Problem med aggressiv Segelfenspleco.

#1 - 30 augusti 2005 20:16
[font=Times New Roman][size=3]Har någon varit med om (och har en lösning på) detta aggressiva beteende? -[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Jag har haft en segelfenspleco i snart två år (ca 25 cm lång). Hittills har den varit mycket [/size][/font][font=Times New Roman][size=3]lugn och något skygg. Men sedan två veckor, ca en halvtimme innan [/size][/font][font=Times New Roman][size=3]akvariet släcks på kvällen, blir den som tokig. Under någon minut far den runt och jagar de andra stackars [/size][/font][font=Times New Roman][size=3]innevånarna i akvariet. Den har tom lyckats lämnat några rejäla bitmärken på mina chokladcikliders [/size][/font][font=Times New Roman][size=3]sidor! [/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]Vad göra?[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]______________ [/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Tacksam för svar.[/size][/font]
[font=Times New Roman][size=3]Magnus[/size][/font]

[font=Times New Roman][size=3]( 400Liter - 4Chokladciklider, 2Hantelciklider, 4Altumskalarer och 1Pleco )[/size][/font]
#2 - 30 augusti 2005 21:05
De blir grinigare med åldern. Ibland kan det funka att ha två, då kan de ta ut sina irritationer på varandra och orsaker då ingen större skada på andra fiskar. Men då krävs ett rejält akvarium.
#3 - 30 augusti 2005 21:43
Sedan jag skaffade två så har det blivit lugnt i akvariet. Min gick också på andra fiskar ibland. I början var de ganska så aggressiva mit varann (Gibbisarna). Men, det lugnade ner sig och nu håller de sig på sina bestämda platser. De ryker inte ens ihop om de passerar varann. I fredags planterade jag in en "Vanlig Pleco" på ca 25cm den också. Tänkte se vad som händer. Fast fortfarande så är allt lugnt o vackert.

MEN... jag har hört andra som har haft flera Gibbisar då de bara bråkar med varann o håller på. Men, jag tror mer att det är pga för lite gömställen och/eller för liten akvarievolym. Du har ju 400L, borde nog funka med en till.

De är förbaskat trevliga malar!
#4 - 30 augusti 2005 21:45
Smiter in med ett liknande problem!! Min stora Royal är jätte elak mot de andra malarna. Men den ger sig inte på min lata gibbi på 25-30cm. Vid matning är han extrem (det är en han). Motar och jagar de andra stackarna vilt. Har mina funderingar att sälja honom.. just nu finns det inte pengar eller plats till ett större akvarium, men samtidigt vill jag inte göra mig av med den. Jag är kluven. Några ideer?

//Camilla
#5 - 30 augusti 2005 21:47
[QUOTE=C.Ciklid]Smiter in med ett liknande problem!! Min stora Royal är jätte elak mot de andra malarna. Men den ger sig inte på min lata gibbi på 25-30cm. Vid matning är han extrem (det är en han). Motar och jagar de andra stackarna vilt. Har mina funderingar att sälja honom.. just nu finns det inte pengar eller plats till ett större akvarium, men samtidigt vill jag inte göra mig av med den. Jag är kluven. Några ideer?

//Camilla[/QUOTE]

Har du gott om gömställen? Det brukar kunna lösa mycket.
#6 - 31 augusti 2005 12:05
Just nu har tyvärr 200L akvariet fått "förfalla" ett tag då det inte riktigt funnits tid eller pengar till att fixa i ordning det. Det finns två grottor som är överbefolkade, en stor rot som royalen sitter i och på nästan jämnt (och de andra), växterna vart till spenat, så det kommer bli plastväxter och nån låg tålig levande. Jag försöker ha så stor bottenyta som möjligt pga alla malarna... Och det ska väl sägas med att det akvariet har min man inrett med invånarna och inte jag.. Tycker inte riktigt att det är OK att ha en 25-30cm gibbi i 200l kar.. Royalen är ca 15cm och det är max... Det ska in ett större kar, men just nu är det lite annat som måste prioriteras.. (håller på och renoverar)

//Camilla
#7 - 1 september 2005 08:34
har två segelfen, båda ganska aggresiva. den ena värre än den andra. Men så länge dom får ligga på respektive favoritkrypin utan att nån annan fisk e och bökar i närheten verkar dom bara göra sporadiska utfall. Ett tag va mina sebrafiskar på den argare av de två ofta och det slutade med att(tror jag) han tog ena fenan av en sebra och denna fick sluta sina dagar inom kort.

gömställen är nog det enda raka. Verkar ju vara rätt sura fiskar vadjag kan se. men bara dom har sitt ställe att ligga å sura på.

som gömställe verkar iaf mina klart föredra en stor grotta och trädgrenar där dom kan ligga uppochner mellan grenen och sanden. Och inte synas alls om dom inte rör sig.
#8 - 1 september 2005 08:51
Har tre gibbis (segelfena) och mina är jätte snälla mot varandra. De två mindre brukar ligga lite under den stora.. Ser ut som mor och barn.. :D Men den enda som röjer och inte är i harmoni är Royalen. I mitt 112L akvarium är det de båda clownplecona som bråkar när de stöter på varndra, men de är ju också två hanar.

//Camilla

Annons