Problem med alger

#1 - 2 februari 2008 17:09
Hej.
Jag har problem med alger på mina akvarieväxter. När jag frågade killen i zooo-affären efter råd föreslog han att jag skulle köpa ett nytt lysrör samt utöka antalet växter i akvariet.

Jag följde dessa råd och allt verkade fungera bra... i ett par veckor. Nu har även mina nya växter börjat få alger på sig. Några tips på hur jag slipper detta?
#2 - 2 februari 2008 17:22
undvik rengöring av filter och stora och oregelbundna vattenbyten! tillsätt näring om du inte redan gör det! vissa alger kan man "damma" bort litegrann så håll gärna på och fluffa växterna dagligen:) alger ogillar stabila förhållanden så det är bra att schemalägga vattenbyten och näringstillsats!
#3 - 3 februari 2008 09:18
Är akvariet nystartat? Det tar ett tag innan växterna "kommer igång" och börjar växa.. Det är först när växterna börjar tillgodogöra sig näringen i akvariet, som algerna minskar.

Ibland kan man också få alger när man matar för mycket. Man måste mata ytterst lite, precis så mycket som fiskarna äter upp direkt, så att inga matrester blir kvar.

Bra lysrör, regelbundet delvattenbyte på 30% en gång i veckan, och ingen överdriven rengöring av filtret som sagt... Då skapar man en bra, stabil miljö i akvarievattnet, och då blir halten av näringsämnen i vattnet mer stabil....

Börja med detta, och ge växterna lite tid.. Det tar ett tag innan man märker skillnad. Men har du efter 1-2 månader fortfarande algproblem, ja då har växterna troligen inte alla näringsämnen de behöver, då måste du börja med växtgödning så att växterna trivs bättre.

Då är PMDD-gödning det allra bästa. Det är tre olika pulver som man beställer på nätet, blandar ut med vanligt vatten i tre olika plastflaskor. Sen doserar lite från varje flaska en gång i veckan vid vattenbytet :)

Växter som trivs och växer leder till inga eller nästan inga alger. :)

Så satsa på att göra det så bra som möjligt för växterna.
#4 - 3 februari 2008 11:17
Tack för tipsen. Problemet borde i så fall vara att jag rengör pumpen alltför ofta, typ en gång i veckan. Egentligen vet jag att det är lite för ofta, men det känns som om jag inte haft något val. För efter en knapp vecka slammar min pump mer eller mindre igen och tycks bara gå på halv effekt.
Jag borde kanske köpa en ny, bättre pump? Några tips?
#5 - 3 februari 2008 11:36
Algätare.
Ancistrus, siamesik algätare, ococlincus, guldalgätare.

Hur stort är akvariet?
Är det över 150liter kanske du skulle satsa på ett ytterfilter.
Mindre rengöring.

Jag har stora ytterfilter eheim2260 classic till dryga 1000liter akvarier på ställning.
Har aldrig rengjort på över 2år.
#6 - 3 februari 2008 14:39
Om det slammar igen så snabbt så är det för litet! Det är jätteviktigt att ha mycket filteryta för en bra vattenkvalitet. I filtret sätter sig majoriteten av de nyttiga bakterier fast, som bryter ner skadliga ämnen i akvariet. Kanske skulle mycket av "slammet" faktiskt brytas ner av bakterierna, om du lät det vara? Ett filter ska inte vara rent. Det ska ha "filterklägg" i sig... Men märker du att vattenflödet börjar minska, så är det faktiskt igensatt för mycket. Då är det troligen för litet.

Man ska inte behöva göra rent filtret alls egentligen. OM man gör rent det så ska man bara skölja av det i vatten som har samma temperatur som akvariet, dvs, krama ur den värsta smutsen, sen snabbt sätta tillbaka.

Ytterfilter är det allra bästa eftersom du då kan ha överdrivet mycket filtermaterial för ditt akvarium utan att det stör eller ser fult ut. Men är akvariet litet så finns det ju riktigt bra innerfilter som ändå har mycket filteryta.

Algätare hjälper ju lite, som Firefox skriver.. Men i slutänden är det ändå växternas trivsel samt filterkapaciteten som påverkar om du får alger eller inte. Om filtret inte räcker till, så betyder det ju att det finns för få nyttobakterier, alltså finns det för mycket ruttet material (mat, växtdelar, bajs, med mera) för att det ska hinna brytas ned. Då blir allt detta till härlig näring för algerna istället...

Om du bestämmer dig för att byta filter, låt det andra filtret gå parallellt med det nya, alltså ha BÅDA filtrena på, ungefär en månad så att bakterier hinner bildas i det nya innan du använder endast det nya.

Lycka till! :)
#7 - 3 februari 2008 16:21
Jag tackar återigen för hjälpen. Blir till att sticka ner till zoo-affären nästa vecka och köpa en kraftfullare pump.

En fråga till förresten. Tycker ni att jag bör byta ut mina "algiga" växter mot nya, rena, eller kan mina befintliga bli snygga igen?
#8 - 3 februari 2008 16:56
Klippa

Jag tackar återigen för hjälpen. Blir till att sticka ner till zoo-affären nästa vecka och köpa en kraftfullare pump.

En fråga till förresten. Tycker ni att jag bör byta ut mina "algiga" växter mot nya, rena, eller kan mina befintliga bli snygga igen?

bort de blad som är riktigt fula.
Sen kan du ju alltid handla lite nya växter när du är hos handlaren.
#9 - 3 februari 2008 18:54
altså spelar ingen roll om du byter ut växterna mot nya om du inte kommer åt problemet .. dina nya växter blir bara täckta igen.

Enklaste tipset ang alger är ... ha balans .. ändra inget förlj rutiner
en sak som o byta lysrör o filter kan defenitift trigga alger då förhållande mellan nitrat o ljus blir olika
#10 - 3 februari 2008 22:56
Allt är ju relativt, hurvida då "MÅSTE" byta filter eller inte. Detta behöver inte alls ha något med frågan att göra, då du inte ens behöver ha ett filter för att ha ett väl fungerande akvarium. Det är många faktorer som spelar in; hur stort akvarium du har, vad du har för bottenmaterial, hur mycket fisk du har, vad för fisk du har, hur mycket du matar, hur mycket växter du har, hur ofta och regelbundet du byter vatten, hur mycket vatten du byter, om du tillsätter näring och hur mycket och ofta.???
Visst är det alltid fördelaktigt att ha ett väl fungerande filter men som du märker finns det många faktorer som spelar in. Vad alla tidigare talare har gemensamt och som är viktigast är att ha en stabil miljö för växterna, utan brist av något; ljus, temp och näring.

Det finns två olika sorters grundtankar för att uppnå en stabil miljö i akvariet: Den ena utgår från att byta så lite vatten som möjligt i akvariet och låta botten sköta förmultningsprocessen och skapa ny näring. Man brukar ofta använda sig av en botten bestående av jord och grus. I detta byter man vatten ytterst sparsamt eller helst inte alls för att det ska bildas en microkultur som bryter ned foderrester och avföring i botten till näring (flytande näring tillsätts bara vid behov). Vid den andra metoden bryr man sig inte om att sätta näring i botten och få någon vidare microkultur, utan tvärtom så byter man vatten ofta och mycket men tillsätter näring i vattnet.
Båda ideerna grundar sig i att ha så stabila vattenvärden som möjligt fast på olika sätt.

Alger trivs under ostabila förhållanden (som tidigare nämnts) eller vid brist av något ämne, för att växterna ska konkurera ut algerna krävs alltså en stabil miljö med rätt förutsättningar.

Hurvida filtret är för litet bestämmer du med att ge akvariet olika förutsättningar!!!
#11 - 4 februari 2008 08:06
Mitt inlägg om filter och att det är för litet, var bara ett svar på det du skrev om att du gjorde rent ditt filter ofta. Jag menade INTE främst att ett byte av filter kunde få bort algerna, utan att det var dåligt att ha ett filter som slammar igen på en vecka. Att göra rent filtret hela tiden bidrar till instabilitet, vilket alltid är något dåligt. Det är jätteviktigt att ha det gamla filtret, och det nya, parallellt under en lång tid för att låta nyttobakterier bildas i det nya. Så hoppas ingen tror att jag tror att endast filterbyte kan hjälpa mot alger...

Algerna vill ha stabila förhållanden, som sagt. Hur jag tycker alger kan försvinna skrev jag i mitt första inlägg. :)

Jerker: Som jag redan nämnt så var mitt filter-svar ett svar på att jag tyckte filtret kläggade igen för snabbt om han måste göra rent det varje vecka. Självklart finns det olika sätt att sköta akvariet, men jag räknade ju med att frågeställaren har ett vanligt sällskapsakvarium och inte kör LowTech eller jordbotten eller något liknande. Jag är själv väldigt intresserad av att fixa jordbotten senare, jag tror att det är ett väldigt bra sätt att få växter som trivs, och därmed skapa ett vackert akvarium utan alger :)

Jag håller helt med dig om att alger inte trivs i stabila förhållanden. Därför gav jag tips om väldigt regelbundna delvattenbyten, bra ljus och näring till växterna.

Hoppas frågeställaren kan ta till sig av våra svar även om de kanske blev lite olika. :)
#12 - 4 februari 2008 09:40
Ja det är väl bra att kompletera och nyansera svaren till frågeställaren...
#13 - 4 februari 2008 09:59
Jag skaffade räkor och blev av med alla problem med alger

Annons