Problem i yngelkaret

#1 - 22 april 2008 07:56
Enda sen jag fick kampfiskyngel så har vattnet varit dåligt och jag vet inte vad jag ska göra.
Ynglerna kläcktes den 3 april och finns i ett kar på 37L. Ingen pump/filter och doppvärmare. Har en massa grönalger och sniglar. Matar med flytande artemia sen dom blev frisimmade runt den 6-7 april. 2-3 gånger per dag.

Har rensat ut en massa yngel genom att honorna har fåt äta upp några. Nu har jag runt 15-20st kvar nu. Har bytt vatten (90%) helt en gång och 50% en gång.

Vågar inte ha i något än vattenberedningsmedel och easycarbo.
Hjälp mig att få ordning på mitt vatten och ändå behålla några yngel.
#2 - 22 april 2008 08:09
Jag tror att en regelbunden rutin med vattenbyten kommer få ordning på det mesta. Exempelvis byta 20% av vattnet varannan eller var tredje dag. Behöver inte vara precis så, men jag tror att det är viktigt att det följer en rutin så att värdena stabiliseras. Har du bra kranvatten så ska du nog inte behöva vattenberedningsmedel, annars tycker jag att du ska ha i det till en början.
Lycka till med dina yngel!
#3 - 22 april 2008 08:11
Jag har väldigt kalkrikt vatten.
Vågar inte byta vatten så ofta för ynglerna följer alltid med och måste håva upp dom igen och då får jag med mina gröna trådalger som just nu finns längs hela ytan.
#4 - 22 april 2008 08:18
Hehe, känner igen det där... Slamsugning = 2 minuter, skeda tillbaka yngel = 45 minuter... Men med yngelmat så blir vattnet betydligt sämre än i ett "vanligt" akvarium, dels finns inget filter och dessutom utsöndrar de små ynglen hormoner som hindrar de från att växa, så vattenbyte är väldigt viktigt. 50% varannan vecka eller så blir en stor omställning för de små liven, så jag rekommenderar oftare och mindre byten.

Annons