Problem att täta slangkopplingar.

#1 - 17 februari 2004 17:47
Jag har skaffat ett UV filter som jag har monterat efter ytterfiltret. Problemet är att gängorna mellan slangkoppling och filtret inte håller riktigt tätt. Gummipackningarna som följde med ser ok ut. Jag har provat med gängtejp oxå. -Det dropppar!-

Någon vänlig själ som har ett tips?

//Peter
#2 - 17 februari 2004 18:30
De vanliga sätten är väl lin eller teflontejp.
Kan Loctite ha någon form av gängtätning ?
Jag utgår från att du inte skruvat ut något när du en gång börjat dra ihop anslutningarna om du använt teflontejp, kan du använt för lite tejp ?
Det är rätt packningar ?
#3 - 17 februari 2004 18:36
Packningarna sitter ganska bra. Tejpen jag har heter PTFE-thread seal tape. Vet ej vad det betyder dock ;)
Jag körde några varv runt gängorna.

Sista utväg blir nog akvariesilicon eller karlsons klister. Tror inte det avger några gifter efter att det har härdat. Beprövat sedan innan.

Suger lite att behöva försegla för gott bara....

Tillägg: Köpte grejerna från Aqua interiör så det bör inte vara något budgetmög.
#4 - 17 februari 2004 18:48
Cilikon å sen gängar du som vanligt...Tätt som F...
#5 - 17 februari 2004 18:51
PTFE är lika med teflon. Har du lagt på så mycket att det precis går att dra ihop kopplingen, det skall vara ganska tajt ?
Silicon, är det verkligen en bra lösning ?
En variant skulle kanske vara att vira vulkband runt kopplingen, men det vore nog en sista utväg.
#6 - 17 februari 2004 18:53
Bör man låta det härda innan man släpper på tryck?

//Otålig
#7 - 17 februari 2004 19:37
http://www.loctite.se/produkter/577.htm
Funkar nog, vi använder nåt liknande på jobbet när vi tätar vattenanslutningar.
#8 - 17 februari 2004 19:47
Var hittar man loctite? Bauhaus, VVS firmor, kommer inte på fler???

//Peter
#9 - 17 februari 2004 19:48
akvariesilikon avger inga gifter naturligtvis, och det håller verkligen tätt! Även fast man nu kletar på det så behöver det inte vara kört, det går att skära bort relativt enkelt ifall man skulle vilja!
#10 - 17 februari 2004 19:49
Ursprungligen skickat av fc25

http://www.loctite.se/produkter/577.htm

Funkar nog, vi använder nåt liknande på jobbet när vi tätar vattenanslutningar.

Vad händer då om man skulle vilja ta isär grejen då? Loctite är känd för å sitta fast ordentligt!!!

#11 - 17 februari 2004 19:53
Poseidon: Behöver inte kunna plocka isär de här delarna. Vid rengöring kan man ta ut kvartsröret. Enda anledningen att kopplingarna är avskruvningsbara(långt ord), är att man ska kunna välja mellan 2 grovlekar på slankoppl. Den andra är 4 cm i diameter. Dvs jag kommer aldrig att använda dessa.
#12 - 17 februari 2004 20:14
Peter, ta silikon då, så läcker det definitivt inte!
#13 - 17 februari 2004 20:15
Ursprungligen skickat av Peter_F

Poseidon: Behöver inte kunna plocka isär de här delarna. Vid rengöring kan man ta ut kvartsröret. Enda anledningen att kopplingarna är avskruvningsbara(långt ord), är att man ska kunna välja mellan 2 grovlekar på slankoppl. Den andra är 4 cm i diameter. Dvs jag kommer aldrig att använda dessa.

Okey då förstår jag...Men i mitt fall som nu hände så har jag flyttat å så kom jag å tänka på just det...Men som tur har jag använt cilikon så att det gick att återanvända det
mesta i min nya lägänhet.

Annons