Problem med 40 liters yngelakvarium!

#1 - 19 februari 2008 14:14
Hej!
Som rubriken lyder har jag problem med mitt 40 l yngel akavarium. Det började med att ett yngel dött. Men nu har 3 av 4 försvunnit/dött och det är vita pricker på den svarta siliconen samt sugpropparna till pump och doppvärmare. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för nåt? Jag vet att denna tråd kanske skulle passa bättre i sjukdoms- tråden. Men det är ändå själva siliconen m.m som jag undrar mest om..
Akvariet har varit i gång i sisådär 3-4 veckor, köptes nytt, nitrit: 0, ph:7.
Det har dessutom bildats lite vitt gojs på plast sladden till pumpen, med ddetta gick att torka bort med papper..
#2 - 19 februari 2008 14:28
Hallu. Rengjorde du det ordentligt när du fick hem det? Samt tog bort alla eventuella rengörsingsmedel?
#3 - 19 februari 2008 14:32
Plupparna till pumpen är gjorda av rågummi, det är normalt att detta får bakteriebeläggningar efter ett tag, det får iallafall mina. Dessutom blir riktigt naturgummi vitt på ytan efter ett tag, kan dock inte säga varför, men kom att tänka på min badmössa som är av sånt gummi av något slag, som blir vitt efter ett tag. Det är vad jag vet normalt!

Det vita skulle också kunna vara mögel, men det behöver det inte vara som sagt.
Jag har svårt att tro att det är det vita som har orsakat din fiskdöd, men det är svårt att veta.
Silikon ska väl inte bli vitt vad jag vet, men kanske är det en gummilist på insidan?

Har du ett bra filter och mycket ytcirkulation, samt byter vatten kanske 30% en gång i veckan så borde det inte vara något fel på vattnet. Yngel är ju väldigt känsliga också så de kan dö så fort något blir lite konstigt med vattnet. Det är mycket svårt att säga vad som kan vara orsaken :(
Bilagor:
#4 - 19 februari 2008 14:52
Tog du vatten från det akvariet de ynglat i?
Förstark pump?(ynglena får simma ihjäl sig).
Mat brist?
Troligtvis så är det kalk avlagringar du har.
Testa att göra vattnet aningens surt...tillsätt en rot.
#5 - 19 februari 2008 14:54
jag rengorde så mkt som jag gort på mina andra akvarium (3 st). Dvs tvättade av med en svamp ordentligt och det är inga rengöringsmedel kvar, det kan jag lova! Dom andra har jag inte haft det minsta problem med "vitt" och det är samma sorts sugproppar osv.. För övrigt så verkar växterna inte må bra och flera har dött. Men jag har tänkt att om det sista dör så startar jag om det, slänger alla växter kokar grus+ rot och gör en grundlig rengöroing.

pumpen är ett jag fick med vid köpet och är någon sorts aquael tror jag.. Det är ordentlig ytrörelse och pga att det är ny startat har jag bara bytt lite vatten. Vattnet kommer från ett av mina andra akvarium. Men jag ska genast byta vatten nu! Jag kör också med aquatan m.m vid vattenbyte. Vattenet luktar inget konstigt och nitriten och ph't är som sagt bra.. Vet inte vad det är för fel, vill ju att mina småttingar ska må bra!

Annons