ansjo skrev:Har du kollat med www.pwss.se och sedan jämfört de priserna mot din lokala affär om de kan ta hem en likadan kylare till dig?
http://www.pwss.se/product.php?productid=5636&cat=0&page=1
Fanbyalperna skrev:Dra en slang igenom och några varv i frysboxen. Antalet varv bestämmer kyleffekten
Fanbyalperna skrev:Dra en slang igenom och några varv i frysboxen. Antalet varv bestämmer kyleffekten
Fanbyalperna skrev:Den kylaren tror jag inte har någon större kapacitet. Verkar vara baserad på ett peltierelement. Klara nog bara mindre akvarier. Synd att webshopparna är så dåliga på att ange data.
Wieder skrev:Läste om någon här på forumet som hade dragit husets kallvattenledning genom akvariet. Det borde ju fungera.
Fuzzop skrev:Ett tips, kolla efter vattenkylning för datorer, du behöver en pump, radiator med fläktar och en 12volts trafo (du kan säkert låna en strömkabel från datorn om du inte har bärbar och den står på dygnet runt ;)
och denna lösning kyler bra utan att bli svindyr, funderar själv på den då det är över 30grader i karet och sommaren bara börjat.
MagArne skrev:Tanken är god och jag har även haft funderingar att leta upp nån stor bilradiator att ha under akvariet. Men blir det uppåt 30 grader i rummet gör den nog ingen nytta. Gäller ju att luften genom radiatorn är kallare än vattnet i akvariet.
Jag bor i hyreslägenhet på 3:e våningen så finns inte så mycket att välja på i dagsläget än att dra för gardinerna och öppna balkongdörren när det blir för varmt.
petnym skrev:Om du bor i villa så kan du alltid gräva ned en massa slang i trädgården... annars är nog det mest prisvärda avseende elförbrukning ett kyltorn, dvs finfördelat vatten som får falla i ett rör med en motriktad luftström. Du kommer att få en ohygglig avdunstning och måste ha någonstans att släppa ut luften men det drar väldigt lite el.
eriahl skrev:Värme eller kyla. Finns fiskar som trivs bättre i 25grader än under 20grader. För att ta ett exempel bara så abborre. Men kolla upp hur varmt det verkligen blir i akvariet som sagt än en gång.
Olof Loklint skrev:- Det var jag. Och det fungerade klockrent. Inte dyrt heller. Kostade x antal meter kopparör som skulle böjas runt ett grov rör så det blev en jädra lång spiral som sedan kallvattnet gick genom.
(Kallvatten in i kopparröret och sedan vidare runt i fastigheten)