Problem med alger, ful Anubias mm

#1 - 31 juli 2007 12:33
hej!

jag har en del problem med alger i mitt ciklidkar

jag ligger på Nitrat mellan 25-50(och det är väl lite högt), trots vattenbyten på 40 procent en gång per vecka
ph:t ligger runt 8, och hårdheten mellan 6-10

min Anubias är gulaktig, med svarta fläckar på bladen, och en jäkla massa alger som täcker bladen
jag ahr även Hygrophila, som även den börjar bli rätt så ful, samt lite Vallisneria, som även den är ful, och den har korta, brunaktiga blad, inte långa och vackra och gröna som när jag köpte den

vad göra?

tips?

mvh

Kristoffer
#2 - 31 juli 2007 13:06
Jag skulle tippa på att växterna inte får tillräckligt med ljus...
#3 - 31 juli 2007 14:35
Du kan hälla i bakteriemedel (finns att köpa i zoo och akvarie affärer) som motverkar nitrit och nitrat.

Växterna har nog näringsbrist.
#4 - 31 juli 2007 18:53
Du kan hälla i bakteriemedel (finns att köpa i zoo och akvarie affärer) som motverkar nitrit och nitrat.

Växter lever av nitrat, och vattenberedningsmedel är (oftast) bakterier som tillverkar nitrat av ammonium och nitrit.

Med tanke på den höga nitrathalten (typ näringshalten) så håller jag med pny, det är mer sannolikt med ljusbrist än näringsbrist.
#5 - 1 augusti 2007 18:01
petnym skrev:

hej
ok
kan det vara så alltså?!

kanske borde köpa ett nytt lysrör då
har ett Sylvania Grolux baktill(ljusblått sken), framtill vet jag inte
ett rör med gulaktigt ljus i alla fall

mvh

Kristoffer
#6 - 1 augusti 2007 18:02
3 guppy skrev:

Växterna har nog näringsbrist.

ok

bakteriemedel alltså?

ok

tack för tipset!

Kristoffer
#7 - 1 augusti 2007 18:03
defdac skrev:
Växter lever av nitrat, och vattenberedningsmedel är (oftast) bakterier som tillverkar nitrat av ammonium och nitrit.

Med tanke på den höga nitrathalten (typ näringshalten) så håller jag med pny, det är mer sannolikt med ljusbrist än näringsbrist.

ok

skall skaffa mig ett nytt lysrör då, beställer nog ett redan i kväll!!

mvh

Kristoffer
#8 - 1 augusti 2007 19:02
petnym skrev:

Hej!

jag beställde nu ett Philips Aquarelle lysrör, hoppas det passar bra i kombination med mitt Grolux Sylvania

tror du de passar bra till mitt ciklidkar?(har Anubias, samt Vallisneria, samt Hygrophila i karet)

ha re

Kristoffer
#9 - 4 augusti 2007 22:44
defdac skrev:

hej!

ja nu har jag skaffat ett nytt lysrör i alla fall, ett Philips Aquarelle
hoppas mina växter kommer att må bättre i fortsättningen!!

ha re

Kristoffer

Annons