Problem med akvarium

#1 - 20 februari 2008 14:45
Hej allihopa!

Inser nu att jag kanske borde har kikat runt lite här innan jag skaffade akvarium.

Jag har länge velat ha akvarium, familjen hade ett när jag var liten och ingen hade nga egentliga kunskaper, men det fungerade bra. I slutet av sommaren köpte jag ett 200l akvarium begagnat med fiskar o växter. Tror akvariemodellen heter Juwel.

Av olika omständigheter hade den tidigare ägaren inte kunnat sköta om akvariet som det skulle skötas. Det var för mkt fiskar i för mkt matande. Började med storrens och gjorde mig av med säkert 100 blackmolly i varierande åldrar som blivit missbildade, troligen av inavel.
Just nu har jag ca tio kardinal- o neontätror, två gurami (blå eller månskensgurami vet inte skillnaden), två drakmalar, sju sorgmanteltätror, fem blackmolly, ca femton svärbärare (röda, wagtail, gröna och massa korsningar där emellan), två mindra sugmunsmalar (vet ej vad de heter) o en sebrascalar. Vet inte om de är förmånga för ett 200l akvarium?

Tycker det har fungerat hyffsat bra tills jag flyttade. Nu har akvariet lite mindre direkt ljus, men det är inte mörkt.
Drakmalarna som inte varit särskilt aktiva tidigare ha brist på mat, de putsar o putsar och en av dem har börjat äta fiskmaten vid ytan.
Flera av svärdbäraran ser hängiga ut och kämpar av alla krafter för att orka upp o äta mat.
Har haft en snäcka sedan jag köpte akvariet, den har fått vara bara för att den inte har förökat sig. Nu har jag plötsligt massor, har planerat att köpa en praktbotia (hört att de äter sniglar).
Har även sett att det börjat komma mörkaalger på stenar, ser ut som mörkt kort hår. Ha även nga lite grönare som bara är som stubb på växterna.
Växterna verkar lite hängiga de med, är ljusare i färgen o trasas söner o blir fula i ändarna.

Vet inte riktigt vad som är fel, ngt med balansen i akvariet. Har bytt 1/6 av vattnet nu två dagar på raken men vet inte om det kommer hjälpa. Vad gör jag för fel?

Har inte köpt nga nya växter eller fiskar.

Tacksam för svar.

Frida
#2 - 20 februari 2008 15:01
Låter som du matat alldeles för mycket, mer än filtretalgbilningen och förökningen av sniglarna talar för det...
#3 - 20 februari 2008 16:18
Kan det vara så enkelt?! Matat för mkt, det är ganska lätt åtgärdat. Jag får helt enkelt dra in på kosten åt dem! Har säkert börjat ge dem förmycket för att drakmalarna varit extra hungriga. Det måste bero på att det är mindre ljus, mindre alger de gillar att äta. Finns det ngt man kan ge till drakmalarna om algerna inte räcker för att föda dem? Har funderat på att göra mig av med den ena, eftersom de inte riktigt är sams.
#4 - 20 februari 2008 16:23
Om du gjorde rent akvariet när du tog över det (och gjorde rent filtret) så blev det som en nystart av akvarium.... Då är fiskbelastningen för akvariet alldeles för stor. När man gör rent filtret dödar man alla bakterier som sitter i det.

Köp ett dropptest för NITRIT i affären och mät värdet, det ska ligga på noll! Det kan vara ett förhöjt värde som gör att dina fiskar blir hängiga. Fiskarna förgiftas av nitriten.

Tills du vet vad som är fel så kan du byta 10-20% av vattnet några dagar i följd. Om det finns för mycket nitrit i vattnet så sänker du ju halterna tillfälligt när du byter lite vatten.

Köp också gärna en flaska med "Nitrivec", som innehåller bakterier... Vräk i sådant så påskyndar du processen med filterbakterierna. Det är viktigt att få igång balansen i akvariet nu, det tar upp till 3 månader! Viktigt är iallafall att inte mata för mycket och inte göra rent för mycket.

Dina sugmalar behöver ju algtabletter att äta, som sjunker till botten. Dessa lägger man i när det blivit mörkt i akvariet (ljuset ska vara tänt cirka 10 timmar per dag, använd gärna timer). Men det räcker med en sån tablett delad i bitar, kanske var tredje dag nu i början, så det inte blir för mycket.

Ju mer du matar, desto mer får nyttobakterierna jobba med att bryta ner rutten mat... Och har du som sagt gjort rent akvariet så har du dödat dessa bakterier, då hinner de inte med att bryta ner allt bajs, matrester och liknande! Så ta det lugnt, du kan mata pyttelite var tredje dag nu i början. Fiskarna klarar sig i flera veckor utan mat så det är lugnt!

Köp inga fler fiskar nu på 1-2 månader, låt akvariet hitta sin balans först. Och undvik att göra rent. Lycka till!
#5 - 20 februari 2008 17:03
Tack för svaret! Då vet jag vad som är fel, det är det där med bakterierna. Har nog inte fått ordning på dem sedan jag flyttade. Han jag köpte akvariet av sa att filtret skulle rengöras var tredje vecka. Det gjorde jag inte så noga i början men nu sedan jag flyttat har jag gjort det, då har jag alltså städat undan all bakterier som hunnits byggts upp. Hur ska man göra rent filtret utan att döda bakterierna?
#6 - 20 februari 2008 17:11
Man ska inte behöva göra rent filtret alls... MEN ibland kan filtret sättas igen med så mycket smuts att vattenflödet minskar (man ska kunna se/känna att det minskat mycket). Då tar man lite akvarievatten i en hink och kramar ur så mycket "gegga" man kan, sen sätter man genast tillbaka filtret. Då är man skonsam mot bakterierna.

Och det som man tycker är "smuts" i filtret (Brun gegga) är alltså bara bra för akvairet!

Risken är stor att dina fiskar kommer att dö av nitritförgiftning nu när det finns för få bakterier. Så försök hitta flaskan som heter Nitrivec i affären (den brukar vara gul med rött lock) och överdosera mycket med den, direkt ner i akvariet! Det skadar inte fiskarna på något sätt.

Men det är också bra att ha ett nitrit-test som sagt, så du kan hålla koll på värdena framöver.

När man byter lite vatten varje dag så för man ju också bort en del nyttiga bakterier... MEN ibland kan det vara nödvändigt att byta vatten (20%) flera dagar i rad, bara för att fiskarna annars dör av nitriten.

Så man kan säga att när man byter vatten förlänger man processen med bakterieuppbyggnad, men man räddar fiskarna! Så det är helt okej att göra 10-20% vattenbyte varje dag nu den första veckan, och efter detta byte vräka i bakterier från flaska.

Om du märker att fiskarna blir piggare och att nitritvärdet är på noll, så kan du gå över till att byta 30% en gång i veckan. (alltid samma dag). Just regelbundenhet är viktigt i akvariet. Alger triggas av att man byter vatten i ojämn takt, då vattenbytet gör att vissa näringsämnen minskar, samtidigt som koldioxid kommer in från kranvattnet. Så stabilitet är bra :)

Annons