Problem

#1 - 30 maj 2006 10:17
Köpte ett andra akvarium igår, ett Juwel 54-liter. Hade vit sten i samt lite blått. Nu tycker jag att det ser "dimmigt" ut i akvariet. Inte så att det är nåt damm, utan mer som att ljuset reflekterar konstigt på nåt vis. Kan det bero på det vita gruset, eller nåt annat? Vad kan man isåfall göra åt det?
En annan sak, tyckte vattnet kändes varmt. Kollade med termometer, 30 grader var det. Kollade doppvärmaren men den stod på 26. Sänkte nån grad... Nåt mer man kan göra. Är det lysröret som gör att det blir varmt, eller nåt annat?

Tack
//Anna
#2 - 30 maj 2006 11:14
Dimman i vattnet brukar lägga sig efter ett tag...jag tror det är nått från gruset...ung som fin fin sand...sen är det nog luft i det oxå...det lägger sig efter några dar
#3 - 30 maj 2006 11:17
Kan være lysrøret som gjør det varmt. Jeg hadde et Juwel Rekord 70, der varmet lysrøret opp vannet til nærmere 30 grader, uten at varmekolben var på. Du kan teste ved å slå av varmekolben, og observere. Om temperaturen er kjøligere på morningen når lyset har vært av hele natten, og høyere på kveldstid, er det trolig en sammenheng. Om du søker rundt på forumet tror jeg du vil finne flere tråder som omhandler Juwel akvarier som er for varme, hvis jeg husker rett.... :)
#4 - 30 maj 2006 11:40
Ok. Tack så mkt för era svar. Då väntar jag några dagar o ser om "dimman" försvinner. O så ska jag kolla värmen på morgonen o jämföra med kvällstid.
Tack!
#5 - 30 maj 2006 13:21
Det blir bättre men det tar nån vecka.
Jag körde själv igång ett likadant för ett par veckor sen och nu har det börjat bli fint.

Värmen beror nog på doppvärmaren, lita inte på vredet även om min faktiskt stämmer ganska bra, mät med termometer och ställ in rätt temperatur efter det.
#6 - 31 maj 2006 03:08
[quote=albjohn]Värmen beror nog på doppvärmaren, lita inte på vredet även om min faktiskt stämmer ganska bra, mät med termometer och ställ in rätt temperatur efter det.[/quote]

läste för ett tag sen att i snitt är doppvärmare 2grader felinställda.

men va även försiktig med termometer, har avverkat 3st och den enda som stämmer är en vanlig inne/ute termometer.

Annons