defdac, som jag tolkar det behöver jag både Fe och K. Kan du då berätta för mig vad det är från hjortgatans jag ska köpa.
Det absolut enklaste är Tropica Mastergrow den innehåller alla ämnen i bra balans.
Vill du börja skruva ihop egen gödning ala PMDD så behöver du Mikro+ och K2SO4. Mikro+ ger dig järn (+ alla andra mikroämnen) och K2SO4 ger dig kalium.
Även om du har fel så är det väl 50 spänn som det handlar om typ.. så skit samma. Sen när jag fått hem dessa hur mycket ska jag ta. ml/l vatten?
Obs. Följande beräkningar har jag gjort speciellt för blopes 80-litersakvarium där jag förutsätter att vattnet är helt näringsfritt varannan vecka då vattenbytet sker.
Efter varje vattenbyte kan du dosera 3 krm K2SO4. Lägg 3 krm i en flaska med lite vatten och skaka så att det löser upp sig och häll sedan ut det i akvariet.
Mikro+ bör du göra en stamlösning av i t ex en liten 200 ml Puckoflaska ;) Ta en tesked (5 ml) Mikro+ i flaskan och fyll på med vatten. Denna lösning doserar du en matsked (15 ml) av varje vattenbyte.
(Precis som med TMG skulle jag råda dig att börja med halva dosen, dvs 1,5 krm K2SO4 och en halv matsked av din Mikro+ stamlösning)