problem i paradiset?

#1 - 12 oktober 2006 05:16
hej! vi har haft vårat akvarium (110 liters)i snart 1,5 månad...men en del fiskar har dött nu under en tid..svärdbärarna och grodorna och en del tetror (neon och kardinal)..dom som är kvar är guppyna, kuliålen, scalaren och 2 andra..(hmm) och en 10-12 tetror och 3 zebra sniglar
har fått en HEL del alger på växterna (liknar tunna tunna trådar som sticker uppåt på bladen)..och en kletig massa som lagt sig på vissa bitar av gruset där jag har snäckor

har städat ,men kanske inte tillräckligt ofta?...skrapat alger från glaset,använt ppmd (eller vad det heter) hällt i bakeriekultur...vad är det vi gör för fel..och vad kan vi göra för att ställa saker o ting till rätta?
andra växter? algätade djur? någo medel? eller vad kan man göra?

svar till svarslösa mig
#2 - 12 oktober 2006 08:00
Vad har fiskarna som dött uppvisat för "symptom"?
Hur ofta har ni bytit vatten?
Har ni kollat vattenvärdena typ nitrit o.s.v..?
Hur många fiskar har ni i akvariet?

Många frågor - jagvet ;), men det är endast för att kunna "svara bättre"
- OM jag kan svara *L* Garanterar inget...

Sen KAN man (konstigt nog) städa FÖR MYCKET i ett nystartat kar.
River man runt för mycket stör man den sköra biomiljön som fortfarande håller på att bildas. Akvariet är färdigcyklat efter c.a 2 månader..
#3 - 12 oktober 2006 15:27
vet inte vad dom visat för symtom direkt..bara legat döda på morgonen...inga fiskar som verkat slöa eller något!
städat har vi gjort vart 15de dag typ..men skrapat alger från rutorna oftare

nej vi har inte kollat nitrit...är det bara att ta ett vattenprov o gå till zoo affären eller hur gör man?

nu har vi 9 tetror, 1 scalar,2 andra?, 3 zebra snäckor, 2 guppy
#4 - 13 oktober 2006 06:32
Det som oftast går fel i nystartade kar - ÄR just att det blir nitrit.
Bakteriefloran som ska bryta ner nitrit & annat (uppstår av t.ex matrester, fiskskit o.s.v...det blir "giftigt" ist.f att brytas ner naturligt) är oftast inte fullt utvecklad förrän efter 2 månader.

Gör flera vattenbyten som första åtgärd. Bättre för fiskarna med många små under en dag eller två - än några jättestora!
Har du inga teststickor - gör som du själv sade (ta med vattenprov till affären). Vattentester finns att köpa för runt hundralappen.

Alger har jag ingen erfarenhet av...men att det blir många sådana borde ju också bero på någonting i vattnet..?

Annons