Problem med att sänka pH värdet med CO2

#1 - 17 augusti 2008 13:19
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har under en längre tid reglerat pH värdet i mitt 400-liters till 6,5 med hjälp av CO2.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men sedan jag skaffade sex Discus och höjt temperaturen till 29,5 så kommer jag inte ner under 6,8 någon gång under dygnet.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Misstänkte att alger i min [COLOR=#000033]Aqua Medic CO2 Reaktor 500 [/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000033][SIZE=3][FONT=Times New Roman]var orsaken. Efter ett misslyckat försök att göra rent den, så har jag nu en ny.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=#000033][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Elektroden till min pH mätare la också av så där har jag skaffat en ny [/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=#000033][SIZE=3][FONT=Times New Roman]http://www.hannainst.se/acatalog/Choosing_the_right_pH_electrode.html[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Artikelnr: HI-1332B[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]HI-1332B pH-elektrod av glas med plastskyddshölje, påfyllningsbar, komplett med 1m kabel och BNC-kontakt. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Används för mätningar i kemikalier, ute i fält, kvalitetskontroll etc.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Mått: 120mmx12mm[/FONT][/COLOR]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Byter min 1/3 av vattnet varje vecka, göder med PMDD.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Akvariet som det ser ut idag.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]
" target="_blank">
[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Någon som har en teori om varför jag inte få ner pH värdet under 6,8?[/SIZE][/FONT]
#2 - 17 augusti 2008 13:59
Är det kalkkross du har i bottensubstratet?
#3 - 17 augusti 2008 14:06
Gaffel skrev:
Är det kalkkross du har i bottensubstratet?

Nej, ska inte finnas något med kalk i akvariet.

Kh värdet brukar ligga mellan 4 -6, varierar lite beroende på vad vattenleverantören levererar i kranen.
#4 - 17 augusti 2008 18:36
Det ser ut som om vi har samma vattenvärden och teknik, med skillnaden på att jag kör med ett ytterfilter som reaktor, och jag har inga problem att dra ner pH:t till 6,3 i det karet.
Har du testat med ett ytterfilter som reaktor?
#5 - 18 augusti 2008 06:42
ansjo skrev:
Det ser ut som om vi har samma vattenvärden och teknik, med skillnaden på att jag kör med ett ytterfilter som reaktor, och jag har inga problem att dra ner pH:t till 6,3 i det karet.

Har du testat med ett ytterfilter som reaktor?

Nej, vill ha så lite teknik och kopplingar som möjligt utanför karet.

Det märkliga är att jag tidigare kunde dra ner pH värdet under 6,0 om jag ville.

Min högst amatörmässiga teori är att den högre temperaturen gör att inte tillräckligt mycket CO2 kan lösas i vattnet, men det kanske är helt tokigt:confused:
#6 - 23 oktober 2008 09:50
Har i det aktuella karet sänkt temperaturen från min 29,4 till min 28,5.

Anledningen är att mina nya Skalarer såg lite "andfådda" ut.

Direkt så åkte pH ner till 6,6 och magnetventilen fick börja jobba igen!

Så uppenbarligen var det den höga tempen som var orsaken till att pH värdet inte ville ner under 6,8 tidigare.

Värt att notera är också att många växter har problem med en temp över 29 grader, kan det finnas ett samband månntro?
#7 - 27 oktober 2008 19:55
Tycker detta är märkligt. Förstår inte riktigt sambandet om det är så att magnetventilen regleras med PH-mätare. Eller är den massflödesstyrd?

Allmänt för gaser är att lösligheten sjunker med stigande temperatur, men den lilla temperaturökningen innebär inte karet helt plötsligt är mättat med CO2. Så min gissning är att magnetventilen på nåt sätt är kalibrerad efter mängden CO2 som krävdes att komma ner till pH 6.5 vid en lägre temperatur.

Men om allt är PHreglerat då får vi suga lite längre på denna karamell.
#8 - 28 oktober 2008 07:24
En pH-mätare arbetar ihop med en magnetventil mot ett förinställt värde. Är värdet inställt på 6,5 och du har 7,0 i karet så öppnas magnetventilen och eftersom co2 har ett lågt pH så kommer detta att sjunka till det inställda värdet.
När växterna börjar bubbla pga fotosyntesen bildas syrebubblor och syre höjer pH och då kommer det att stiga i karet med följd av att magnetventilen öppnar igen.
Vid hög temp så trivs kanske inte alla växter lika bra och avger då kanske lite mindre syre, men att inte pH:t ska kunna gå ner till det förinställda värdet låter lite konstigt.
#9 - 28 oktober 2008 07:55
Om du höjer temperaturen och får problemet igen, så testa med att sänka börvärdet för pH till exempelvis 6,3 och se om du då kommer under 6,8.

Kan vara värt att testa, eftersom man ringat in problemet ifall man då får ner pH:t.
#10 - 28 oktober 2008 08:10
LoGeek skrev:
Om du höjer temperaturen och får problemet igen, så testa med att sänka börvärdet för pH till exempelvis 6,3 och se om du då kommer under 6,8.

Kan vara värt att testa, eftersom man ringat in problemet ifall man då får ner pH:t.

Tror starkt på detta. Om det fungerar, så kan vi fokusera ansträngningarna till att lista ut varför pH-metern ej reglerar magnetventilen korrekt.

Hur långt sitter ph-givaren från reaktor utloppet?
#11 - 28 oktober 2008 08:38
JonasN skrev:
Tror starkt på detta. Om det fungerar, så kan vi fokusera ansträngningarna till att lista ut varför pH-metern ej reglerar magnetventilen korrekt.

Hur långt sitter ph-givaren från reaktor utloppet?

I samma hörn men strömmen går från givaren.

Men visst är det märkligt, eftersom det tidigare fungerat perfekt i flera år.

Kan notera nu efter en vecka att den inte orkar ner till 6,6 hela tiden men ligger lägre än tidigare. Tempen går upp till 28,8 - 29,0 under sen eftermiddag och kväll tack vare belysningen och då höjs pH till 6,7 - 6,8.
#12 - 11 november 2008 02:35
Ursäkta om jag hoppar in,
men vad är det för pH-controller du har?
#13 - 11 november 2008 07:52
flocki skrev:
Ursäkta om jag hoppar in,

men vad är det för pH-controller du har?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/e9ae66de6e3dba7bf2b6c6c1d653da56/cl/details/anid/f55457442f40ac053.86160144/tpl/-/pgNr/1/searchparam/controller/lang/1/listtype/search

Med en ny elektrod enligt första inlägget i tråden.
#14 - 11 november 2008 10:29
Förstår jag det rätt att magnetventilen står öppen hela tiden utan att pH sjunker tillräkligt?
Med samma bubbeltakt men lägre temp så kommer pH ner till börvärde och dessutom slår magnetventilen ifrån?

pH-probar är ju temperaturberoende så där kan skon klämma kanske (hur mucket fel det blir vid tex 1 grads skillnad vet jag dock inte)
Lite "finare" utrustning har även tempgivare och kompenserar för temperatur automatiskt.
Kalibrera din probe med samma temp på kalibreringsvätskorna som du tänkt ha i karet.
Ett "hett" tips ;)

Min teori är alltså att du egentligen får ner mer CO2 när du har en högre temp i karet, men att din probe inte är temperaturkompenserad och därmed visar fel.
#15 - 11 november 2008 12:53
heeke skrev:
Förstår jag det rätt att magnetventilen står öppen hela tiden utan att pH sjunker tillräkligt?

Med samma bubbeltakt men lägre temp så kommer pH ner till börvärde och dessutom slår magnetventilen ifrån?

Yes, helt rätt uppfattat.

heeke skrev:

pH-probar är ju temperaturberoende så där kan skon klämma kanske (hur mucket fel det blir vid tex 1 grads skillnad vet jag dock inte)

Lite "finare" utrustning har även tempgivare och kompenserar för temperatur automatiskt.

Kalibrera din probe med samma temp på kalibreringsvätskorna som du tänkt ha i karet.

Ett "hett" tips ;)

Min teori är alltså att du egentligen får ner mer CO2 när du har en högre temp i karet, men att din probe inte är temperaturkompenserad och därmed visar fel.

Helt klart värt att testa.

Men det tar ett tag, har just flyttat till nytt kar och har inte Co2 inkopplat ännu, dessutom är det för dålig belysning.
#16 - 11 november 2008 13:58
Hittade lite snabbt denna länk ang temperaturkonpensation: http://www.coleparmer.com/techinfo/techinfo.asp?htmlfile=pHTempComp.htm&ID=558
#17 - 11 november 2008 14:23
heeke skrev:
Hittade lite snabbt denna länk ang temperaturkonpensation: http://www.coleparmer.com/techinfo/techinfo.asp?htmlfile=pHTempComp.htm&ID=558

Om jag läser rätt så är det en fråga om tiondelars felmarginal mellan 25 och 30 grader i spannet mellan pH 6 - 7.

Jag har inte försökt uppnå något extremt värde, utan mitt börvärde har varit pH 6,6.

Kom att tänka på en sak. I förra veckan när jag påbörjade flytten av akvariet så plockade jag ut en del växter. I mitt fall så är "en del" växter ganska mycket grönsaker. I alla fall, efter att dessa växter försvann ur karet så höll sig pH värdet väldigt stabilt runt bör värdet 6,6.
#18 - 11 november 2008 14:50
Nä, felt blir nog inte så stort kanske, men en kombination av lite dålig upplösning av CO2, mätfel av pH, osv kan ju räcka för att det ska märkas

Annons