Problem med att ha pumpen igång under natten

#1 - 19 april 2010 15:07
[COLOR=black][FONT=Verdana]Hej, detta blir mitt första inlägg på zoopet:) [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har sökt i forumet för att hitta svar men inte kunnat hitta någon tråd som handlar om samma sak.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Jag har en Fluval 3 plus (innerfilter). Detta funkar jätte bra, men det ger ifrån sig ett dovt, brummande, ljud som fortplantar sig i väggarna. Detta hörs bara på natten när det är knäpptyst och eftersom jag är mycket ljudkänslig när jag skall sova blir detta ett JÄTTEPROBLEM , (akvariet står ca 2 meter från sängen). Förmodligen är det vibrationer som sprider sig från pumpen via fästet, akvariet och byrån och vidare in i väggen. Jag har testat att hålla pumpen fritt i vattnet och då är den helt knäpptyst. Men så fort den kommer i kontakt med akvarierutan eller fästet börjar ljudet igen. Som en paniklösning har jag hängt upp pumpen i fiskelinor. Detta fungerar inte i längden. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Snälla hjälp mig att hitta en lösning på detta problem, ljudet håller mig vaken på natten[:-5]. Och jag vill inte stänga av pumpen. [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Är det någon lösning på detta problem? [/FONT][/COLOR]
#2 - 19 april 2010 15:09
sugproppar?
#3 - 19 april 2010 15:13
Fästet sitter fast med sugproppar, men detta hjälper inte.
#4 - 19 april 2010 15:14
Eller försök komma på någon lösning som gör att den Kan hänga fritt i vattnet =)
#5 - 19 april 2010 16:06
har du akvariet stående dirket på bänk eller har du nått emellan?
#6 - 19 april 2010 16:15
Jäkla konstigt, man tycker ju att sugpropparna borde agera dämpare egentligen.. Hoppas du hittar en bra lösning!
#7 - 19 april 2010 16:19
Det ligger en glasskiva mellan akvariet och bänken för att skydda mot vattenstänk, men det är allt.
#8 - 19 april 2010 17:21
lägg ett liggunderlag under karet eller så för att dämpa vibrationer.
#9 - 19 april 2010 17:33
kläm in lite filtermatrial mellan pump och ruta.

hade samma prob med mitt 110 liters förr,
klippte till en ruta med grov filtermatta,
in mellan rutan och pumpen, blev knäpptyst....

.
#10 - 19 april 2010 17:41
Jag har själv Fluval 4+ och om dem hörs ingentig.
Är det någon del av pumpen som nuddar vid akvariet (förutom sugpropparna).
Nuddar kanske sladden vid något?
#11 - 19 april 2010 18:16
Jag har 2 akvarier i sovrum med Fluval 3+ inte ett ljud. Jag tror du ska kolla ditt filter. Det kan brumma om det är luft i det. Vrid och vänd på det under vatten för att se om du får ur någon bubbla. Det kan vara fel på filtret. Impellern kan vara skadad. Den ska inte bullra så du störs. annars åk in till din fiskeaffär och byt.
#12 - 19 april 2010 19:04
Det beror kanske på lite hur känslig man är med ,)
#13 - 19 april 2010 19:44
Jag hade också samma problem..
Men jag säger bara : ÖRONPROPPAR! :D

Det funkar för mig och jag hör inget på nätterna längre :D
#14 - 19 april 2010 20:48
[QUOTE=hannesc;1409223]lägg ett liggunderlag under karet eller så för att dämpa vibrationer.[/QUOTE

Det skall jag pröva, måste tömma hela karet först:)
#15 - 19 april 2010 20:52
Kensa skrev:
kläm in lite filtermatrial mellan pump och ruta.

hade samma prob med mitt 110 liters förr,

klippte till en ruta med grov filtermatta,

in mellan rutan och pumpen, blev knäpptyst....

.

Testade att sätta en bit svamp mellan pumpen och fästet men det j***kla ljudet går igenom i alla fall.
#16 - 19 april 2010 21:02
Jag har själv Fluval 4+ och om dem hörs ingentig.

Är det någon del av pumpen som nuddar vid akvariet (förutom sugpropparna).

Nuddar kanske sladden vid något?

Jag har testat att hålla pumpen fritt i vattnet och det lät ingenting, även om sladden hängde över akvariekanten. Jag har testat att hålla upp sladden när pumpen sitter på plats, ingen skillnad. Så lätt fick det tydligen inte gå:p
Bilagor:
#17 - 19 april 2010 21:05
Vinklar pumpen in mot rutan lite? Jag hade också en aning brum från mitt 4+ och hade någon cm till botten så jag flytta ner filtret så det stod rakt på botten och fäst med fästet.
#18 - 20 april 2010 18:36
DjTommy skrev:
Vinklar pumpen in mot rutan lite? Jag hade också en aning brum från mitt 4+ och hade någon cm till botten så jag flytta ner filtret så det stod rakt på botten och fäst med fästet.

Skall testa att placera pumpen på botten, försöker även att övertala morsan att få ha karet i något annat rum eller i källarn:)

Tack!!!!!! för allas engagemang skall testa förslagen, så får vi se om det hjälper:D

fler ideer välkomnas:)
#19 - 20 april 2010 18:36
Eller så får du bita i det sura äpplet och ta det som det ;)
#20 - 20 april 2010 20:14
En halvbra lösning, sätt filtret på timern.... bakterierna kommer inte att dö men filtret kommer inte att gå under natten..

Kräver låg belastning på karet dock...

Annons