Hej allihopa!
Inser nu att jag kanske borde har kikat runt lite här innan jag skaffade akvarium.
Jag har länge velat ha akvarium, familjen hade ett när jag var liten och ingen hade nga egentliga kunskaper, men det fungerade bra. I slutet av sommaren köpte jag ett 200l akvarium begagnat med fiskar o växter. Tror akvariemodellen heter Juwel.
Av olika omständigheter hade den tidigare ägaren inte kunnat sköta om akvariet som det skulle skötas. Det var för mkt fiskar i för mkt matande. Började med storrens och gjorde mig av med säkert 100 blackmolly i varierande åldrar som blivit missbildade, troligen av inavel.
Just nu har jag ca tio kardinal- o neontätror, två gurami (blå eller månskensgurami vet inte skillnaden), två drakmalar, sju sorgmanteltätror, fem blackmolly, ca femton svärbärare (röda, wagtail, gröna och massa korsningar där emellan), två mindra sugmunsmalar (vet ej vad de heter) o en sebrascalar. Vet inte om de är förmånga för ett 200l akvarium?
Tycker det har fungerat hyffsat bra tills jag flyttade. Nu har akvariet lite mindre direkt ljus, men det är inte mörkt.
Drakmalarna som inte varit särskilt aktiva tidigare ha brist på mat, de putsar o putsar och en av dem har börjat äta fiskmaten vid ytan.
Flera av svärdbäraran ser hängiga ut och kämpar av alla krafter för att orka upp o äta mat.
Har haft en snäcka sedan jag köpte akvariet, den har fått vara bara för att den inte har förökat sig. Nu har jag plötsligt massor, har planerat att köpa en praktbotia (hört att de äter sniglar).
Har även sett att det börjat komma mörkaalger på stenar, ser ut som mörkt kort hår. Ha även nga lite grönare som bara är som stubb på växterna.
Växterna verkar lite hängiga de med, är ljusare i färgen o trasas söner o blir fula i ändarna.
Vet inte riktigt vad som är fel, ngt med balansen i akvariet. Har bytt 1/6 av vattnet nu två dagar på raken men vet inte om det kommer hjälpa. Vad gör jag för fel?
Har inte köpt nga nya växter eller fiskar.
Tacksam för svar.
Frida