problem att hitta pendellampa

#1 - 21 augusti 2007 22:04
nu är det så att jag har fått glädjen att placera ett andra akvarium i vardagsrummet på två vilkor...

1. öppet akvarium (denna håller jag med om då det är väldigt stiligt)
2. inte lysrörsramp (det hade underlättat om det varit ett alternativ)

jag har varit inne i massor av blomsteraffärer, lampaffärer och zooaffärer samt sökt på internet utan att egentligen hitta något som passar, framförallt inte min stackars plånbok. växterna jag kommer välja skall vara lätta och inte så värst soldyrkande och då mestadels ytväxter. så hjälp mig med detta för jag vet inte längre vart jag skall vända mig. jag har sett en på clas olsson som verkar okej men jag känner mig villrådig.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=8740488

54 liter, 60*30*30, lampan såpass långt ner så man inte blir bländad.
#2 - 21 augusti 2007 23:03
Lågenergilampa

Om jag har förstått det rätt så vill du inte ha lysrör utan en lampa som hänger från taket? Då kan du nog ta vilken hängande lampa som helst och sätta i en lågenergilampa. Andvänd dock inte glödlampa varför kan du läsa här: [COLOR=blue]Zoopet bas - belysning[/COLOR]

Jag har en pendelarmatur med lysrör över mitt 540L kar som jag införskaffat på Rivners i Länna, Stockholm. Där säljer dom massor med begagnade lysrörsarmaturer för 100:- oavsett skick. Bor du i stockholmsområdet så är det ett hett tips att åka dit och kolla.
#3 - 22 augusti 2007 09:02
man bör tänka på att korrekt akvariearmatur har vattentäta drosslar och klarar av fukt och även att doppas i akvariet (bra om oturen är framme) respekt för starkström är hälsosamt!
#4 - 22 augusti 2007 09:35
OK visst men att råka doppa en lampa som hänger ner från taket sker inte bara sådär... Att råka lyfta upp akvariet i lampan....hmmm.

Om lampkåpan är jordad så har du mer än tillräcklig säkerhet... även om jag personligen skulle chansa utan jord... men det blir på egen risk.

Mitt tips är att se till att amaturen om möjligt är jordad i alla fall...
#5 - 22 augusti 2007 10:59
åheim skrev:
man bör tänka på att korrekt akvariearmatur har vattentäta drosslar och klarar av fukt och även att doppas i akvariet (bra om oturen är framme) respekt för starkström är hälsosamt!

Haha, ursäkta ett litet skratt, men en sådan här armatur är inte fuktsäkrad över huvud taget trots att det är en akvariearmatur. Den är gjord för att ligga över ett täckglas.
Men naturligtvis ska man ha respekt för ström och elektronik.
Det jag ville ha sagt är bara att man inte ska tro att allt är så himla bra bara för att det säljs i tex en zooaffär.
#6 - 22 augusti 2007 15:40
nu kanske inte det elsäkerhet jag främst tänkte på när jag frågade om vilken sorts pendellampa som borde passa mina krav och behov. kan det vara så att loelle svarade precis så rätt som det kan vara och mer råd är överflödiga ?

svaret är då vad jag förstått: vilken glödlampsarmatur jag vill med en lågenergilampa ?
#7 - 22 augusti 2007 18:20
jo det funkar ju men jag skulle nog välja minst 2st 11W (gärna 25W) lågenergilampor till ett 54liters om jag nu var tvungen till att välja bort lysrör.

Annons