Prisvärt att bygga eget akvarium ?

#1 - 18 juni 2004 00:19
Var hos glasmästarn idag och frågade va ett akvarium kostade , 445:- Kr kvadraten för 4mm glas var priset jag fick , men de gjorde inga akvarium utan skar bara till för att de vill inte ha problem med läckande akvarier och kunder som kräver skadestånd.

Så jag räknade ut att det blir ju lika dyrt som att köpa ett färdigt om man räknar med silikon + aluminiumprofil runt akvariet.
Sen ställer jag mig frågande till att köra med 4mm glas till ett 300 liters...

Så vi åkte te zoo och köpte ett 310 liters för 1800:- kronor istället , med aluminiumprofil.

Vad har ni andra för erfarenheter av att bygga eget akvarium ?

Kanske hade jag otur med denna glasmästare och det brukar va billigare ?

#2 - 18 juni 2004 05:55
Du fick ett helt normalt pris från glasmästaren. och priset ökar rejält med tjockleken och 4 mm blir det bara småakvarier av. Det är mycket svårt att bygga själv och få det billigare än ett köpt akvarium. Konstigt, men så är det. I städer med billiga akvarier, som Göteborg ligger priset för ett nytt akvarium ofta en bra bit under vad motsvarande glas hade kostat hos en glasmästare.
#3 - 18 juni 2004 07:33
Måste bara fråga...
Låter intressant med billiga akvarium, var ligger denna "fyndhörna" i Göteborg? (Bra att veta om man ändå svänger förbi i sommar)
*Inte så billigt i Växjö tycker jag*

tack på förhand
#4 - 18 juni 2004 08:02
Man kanske vill ha ett akvarium med väldigt udda mått. Då blir det ju privvärt att bygga själv. De måtten finns kanske inte som standardmått. Eller så har man ett litet konstigt utrymme i ett hörn i hemmet. Där inte ett akvarium med standardmått passar in.

MVH Mazi
#5 - 18 juni 2004 08:03
På Hornbach kan du få ett 54 liters helglas för 199 kronor och ett 112 liters för 349 kronor. Glaset till ett 112 liters hade nog kostat runt 600 hos en glasmästare. Herkules zoo har även billiga akvarier (fast sist jag var där verkade de inte ha kvar sina billiga ramakvarier och satsat på finare möbelakvarier istället??).
#6 - 18 juni 2004 08:18
Ja det låter som fina priser, va kul! *tror det finns ledig plats för akvarium i köket, och i vardagsrummet och i...* [:D]
#7 - 18 juni 2004 08:27
*Smiter in i disskussionen* ska ju limma ett akvarium ikväll .. eller snarare ett terrarium, man ska ju ha tändstickor för att få avståndet, men när f-n ska jag ta bort dem?!

Detta Herkules och GBG generllt måste jag nog ta o vallfärda dit o köpa upp mig på ett gäng akavrium...
#8 - 18 juni 2004 08:32
Var kan man få tag på en "akvariumbyggare"? Finns det några som pysslar med sånt? Om jag till exempel skulle vilja bygga in ett akvarium <b>i</b> väggen. Det skulle jag inte våga ge mig på själv.
#9 - 18 juni 2004 08:55
det finns en akvarie butik i frölunda som bygger "egna" akvarium...
kommer inte ihåg namnet men.... om du nu bor i gbg så kan jag tareda po namnet...
#10 - 18 juni 2004 09:04
Åleds akvarium bygger på beställning, super kvalitet (särkilt om man frågar Arnold själv...) men det kostar där efter. Jag vet inga exakta priser men juwel är billiga i jämförelse.
#11 - 18 juni 2004 10:04
Åleds akvarier är inte dyra. Inte om man räknar vad man får..

Vissa kör Ferrari å andra Lada! [;)]

Denna fixering vad allt kostar, inte många som verkar kolla vad man får, bara det e billigt!
#12 - 18 juni 2004 10:10
Jag råkar vara student och är inte ekonomiskt oberoende. Det är därför jag kollar priser på akvarier och silikon (annan tråd) och allt möjligt, det brukar lätt adda upp till rätt stora summor när det gäller akvarier tycker jag. Så kan det vara när man har genen för "prylgalen". [:)] Men visst, det är ju positivt om grejerna håller också. Så tips om prisvärda kvalitetsgrejer är toppen!
#13 - 18 juni 2004 10:19
Vad gäller Hornbachs budgetkar så har jag varit och "klämt" på dom och måste säga att jag känner viss skepsis till kvaliten på silikonfogarna (såg t.ex. ett kar där fogen var extremt tunn på ett ställe och ett annat där fogen såg sprucken ut).

Med tanke på vilka problem och kostnader en ev. vattenskada innebär så skulle jag defenitivt lägga till ett par hundralappar för att få lite bättre kvalite.
#14 - 18 juni 2004 11:14
Vad gäller Hornbachs budgetkar så har jag varit och "klämt" på dom och måste säga att jag känner viss skepsis till kvaliten på silikonfogarna (såg t.ex. ett kar där fogen var extremt tunn på ett ställe och ett annat där fogen såg sprucken ut).

Ajdå.

Med tanke på vilka problem och kostnader en ev. vattenskada innebär så skulle jag defenitivt lägga till ett par hundralappar för att få lite bättre kvalite.

Sant. Vattenskada är verkligen inget kul, ett orosmoment som har brytt huvudet ett antal timmar inför uppsättning av akvarie på parkettgolvet i hyreslägenheten... vattenfall för hyresgästerna under och mangrove för dem på källarplan är inget att föredra. [:-82]

[:)]
#15 - 18 juni 2004 13:05
Jag mejlade en hel del olika glasmästerier här i Stockholm och frågade hur mycket glas till ett kar på 120x60x60, 10mm, skulle kosta. Mellan 4-5000kr. Det är ju inte riktigt klokt! Sen har jag ju räknat på alla tillbehör jag behöver. De ligger också på ungefär samma summa. Akvariehobbyn kan vara en extremt dyr sådan.
Dock kanske jag kan få en väns gamla kar som ändå ska slängas. Det ordnar sig nog.
#16 - 18 juni 2004 14:27
Hornback "budgetakvarier" är väl inte överdrivet vällimmande, men trots allt ok. När jag köpte ett 112 och ett 54 liters så tittade jag på limningen på ett 10 tal och valde de som var snyggast gjorda. Fast det är osannolikt att de skulle läcka, utan mer estetiskt, vill ju inte ha alltför ojämn silikonfog. Fast stort + att det är rejäla dimensioner på glastjockleken (6 mm för 112 liters).
#17 - 18 juni 2004 14:44
Köpte mitt 560 liters, 160x60x60 cm kar. (10 mm glas) från en glasmästare som bara gör akvarier, gav 2300 kr för den och den är väldigt vällimmad och han limmade även in en filterkammare i ett hörn av karet.
Senare beställde jag även en 105 liters, 8-kantigt kar, gav 650 kronor för själva karet, limmad med svart silikon och av 6 mm glas. Han fixade även en möbel och Akvalux heltäckande ramp, 50 cm i diameter, till karet. Jag gav 1350:- för alltihopa!
Ska beställa en 840 liters från samma kille snart, har inte frågat om pris än, men nog blir det billigare än från Akvarielagret eller Globefish, dessutom är de väldigt prydligt gjorda, de jag sett från Akvarielagret är inte alls i samma klass.

Man får alltid med frigolitunderlägg och täckglas till akvarierna.
#18 - 18 juni 2004 15:24
Det var det billigaste jag nånsin hört talas om !

2300:- för 560 liters 10 mm låter ju helt fantastiskt billigt.

Vet någon vad Hornbach tar för större akvarium ? tänkte om någon som bor i närheten vart där å kollat priset etc.. tänkte priser för 250 och 375 liters nånstans där.

Ulla , vad heter glasmästaren som gör så billiga akvarier ? mitt nästa borde jag beställa därifrån.
#19 - 18 juni 2004 17:39
Ja Ulla. Jag vill också veta vem det är och hur man kan få tag på honom!
#20 - 19 juni 2004 00:40
Ursprungligen skickat av Joel_N

Ja Ulla. Jag vill också veta vem det är och hur man kan få tag på honom!

Ska kolla med honom om han vill ha mer att göra![:-27][:-123][:-118]Återkommer så fort jag vet, det kanske dröjer till på måndag...
#21 - 19 juni 2004 06:19
horbach har inte större helglas akvarium..

dom kör jewels sortiment på dom större....
#22 - 20 juni 2004 14:55
Kan inte tänka mig att det finns någon som kan bygga så fina och billiga akvarium som Björn på globefish i stockholm åkte 30 mil det var värt var enda kilometer. kan fås måttbeställda och i prinsip hur stora som du bara vill så vitt jag kan förstå så är ett färdigt akvarium där under halva "glaspriset" MVH Stefan Strandberg EDSBYN
#23 - 20 juni 2004 16:07
Ursprungligen skickat av steke

Kan inte tänka mig att det finns någon som kan bygga så fina och billiga akvarium som Björn på globefish i stockholm åkte 30 mil det var värt var enda kilometer. kan fås måttbeställda och i prinsip hur stora som du bara vill så vitt jag kan förstå så är ett färdigt akvarium där under halva "glaspriset" MVH Stefan Strandberg EDSBYN

JA killen Ulla pratar om Gör bra nog mycket finare kar än globefish + att dom är billigare
och Ioniz var bor du ? den här pysslar även med sånt
#24 - 20 juni 2004 16:46
Ulla &gt;&gt;&gt; Skulle gärna vilja veta var denna glasmästare finns. I närheten av Göteborg kanske?

Annons