Problem m häverteffekten..

#1 - 21 september 2004 08:09
Håller på att tömma ut vatten ur mitt lilla akvarium, men av någon anledning funkar inte häverteffekten..Det rinner lite,lite vatten sedan slutar det, fattar inte varför.. (det brukar funka annars..) Någon som har något tips?
#2 - 21 september 2004 08:14
En sten någonstans i slangen ?
För lite vatten i slangen ?
#3 - 21 september 2004 08:14
Nu, efter en halvtimmes försök funkar det äntligen, massa gammalt akvarievatten i munnen.. blääaaak..
#4 - 21 september 2004 08:16
Jorgen41: tack för tipsen, det verkade funka när jag tömde ur lite vatten ur slangen först och försökte igen.. [:)]
#5 - 21 september 2004 08:25
Ett annat sätt är att först fylla PÅ lite vatten så att slangen fylls och sen inte tar upp slangen ur akvariet. Sen lossar du slangen från kranen och lägger den i brunnen eller duschen...Garanterat att det funkar!
#6 - 21 september 2004 08:28
Jo, det brukar funka, problemet är bara att jag tömmer ut i badrummet och spolar i vatten från köket, så det blir så blött då.. anledningen till att jag inte tömmer ur i köket är att jag inte har någonstans att fästa slangen, vill ju inte stå o hålla fast den hela tiden..
#7 - 21 september 2004 08:33
Ett tips är att hålla slangen lite högre än akvariet när man suger in. Sen när man har sugit upp vattnet över akvariekanten och ner en bit in i slangen så sänker man slangen så rinner vattnet ner och man behöver inte få massa vatten i munnen.
#8 - 21 september 2004 08:48
Jo, men då måste man ju tömma slangen helt mellan akvarierna, den är ju helt vattenfylld då.. fördelen är ju att vattnet är rent i hela slangens längd, värre nu när det trasslade och man fick förslöka flera gånger..
#9 - 21 september 2004 08:52
Själv slänger jag bara ut slangen genom min balkondörr ut :)

Och har en hand pump med backventil på för att få igång det, mycket smidigt.
#10 - 21 september 2004 08:54
Krulle: Hehe, skulle kanske int vara så populärt att tömma vattnet från fjärde våningen och ut på gatan, folk skulle bli så arga då.. [;)]
#11 - 21 september 2004 10:41
Jag bor iofs bara på andra våningen, försöker dock göra
det när det blivit mörkt ute av förklarliga själv :)

Men sen i vinter lär det bli en fin isgata där ute, hehe..
#12 - 21 september 2004 10:45
När jag ska flytta slangen mellan akvarierna, vid tömning, så viker jag av slangen, flyttar den, släpper vikningen.... När man viker av den så blir det tätt så att vattnet stannar kvar eftersom det blir vacum i slangen... sedan rinner det på direkt när man släpper greppet....
#13 - 21 september 2004 19:17
Okej, tant Nancy, ska testa det nästa gång!
#14 - 21 september 2004 19:35
Jag viker också som Tant Nancy. Och när jag söker extra spänning i tillvaron gör jag det även vid påfyllning men då gäller det att vara snabb, det blir inte riktigt tätt med fullt tryck från kranen.
#15 - 22 september 2004 16:58
Norpan! Om du har någon Claes Olsson-butik där du bor så finns det jättebra plastklämmor i olika storlekar. Dom är svarta med orange spetsar. Kostar inte mycket och verkligen bra att klämma fast slangar med lite här och där ;-)
#16 - 22 september 2004 18:06
Sonja: Jodå, claes olsson finns här i krokarna, ska kika på dem, tack för tipset!

Annons