problem med aruatus

#1 - 4 september 2006 11:47
en av mina Melanochromis auratus (hona) hadde svansen avbiten i morse också jagade hannen hon jag tog bort den ur karet varför håller dem på så? honan låg vid en kant av karet och hannen vaktade ständigt en annan del av karet
#2 - 4 september 2006 17:14
Auratus är en aggresiv art överlag. Vissa är lugnare om dom har bra förutsättningar, men för det mesta är den en liten elak rackare.
Bästa är att antingen skaffa fler honor eller alternativt någon mer hane för att sprida aggresionerna.
#3 - 6 september 2006 05:45
okej
HazelCR
#4 - 6 september 2006 07:21
Min erfarnehet är att P. Auratus är en problem fisk. Det jagas/bits gärna, ibland t.o.m. till döds, artfränder som icke ibland. Trots det kan jag inte låta bli att köpa några stycken då och då. Dess färger är mycket tilltalade. :D
Det är bara att försöka följa Sacriums råd!
#5 - 6 september 2006 08:01
P. Auratus var ett tag sen, HazelCR ;)
Ska erkännas att jag också glömmer av mig och kallar den det :)
HazelCR
#6 - 6 september 2006 08:39
Sacrium skrev:
P. Auratus var ett tag sen, HazelCR ;)

Ska erkännas att jag också glömmer av mig och kallar den det :)

Jajävlar. Melanochromis, ska det ju vara.
Jag skrev precis ett inlägg på ciklid.se och då skrev jag M.
Jag får skylla på..............mig själv. [:-4]
#7 - 8 september 2006 07:11
mina Melanochromis auratus är elaka som bara den men dom får vara lite försiktiga min går med rovmalawi

jodå dom tuggar fenor du får väll köpa nån som jagar dom också lite typ nån rovis =)
#8 - 11 september 2006 16:17
jag har en annan fråga : jag har en som är jättemörk med en jättejus linje strek längs kroppen förmodar att det är en hanne sen har jag 3 st som skiftar färhg hela tiden ibland är dem gula och ibland lite mörkare är det 3 honor?
#9 - 12 september 2006 06:11
Är dom gula så är dom honor. Dom kan bli mörkare beroende på humör och om dom känner sig hotade och liknande.
Hade två st honor i ett kar en gång där den ena "förvandlade" sig till hane och aldrig gick tillbaks till hona igen. Bara hört ryktesvägen att sånt ska kunna hända.
#10 - 12 september 2006 13:11
okej
HazelCR
#11 - 13 september 2006 04:27
Sacrium skrev:
Är dom gula så är dom honor. Dom kan bli mörkare beroende på humör och om dom känner sig hotade och liknande.

Hade två st honor i ett kar en gång där den ena "förvandlade" sig till hane och aldrig gick tillbaks till hona igen. Bara hört ryktesvägen att sånt ska kunna hända.

Nej, inte kan det vara en regelrätt könsbyte fram och tillbaks.

Den dominerande hanen tar på sig den svarta kostymen, med omvänd färgteckning än honorna. Detta är vanligt med Melanochromisarterna.
Sedan kan det vara så att en annan hane vill försöka utmana och färgar om.
Möjligtvis kan jag tänka mig att en äldre hona kan bli blekare i färgerna och kanske något likna en dominerande hanes färguppsättning.
Kan det vara så att en äldre hona vill försöka dominera gruppen, en s.k. matriark?
#12 - 13 september 2006 14:27
Nej ett regelrätt könsbyte så att honan blev en hane är det inte en fråga om.
Däremot antog hon hanens utseende. Lite vagt förklarat innan, beklagar det. :)

Detta var två unghonor. Tidigare hade det funnits ytterligare två honor och en hane, men dessa dog dessvärre. Efter det bråkade dom ständigt och därefter blev hon mörkare och mörkare tills hon tillslut blev svart.

Annons