problem med bänk, tips mottages gärna! =)

#1 - 29 februari 2012 18:56
Hej.
Har troligtvis gjort ett misstag, beställde för 1 månad sedan en byrå som nyss kommit och dum som jag är räknade jag med att den skulle kunna bära 150kg. Ser bastant ut men ack så fel jag hade när jag skulle börja montera den när det står max 20kg(??) i bruksanvisningen. Jag vet att jag borde kollat upp detta lite bättre innan men nu är det som det är[:(!]

Nu är frågan vad jag ska mig till... Kan man på något sätt förstärka denna? eller har dom helt enkelt skrivit fel och menar 200kg??(:D) 20kg känns ju väldigt lite...

Byrån i fråga:http://www.tvilum.com/DK/Møbler.aspx?PID=&ProductID=710667878

bild frånbruksanvisningen, håller den verkligen endast 20kg? eller va menas egentligen.

tusen tack för svar
#2 - 29 februari 2012 19:26
ser ut att vara av den modellen som bara har en tunn skiva baktill och inget stöd i mitten, eller möjligtvis bara en tunn skiva för lådorna kanske.

tror inte den kommer palla något större akvarium å det blir nog svårt kanske å bygga om den, så det som det ser ut går det nog inte att få till något stöd där i mitten mellan lådorna.
skivan upptill håller säkert, och sidorna kanske, men de är just det att den troligen kommer svikta på mitten.
#3 - 29 februari 2012 19:38
Det är dubbla 16mm spånskivor i mitten. Låt säga att man byter ut dem mot en 32mm massivt trä, samt en massiv trärygg. Eller kanske räcker med att sätta dit en massivrygg ist för den tunna som finns nu?
#4 - 29 februari 2012 19:41
kanske rent av är bäst att hitta en annan möbel... Synd bara då jag tycker denna är väldigt fin
#5 - 29 februari 2012 19:41
du måste fortfarande ha ett stag i mitten annars kommer det att bli och svikta. ej rak skiva = knäckt akvarium.
inge roligt alls.

skulle inte använt den där möbeln till akvarium, alldeles för mycket jobb med å bygga för att den ska hålla.
#6 - 29 februari 2012 20:09
menade att det går 2st skivor uppifrån och ner i mitten på 16mm styck.
Eller menade du att man behöver ytterigare diagonala stag från mittenskivan och inåt?
Tror dock du har rätt i att det inte är så lyckat.. synd hade varit riktigt fint med ett kar där
#7 - 29 februari 2012 20:50
ne menade precis där, men ja tycker personligen att de är lite klent.
som du säger, snygg bänk, synd att de inte funka.
#8 - 29 februari 2012 22:49
fast trycket från ett kar är inte i mitten av karet utan i hörnen. därför du kan ha kar ståendes på alu-ställiningar.

så om karet har samma mått som byrån så borde det gå. så trycket ligger direkt över "benen".

jag hade ett 170L kar på ett LACK-bord från IKEA. det är fan gjort av papp typ o håller inte för nått om man trycker i mitten. men karet hade samma mått som bänken så det höll utan problem. dock rekomenderar jag det inte till nån att gör just så med ett LACK-bord då det inte är stabilt, men principen funkar. har du karets hörn direkt över benen klarar det väldigt mycket mer tryck än vad som står. är det massivt trä i benen så kan du ha en liten tunn frigolitskiva som skiva i teorin

för att sammanfatta. om karet är lika brett som din byrå så ska det gå
#9 - 1 mars 2012 07:19
hannesc skrev:
fast trycket från ett kar är inte i mitten av karet utan i hörnen. därför du kan ha kar ståendes på alu-ställiningar.

så om karet har samma mått som byrån så borde det gå. så trycket ligger direkt över "benen".

jag hade ett 170L kar på ett LACK-bord från IKEA. det är fan gjort av papp typ o håller inte för nått om man trycker i mitten. men karet hade samma mått som bänken så det höll utan problem. dock rekomenderar jag det inte till nån att gör just så med ett LACK-bord då det inte är stabilt, men principen funkar. har du karets hörn direkt över benen klarar det väldigt mycket mer tryck än vad som står. är det massivt trä i benen så kan du ha en liten tunn frigolitskiva som skiva i teorin

för att sammanfatta. om karet är lika brett som din byrå så ska det gå

naturligtvis har du helt rätt hannes, som vanligt :D

men ja tyckte bara hela byrån såg lite klen ut över lag så där, så ja skulle absolut inte ställt något på den.
plus den grejen att det är lådor som kommer öppnas å stängas vilket innebär att byrån kommer att bli i rörelse, kanske inte mycke rörelse, men det lilla som blir kan ju faktiskt räcka för att det hela ska sluta med blötläggning av parketten.
#10 - 1 mars 2012 07:43
byrån är 150cm och akvariumet endast 100... Attans, hade kanske gått att förstärka annars... Får försöka forska lite om detta, har nämligen inte någon bytesrätt. För en plats för ett nytt kar är ju prio 1 såklart. Annars får det bli att sälja den på blocket å skaffa en akvariemöbel. Är lite i behov av det förvaringsutrymmet därav en byrå med lådor:) Tack båda för hjälpen!
#11 - 1 mars 2012 08:23
går inte.

som hannesc säger, hade karet varit hela vägen ut till hörnen, och om du hade
förstärkt ryggen så hade det fungerat, men inte som karet ser ut.

fast jag skall nog hålla flabben om det här med bänkar.

jag jobbade bara 10 år på ett större möbelföretag med diverse utvecklingar och hållfasthetsberäkningar.

ej heller kan man kanske lita på mina kontakter som jobbar kvar där på deras certifierade testlabb där de
alltid säger att normala möbler är inte gjorda för akvarium på 100-200-300-400 liter.

om möbeln inte är gjord för akvarium, så får man vackert se till att hålla sig till diverse regler:

1)
Se till att belastningen ligger i hörnen, där benen bör vara i massivt trä, eller i vettiga mdf/spånskivor

2)
Ryggarna måste i princip ALLTID förstärkas med antingen rejäla tvärslå eller rejäla mdf/spånskivor
som täcker hela baksidan.

3)
klart rekomenderbart att bulta fast möbeln i väggen.

4)
Normal möbelfärg eller fanér är inte lämplig yta för akvarium som alltid har en förmåga
att spilla ut vatten, vilket gör att i slutändan så släpper färgen / fanéren.
Lämplig yta är laminatskiva för kök, väl inoljad massivt trä (bok eller ek isf) och sten.

Absolut bästa möbeln till kar (bortsett från direkta akvariebänkar) är köksstommar i lämplig
bredd, förstärkta i ryggen, och har en rejäl skiva på toppen, med justerbara ben i stål under sig.

.
#12 - 1 mars 2012 09:19
Kensa skrev:
.

Tack! Blir att sälja byrån och leta efter något alternativ! Om någon vet vart man kan få tag på en ~150cm lång möbel (brun/valnöt) så vore det kalas=) kollade igenom pwss sortiment men hade inget som jag tänkt mig, men drog iväg ett mejl till dem ifall de kunde ta in någon.
Gäller samma princip med att karet måste vara enda ut i alla hörnen på en "akvariemöbel" eller kan man köpa en 150cm lång bänk och ställa ett 100cm kar i mitten?
#13 - 1 mars 2012 09:32
jag har ett 250L kar på denna. karet är exakt samma mått som bänken

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177554/

här har du en som är 149cm
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80176298/

fast jag skulle gå på den första. den är 110cm. om karet är 100cm så blir den bättre. jag går alltid efterprincipen att karet ska stå över benen, iaf kar som är över 100L

mindre kar kan det ju funka med att sätta mitt på en bänk osv.
#14 - 1 mars 2012 09:41
problemet med det är att akvariemöbelns längd är nästan alltid anpassad till ett kar med ett visst mått.

går du under eller över måtten, så kommer du utanför de specar som möbeln är gjord för.

och då kan det gå åt h-e....och det kan fungera...vet man aldrig förrän man har testat.....

men du.....

kökstommar från IKEA.....

5 x 30 breda = 150, med bra laminat / träskiva på toppen

ett bra tvärslå på baksidan

rostfria capita ben under

även om hörnen på karet inte kommer på "rätt plats" så kommer det att hålla för ett fett kar.

får du massor med utrymme under till diverse akvariepryttlar + massor med annat.

.
#15 - 1 mars 2012 09:43
kensa har lösningen. det där är verkligen en bra ide och det blir snyggt med
#16 - 1 mars 2012 10:02
hannesc skrev:
kensa har lösningen. det där är verkligen en bra ide och det blir snyggt med

japp, det har jag.

men Hemnes, bredd 110 är inte heller dålig.

Fast jag skulle för säkerheten lagt en extra skiva på 30-32 mm för att ta upp skillnanden i bredden.

ta en 32 mm MDF skiva, kapa till, måla med antingen vattenavvisande färg, eller måla med vanlig
färg, och lägg ett lager eller två med båtlack ovanpå för att skydda från vattenspill.

.
#17 - 1 mars 2012 21:07
Mycket bra tips, kan komma till användning! Problemet är, eller rättare sagt, jag vill nog ha en höjd på bänken runt 80cm. Den skall stå direkt vid entrén så behöver höjd+ ska ha en taklampa som belysning och vill ha belysningen på övre halvan av rummet. Skulle det även funka med 3 sådana här? (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99877317/)
Men då börjar man komma upp i rätt hög kostnad för "bara" en ikea möbel...
Ska kolla runt lite på akvariemöbler och se ifall jag hittar något som passar!
#18 - 1 mars 2012 23:56
Lånar tråden lite och frågaar Kensa som verkar ha bra koll (ni andra är givetvis också välkomna att svara): Skulle Ikeas hylla Expedit http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20135300/ hålla för ett 60liters? Eller vore det till och med bättre med ett kar som är 80cm långt, dvs lika långt som hyllan?

Tycker hyllan ser stabil ut, men den har ju ingen rygg och är kanske inte så massiv som den ser ut.
#19 - 2 mars 2012 13:15
Den här är rätt schyst tycker jag (http://www.aquariumsdirect.com/aquarium-stands/wood-aquarium-stands/ameriwood55gallonaquariumstand.cfm)
, dock måste den skickas från usa samt att många kommentarer om den säger att den bara håller hygglig kvalité och att många som beställt har fått hem skadade luckor och trasiga delar...
Annars verkar sista utvägen för mig bli en juwelmöbel. Vilket jag helst inte vill för att de är så vanliga men ändå stilren och bra kvalité till ett bra pris... aaaa. småångest igen... Är utbudet på stilrena akvariemöbler i mörkt trä med bra förvaringsutrymmer verkligen så svårfunna!?
#20 - 2 mars 2012 13:21
det står "this does not ship to Sweden." :/

men vad var det för fel på köksskåpen från ikea? kamn du ju får skitsnygga dörrar till osv!

så svårt är det ju inte att hitta!

denna skulle väl vara perfekt?!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30180542/#/90159571

jag gjorde ju så med min att jag kapade ur en låda så jag fick in filtret under så inte det syns. sen kapade jag ut en bit hur hyllskivan ovanför lådan så att filtret fickplats. hade ingen bild på det dock
#21 - 2 mars 2012 13:31
LS10 skrev:
Lånar tråden lite och frågaar Kensa som verkar ha bra koll (ni andra är givetvis också välkomna att svara): Skulle Ikeas hylla Expedit http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20135300/ hålla för ett 60liters? Eller vore det till och med bättre med ett kar som är 80cm långt, dvs lika långt som hyllan?

Tycker hyllan ser stabil ut, men den har ju ingen rygg och är kanske inte så massiv som den ser ut.

ALDRIG I LIVET !!!!

Den är gjord av masonit och Polsk luft.

Tro mig, jag har varit på fabrikerna i polen kanske 50 ggr.

Aldrig jag ställer nått mer än en luftig rislampa på dom grejerna......

.
#22 - 2 mars 2012 13:37
håller med.- syrran hade en sån när hon plugga, fast den stora. o det var fasen inga bra grejjer asså
#23 - 2 mars 2012 13:38
bengtarne skrev:
Mycket bra tips, kan komma till användning! Problemet är, eller rättare sagt, jag vill nog ha en höjd på bänken runt 80cm. Den skall stå direkt vid entrén så behöver höjd+ ska ha en taklampa som belysning och vill ha belysningen på övre halvan av rummet. Skulle det även funka med 3 sådana här? (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99877317/)

Men då börjar man komma upp i rätt hög kostnad för "bara" en ikea möbel...

Ska kolla runt lite på akvariemöbler och se ifall jag hittar något som passar!

alltså, du behöver inte ta den som har massa konstiga dyra lådor.

5 st 30 breda med billigaste luckan kostar 2000 pesos.

du skulle nog klarar dig med 4 x 30 = 1600

(Skiva + ben + tvärslå baktill tillkommer)

Du kan byta ut luckorna efterhand som ekonomin tillåter.

eller så ger du FAN i luckorna tills ekonomin tillåter det.

Sök på IKEA: FA100

En annan variant är att bygga själv med reglar och MDF skivor och se till att
IKEAS luckor kan passa in, då får man det exakt som man vill ha det.

.
#24 - 2 mars 2012 13:41
hannesc skrev:

men vad var det för fel på köksskåpen från ikea? kamn du ju får skitsnygga dörrar till osv!

så svårt är det ju inte att hitta!

denna skulle väl vara perfekt?!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30180542/#/90159571

jag gjorde ju så med min att jag kapade ur en låda så jag fick in filtret under så inte det syns. sen kapade jag ut en bit hur hyllskivan ovanför lådan så att filtret fickplats. hade ingen bild på det dock

den har jag ett 63 liters på

svajjar ganska betänkligt när man stöter till det.

skall man ha den så rejäl förstärkning i ryggen (se ovan) och sedan 2-3 vinkeljärn in i väggen.

.
#25 - 2 mars 2012 13:43
hannesc skrev:

Det går alltid fixa på ett eller annat sätt!=) men den är 130x50cm tror du det skulle funka med ett 100x40kar på där?

Den du länkade hade varit perfekt om den hade varit brun! Har du inte förstärkt den något? tänk att en billig ikea håller måttet med en dyr för 3000 från mio endast bär 20kg!

The search goes on...

Tack för ditt engagemang!!
#26 - 2 mars 2012 13:50
Måste provocera dig lite nu, Kensa. ;)

http://img259.imageshack.us/img259/7139/20120302144852.jpg

120 liter och hur stabilt som helst. Dock har jag fördelat ut trycket över bägge benen samt mittenstaget med en plywoodskiva i akvariets bottenmått. Vikten trycker då rakt ner på materialet över en stor yta och drar nytta av det i allmänhet veka materialet till fullo.
#27 - 2 mars 2012 13:51
Kensa skrev:
den har jag ett 63 liters på

svajjar ganska betänkligt när man stöter till det.

skall man ha den så rejäl förstärkning i ryggen (se ovan) och sedan 2-3 vinkeljärn in i väggen.

.

a nu har jag ju inte byrån men jag har ju tv-möblen. ett 250L på det. står som gjuten i parketten! inget svajj alls! då är fan mina alu-ställinngar svajjigare!

bengtarne skrev:
Det går alltid fixa på ett eller annat sätt!=) men den är 130x50cm tror du det skulle funka med ett 100x40kar på där?

Den du länkade hade varit perfekt om den hade varit brun! Har du inte förstärkt den något? tänk att en billig ikea håller måttet med en dyr för 3000 från mio endast bär 20kg!

The search goes on...

Tack för ditt engagemang!!

inget extra på den. o den håller hur bra som helst!

du kanske kan köpa den ljusa o måla den brun? alla delar är ju isärtagna när du får den så det är ju bara måla på!
#28 - 2 mars 2012 13:54
Kensa skrev:

.

Tror ni börjar leda mig på rätt spår nu!
Den FA100an med valnötsluckor kan bli riktigt fint! Den här FA 167an är lite bredare (60cm). skulle även 2st sådana fungera tros?
#29 - 2 mars 2012 14:05
bengtarne skrev:
Tror ni börjar leda mig på rätt spår nu!

Den FA100an med valnötsluckor kan bli riktigt fint! Den här FA 167an är lite bredare (60cm). skulle även 2st sådana fungera tros?

njau....inget jag skulle göra iaf.

2 x 60 = 120

hela belastningen från ett kar som är 110 brett kommer innanför stommen.

men det skulle fungera om du:

A) satte ett regelverk (45x70mm) inne i skåpet där reglarna går rakt under hörnen på karet
B) satte benen, obs de rostfria, capita, under regelverket.

ser bra ut på utsidan, men det ser lite lustigt ut på insidan samt att det tar plats.

.
#30 - 8 mars 2012 21:35
Blev som så att jag köpte en juwelbänk, lite tråkigt ja vet.. men både billigare och smidigare. Det jag framförallt går bet om är förvaringsutrymmet. Vilket leder mig till en följdfråga.

mitt eheim2075 passar precis ifall jag skruvar bort skåpsluckan, den trycker även lite mot väggarna. Kan detta innebära några problem? (förutom rent praktiskt)
#31 - 10 mars 2012 09:13
Lånar tråden lite :D

Går ju lite i samma tankar.

Skulle 3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ kunna hålla för ett kar med exakt samma mått (alltså säg 105x50x50)?
Tråkigt att det är spån men man kan inte få allt.
Tänker då utan hjulen:).
#32 - 10 mars 2012 13:08
utan hjul skulle det funka om karet är exakt samma mått så det vilar på hörnen.
#33 - 10 mars 2012 14:24
Man tycker ju det. Samtidigt vill man vara hundra:)
En annan fråga blir då hur man bakar in ytterfilter etc på snyggt sätt? Lite halvskumma lådor.

Fast smidigare lådor har ju denna. Skulle 2 x http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60180084/#/00180082 vara stabilt? Med akvarium med mått kanske 122x50x50
Nåt konstigt hål på ovansidan dock.

Mycket frågor nu:)
#34 - 10 mars 2012 15:19
alltså rent generellt så är inte IKEAs möbler byggda för akvarium så det finns ju inga garantier för att det kommer att hålla.

ett alternativ är att gå på loppis/second hand och kolla efter möbler från typ 70talet. dom är oftast rejält byggda med riktigt trä å inte nå syntet material. dom håller garanterat. använder själv en gammal bokhylla till akvarium å de finns inte en möjlighet att de inte skulle hålla.
#35 - 10 mars 2012 15:38
Bygg en egen möbel med IKEA:s stommar till köksskåp, då kan du välja utseendet själv med både dörrar/lådor och färg på dessa:).

Ang. filter som står tight, den enda risken jag ser är att det kan bli resonansljud från filtret.
#36 - 10 mars 2012 15:38
Kan ju säga såhär om IKEA möbler:

Hade ett 150L 95x40x40 på en sådan här möbel, IKEA Malm Byrå. http://www.ikea.com/se/sv/images/products/malm-byra-med--lador__22499_PE107374_S4.jpg

ca 6-7cm stod utanför på vardera sida då byrån var lite för kort. Mitt akvarium stod på den byrån i 3 år. Det är ca 180kg sett till all sand/sten som var i också, på den byrån.

Stängde låder och hade mig varje vecka då jag hade en del papper i byrån. Var aldrig något problem. Sålänge akvariet står rakt upp på något och inte får sig en smäll i sidan av någon som spelar rugby eller så, så viker sig inte skivorna sig. Men visst är det bra med reglar ifall om att man har en stökig familj eller liknande.

När jag tänker vikt och hållbarhet så tänker jag på en stor person jag känner tex "Kan det sitta 2 st Lasse på denna i 3 år utan att det brakar samman?" då brukar man ofta få en bra "bild" över hållbarheten.
#37 - 10 mars 2012 15:55
Fastnade lite för just dessa möbler. Stommar kan ju vara ett alternativ annars.

Frågan återstår dock, håller det eller inte? :)

3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ ser ju stabilt ut i mina ögon men vikten landar väl på ca 300kg.
(måttbeställt kar med exakta mått)
#38 - 10 mars 2012 15:59
Gackt skrev:
Kan ju säga såhär om IKEA möbler:

Hade ett 150L 95x40x40 på en sådan här möbel, IKEA Malm Byrå. http://www.ikea.com/se/sv/images/products/malm-byra-med--lador__22499_PE107374_S4.jpg

ca 6-7cm stod utanför på vardera sida då byrån var lite för kort. Mitt akvarium stod på den byrån i 3 år. Det är ca 180kg sett till all sand/sten som var i också, på den byrån.

Stängde låder och hade mig varje vecka då jag hade en del papper i byrån. Var aldrig något problem. Sålänge akvariet står rakt upp på något och inte får sig en smäll i sidan av någon som spelar rugby eller så, så viker sig inte skivorna sig. Men visst är det bra med reglar ifall om att man har en stökig familj eller liknande.

När jag tänker vikt och hållbarhet så tänker jag på en stor person jag känner tex "Kan det sitta 2 st Lasse på denna i 3 år utan att det brakar samman?" då brukar man ofta få en bra "bild" över hållbarheten.

Menar du att du hade 14cm akvarium utanför möbeln???
#39 - 10 mars 2012 16:02
laasesku skrev:
Fastnade lite för just dessa möbler. Stommar kan ju vara ett alternativ annars.

Frågan återstår dock, håller det eller inte? :)

3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ ser ju stabilt ut i mina ögon men vikten landar väl på ca 300kg.

(måttbeställt kar med exakta mått)

Ihopskruvade med varandra och hjulen borttagna så skulle den troligen hålla. Jag skulle vilja skriva säkerligen, men det passar jag mig för ifall det skulle hända något:p.
Sätter du sedan en toppskiva för att få dem i nivå med varann, och även en skiva undertill som du skruvar dit så kan du sätta en bil på den möbeln:)!

Edit: Detta förutsätter att möbeln är av spånskiva och inget plastjox...lite svårt att få fram vad på specen.
#40 - 10 mars 2012 16:03
det bästa du kan göra är att ta köksskåpen, ett snyggare och billigare alternativ imo. Tror iaf att det är billigare, har för mig att ett komplett skåp med dörr som är 80 brett kostar 500:- ca?
se här:

http://static.devote.se/gallery/big/20090517/af3f5baea60149a39d6cb4ce6add3e53.jpg?iact=hc&vpx=892&vpy=192&dur=485&hovh=194&hovw=259&tx=143&ty=155&sig=103999031276780068033&ei=jnxbT5v6O6iM4gScrf3SDw&page=10&tbnh=137&tbnw=183&start=489&ndsp=54&ved=1t:429,r:13,s:489
#41 - 10 mars 2012 16:13
50 bredd var det visst, men 2 st sådan här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504/ och en billig 200 kronors bänkskiva ovanpå 2cm+ tjock. Borde göra susen? bara ett tips
#42 - 10 mars 2012 16:14
laasesku skrev:
Menar du att du hade 14cm akvarium utanför möbeln???

yepp

edit:

här är en fin bild:
http://i.imgur.com/Nq2au.jpg

ser säkert helt galet ut, men saken är den att sålänge den ej blir tacklad eller så, så är det inget problem. All vikt kommer ovanifrån nämligen och skivorna kan ta betydligt mer vikt än vad som sägs.

Alu Ramen samlar ju upp all vikt så glaset står ju inte ensamt där ute och samlar vikt. Det är ju samma sak när man har ett Aluakvarium på en aluställning. Man behöver ingen skiva undertill. Glaset skulle inte nudda vid skivan om det ens fanns en där under, aluramen tar ju upp allt.
#43 - 10 mars 2012 16:16
ansjo skrev:
Ihopskruvade med varandra och hjulen borttagna så skulle den troligen hålla. Jag skulle vilja skriva säkerligen, men det passar jag mig för ifall det skulle hända något:p.

Sätter du sedan en toppskiva för att få dem i nivå med varann, och även en skiva undertill som du skruvar dit så kan du sätta en bil på den möbeln:)!

Edit: Detta förutsätter att möbeln är av spånskiva och inget plastjox...lite svårt att få fram vad på specen.

Låter som det borde hålla va.

Ja Ikea är ju trots allt bara ikea:). Men en toppskiva (i bättre material) borde ju göra sitt!
#44 - 10 mars 2012 16:18
Gackt skrev:
50 bredd var det visst, men 2 st sådan här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504/ och en billig 200 kronors bänkskiva ovanpå 2cm+ tjock. Borde göra susen? bara ett tips

Det där såg ju inte alss illa ut! Dock gillar jag inte djupet på 60 cm. Ska leta vidare på kökskåp o se om det finn annat. Tack för tipset!
#45 - 10 mars 2012 16:25
Du kan köra på IKEA:s överskåp, de är bara ca 35-40 cm djupa och sedan sågar du toppskivan i rätt mått:).
#46 - 10 mars 2012 16:47
förstår inte riktigt varför man ska krångla till det så mycket med å köpa massa stommar å bygga ihop eller köpa bänkar å förstärka.
vore de inte enklare å köpa virke å snickra ihop en bänk själv? kommer säkerligen bli billigare om inte så samma pris.
om man inte gör som ja skrev tidigare å går på loppis å köper en rejäl möbel, slänger på lite färg å sen klart. möblen 50pix, färg 100pix. 150:- totalt, klart å betalt liksom.

känns som de blir mer arbete å försöka pussla ihop en ikea möbel så att den håller.
men de är ju bara min åsikt.
#47 - 10 mars 2012 17:52
Vilket blir snyggast;)?
#48 - 10 mars 2012 17:54
allt utom ikea möbler ;)
#49 - 10 mars 2012 18:08
Skall man snickra något av reglar från de billiga byggvaruhusen så behöver det ligga och torka ett bra tag innan man börjar också får man köpa dubbelt upp för reglarna kommer slå och skruva sig så man får elda upp hälften.
#50 - 10 mars 2012 18:12
lillfrasse skrev:
Skall man snickra något av reglar från de billiga byggvaruhusen så behöver det ligga och torka ett bra tag innan man börjar också får man köpa dubbelt upp för reglarna kommer slå och skruva sig så man får elda upp hälften.

förvisso sant :)
#51 - 10 mars 2012 18:23
MrH skrev:
allt utom ikea möbler ;)

Det får stå för dig...
#52 - 10 mars 2012 18:27
ansjo skrev:
Det får stå för dig...

hehe :p nerå, de går väll å få de snyggt också. tycker bara de verkar så omständigt å lite dumt att köpa möbler som inte håller å sedan behöva förstärka dom. de enklaste är väll att köpa en riktigt akvariemöbel eller en som verkligen håller.
dock så kanske priset spelar in förstås, dom är ju lite dyrare.
#53 - 10 mars 2012 18:32
Prismässigt är det nog ingen större skillnad mellan en köpt akvariebänk och en tex IKEA stomme. Däremot kan man dels måttbygga, få luckorna i den färgen man vill, och även välja mellan lådor och/eller luckor. Att skruva ihop en sådan stomme är inte svårt för tom den ohändiga, men att bygga i reglar och få det snyggt är svårare.
Att sedan förstärka möbeln ser jag mer som att använda livrem och hängslen samtidigt, något man gärna gör efter ett 960 liters som spricker....:p
#54 - 10 mars 2012 18:35
ansjo skrev:
Prismässigt är det nog ingen större skillnad mellan en köpt akvariebänk och en tex IKEA stomme. Däremot kan man dels måttbygga, få luckorna i den färgen man vill, och även välja mellan lådor och/eller luckor. Att skruva ihop en sådan stomme är inte svårt för tom den ohändiga, men att bygga i reglar och få det snyggt är svårare.

Att sedan förstärka möbeln ser jag mer som att använda livrem och hängslen samtidigt, något man gärna gör efter ett 960 liters som spricker....:p

jo det där kan ja absolut instämma med.
de är just det där med att köpa möbeln "arne" som inte är gjord för akvarium å sen förstärka den så inni bombens. det är de ja tycker verkar mer omständigt än å lägga pengarna på en riktig möbel :)
#55 - 10 mars 2012 18:40
När jag skriver stomme, är det köksstommar jag menar:).
#56 - 10 mars 2012 18:41
jo det förstod ja :)
#57 - 10 mars 2012 18:48
laasesku skrev:
Lånar tråden lite :D

Går ju lite i samma tankar.

Skulle 3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ kunna hålla för ett kar med exakt samma mått (alltså säg 105x50x50)?

Tråkigt att det är spån men man kan inte få allt.

Tänker då utan hjulen:).

svårt att utläsa från specen, men det verkar vara polsk luft, dvs samma
grundkosntruktion som ex deras Lack och Expeditserie.

är det så,,,,,,ALDRIG I LIVET !!!!!!!!!

.
#58 - 10 mars 2012 19:02
Man behöver inte förstärka så värst mycket heller skruvar man ihop de sidor som står ihop och några skruvar upp i bänkskivan så blir det starkt. Skall man ta det steget längre slänger man dit en fetare avbärare i bak.
#59 - 10 mars 2012 19:06
Kensa skrev:
svårt att utläsa från specen, men det verkar vara polsk luft, dvs samma

grundkosntruktion som ex deras Lack och Expeditserie.

är det så,,,,,,ALDRIG I LIVET !!!!!!!!!

.

kan svara med att det är samma material som min Malm bänk har haft av det jag sett på IKEA...och den bänken/byrån bar mitt 150L i 3 år utan problem. Förstår inte all denna negativitet ang IKEA, vart läser vi om alla de s.k olyckorna där allt brakar samman för att det är IKEA? Jag har änsålänge inte läst det någonstans, endast folk som avråder andra människor att införskaffa just IKEA möbler.

anyways..
Nu tar vi ett exempel här:

att denna
http://213.132.112.104/images_full/53/5352903905.jpg?iact=hc&vpx=567&vpy=150&dur=347&hovh=194&hovw=259&tx=179&ty=134&sig=103999031276780068033&ei=NadbT-3QFa3a4QTBn7TUDw&page=1&tbnh=135&tbnw=180&start=0&ndsp=46&ved=1t:429,r:2,s:0

skulle vara mer gedigen och hållbar för akvariet än denna
http://i306.photobucket.com/albums/nn248/kimppa/IMG_5372-1.jpg?iact=hc&vpx=178&vpy=191&dur=397&hovh=260&hovw=194&tx=116&ty=119&sig=103999031276780068033&ei=e6dbT9HIOq-K4gTM1dzYDw&page=4&tbnh=147&tbnw=110&start=168&ndsp=59&ved=1t:429,r:0,s:168

är rent skitsnack enligt min åsikt. Den sista var dessutom grymt snygg, gjord av hederliga Faktum IKEA köksskåp.

Förstår verkligen inte vad som gör akvariebänken ovan mera hållbar...vikten kommer ovanifrån, inte från sidan. dvs skivorna kan inte vika sig förutom om man knuffas in i akvariet eller att man inte skruvat ihop skåpen ordentligt. Det är i praktiken samma material.
#60 - 10 mars 2012 20:49
Absolut snyggst tycker jag det blir om man bygger en möbel av Ikeas köksluckor, speciellt med de ur abstraktserien!
Såg en bänk på saltvattenguiden som var byggt av vita abstraktluckor, enbart förstärkt med vinkeljärn lite här och där. Blev supersnyggt!

En fråga angående Faktumskåpen som många här verkar anse fungerar som akvariebänkar: jag har förstått det som att det är benen som är den svaga punkten, stämmer det?
Så ni som funderar att använda dessa skåp (eller redan gör det), tar ni bort benen och använder bara stommen då eller använder ni bänken som den är, med ben och allt och utan förstärkning?
#61 - 10 mars 2012 23:35
Som sagt ingen garanti på ikea men jag tycker det är få akvariemöbler som är är riktigtsnygga (som inte kostar multum).

Ikea har nog lite mera design i tanken än bara möbel men det är ju smaksak givetvis. Blir ju lite design vs hållbarhet, men kan man få både och trots att det är "polsk" så vore ju det finemang.
#62 - 11 mars 2012 08:42
Gackt skrev:
kan svara med att det är samma material som min Malm bänk har haft av det jag sett på IKEA...och den bänken/byrån bar mitt 150L i 3 år utan problem. Förstår inte all denna negativitet ang IKEA, vart läser vi om alla de s.k olyckorna där allt brakar samman för att det är IKEA? Jag har änsålänge inte läst det någonstans, endast folk som avråder andra människor att införskaffa just IKEA möbler.

anyways..

Nu tar vi ett exempel här:

att denna

http://213.132.112.104/images_full/53/5352903905.jpg?iact=hc&vpx=567&vpy=150&dur=347&hovh=194&hovw=259&tx=179&ty=134&sig=103999031276780068033&ei=NadbT-3QFa3a4QTBn7TUDw&page=1&tbnh=135&tbnw=180&start=0&ndsp=46&ved=1t:429,r:2,s:0

skulle vara mer gedigen och hållbar för akvariet än denna

http://i306.photobucket.com/albums/nn248/kimppa/IMG_5372-1.jpg?iact=hc&vpx=178&vpy=191&dur=397&hovh=260&hovw=194&tx=116&ty=119&sig=103999031276780068033&ei=e6dbT9HIOq-K4gTM1dzYDw&page=4&tbnh=147&tbnw=110&start=168&ndsp=59&ved=1t:429,r:0,s:168

är rent skitsnack enligt min åsikt. Den sista var dessutom grymt snygg, gjord av hederliga Faktum IKEA köksskåp.

Förstår verkligen inte vad som gör akvariebänken ovan mera hållbar...vikten kommer ovanifrån, inte från sidan. dvs skivorna kan inte vika sig förutom om man knuffas in i akvariet eller att man inte skruvat ihop skåpen ordentligt. Det är i praktiken samma material.

du har ju helt rätt i det du skriver, och jag måste dessutom säga att nog tycker ja en del akvariemöbler ser väldigt veka ut å ja skulle nog personligen inte ställa ett akvarium på dom, just av den anledningen som du säger att dom ska ta tyngden uppifrån men kan fara i backen ifall man råkar putta till dom från sida.

angående användning av IKEA möbler så ser då allafall jag det som en försäkringsfråga. ikea möbler är ju inte godkända för akvarium vad jag kan förstå, om man då har ett akvarium på en sådan möbel och olyckan är framme... då står nog inte försäkringsbolaget med öppna armar å säger välkommen... men det är bara vad jag tror.
så av den anledningen tycker jag inte man ska använda möbler som inte är godkända för ändamålet.
#63 - 11 mars 2012 09:16
MrH skrev:
så av den anledningen tycker jag inte man ska använda möbler som inte är godkända för ändamålet.

En liiiten liiiten fråga...Var och vem godkänner "riktiga" akvariemöbler då;)?
#64 - 11 mars 2012 10:14
Nån hakar upp sig på formuleringar här... säg istället att IKEAS möbler är inte avsedda att bära stora vikter och har alltså inte den konstruktionen och material för ändamålet PUNKT. Möbler av starka material som byggs för att bära tyngder kostar pengar och det funkar inte i IKEAS universum! Men är man lite kunnig så kan man givetvis fixa löst material och stärka upp tex köksskåp med grejer från ikea;)
#65 - 11 mars 2012 10:18
åheim skrev:
Nån hakar upp sig på formuleringar här... säg istället att IKEAS möbler är inte avsedda att bära stora vikter och har alltså inte den konstruktionen och material för ändamålet PUNKT. Möbler av starka material som byggs för att bära tyngder kostar pengar och det funkar inte i IKEAS universum!
Nu börjar det bli ordklyveri, och det kan jag hålla med om.
För att reda ut saken så som jag anser och många med mig. IKEA:s vanliga möbler är inte avsedda för akvarium, det finns visserligen några som kan fungera efter i mina ögon en nödvändig förstärkning.
Däremot, använder man sig av IKEA:s köksstommar så får du en bänk som i flertalet fall är starkare än "riktiga" akvariemöbler.
Visst, du kan sätta ett 30-liters akvarium på de flesta möbler, men kommer man upp i vikter runt 100 kg och därutöver bör man nog ta sig en funderare innan man provar.
#66 - 11 mars 2012 10:22
Håller med dig fullt ut ansjo!
#67 - 11 mars 2012 10:34
åheim skrev:
Håller med dig fullt ut ansjo!

Det måste vara första gången:D:p...
#68 - 11 mars 2012 10:39
ansjo skrev:
Det måste vara första gången:D:p...
Ja det får inte bli en vana:D:D
#69 - 11 mars 2012 11:39
ansjo skrev:
En liiiten liiiten fråga...Var och vem godkänner "riktiga" akvariemöbler då;)?

ja de har ja inte en aning om? juwel kanske?
tänker ju främst på sådana möbler som är tillverkade av just juwel å liknande. dom är ju som ja förstår "godkända" akvariemöbel å på så vis lär det ju inte bli problem me f-bolaget ifall de blir en krash.

vilket det kanske kan bli om man använder möler som inte är "godkända" för just det ändamålet, rätta mig gärna om ja har fel. har aldrig varit med om någon olycka än så vet inte hur petiga dom är men kan tänka mig att dom säkert kommer å fråga om möbeln å dylikt i utredningen.
#70 - 11 mars 2012 11:58
När mitt 960 sprack frågade de inte vad jag hade för ställning, sedan om de gör det i vanliga fall vet jag inte.
Det finns i gen myndighet som godkänner dessa bänkar, utan tillverkarna gör det säkerligen själva. Inte för att de bygger usla bänkar, för då hade det inte blivit många sålda...
#71 - 11 mars 2012 12:01
Hade gärna snickrat en möbel om jag inte hade tummen mitt i handen. Ska forska vidare i min ikea ide. Känner till en kille som jobbar med att räkna hållfasthet på grejjer. Ska försöka få tag på han och se vad han säger. Återkommer om jag får svar.

Ikeaserien "aqua" är snart på god väg.:)
#72 - 11 mars 2012 12:02
ansjo skrev:
När mitt 960 sprack frågade de inte vad jag hade för ställning, sedan om de gör det i vanliga fall vet jag inte.

Det finns i gen myndighet som godkänner dessa bänkar, utan tillverkarna gör det säkerligen själva. Inte för att de bygger usla bänkar, för då hade det inte blivit många sålda...

aha i see. nå, huvudsaken är ju att man använder något som man med säkerhet vet kommer att hålla så man slipper få vårflod i hemmet ;)
#73 - 11 mars 2012 12:35
Faktum är att det finns många möbler som säljs av akvarie tillverkarna som jag inte är så förtjust i. De köper in bänkarna från någon större träindustri kedja. Som i sin tur tillverkar dem med samma folierade dåliga spånskiva som alla andra tillverkare av billiga möbler använder. Vet inte hur många juwelbänkar jag sett som man inte får upp luckan på för att bänken satt sig för att ta ett exempel.
#74 - 11 mars 2012 14:16
Ikeas möbler e bra :), kolla tex Aqua medic blenny stand det är exakt samma skivor som Ikea köks skåp har, Ikeas köksskåp sätter man med skruv limm och plugg,
Aqua medics skåp är 100 högt 40 brett och 50 djupt. Det sitter med BARA vanliga trä pluggar inget mer

Sent from my iPhone using Tapatalk

Annons