Prisvärd kyla till 720l akvarium

#1 - 10 maj 2008 09:04
Vad finns det för alternativ om jag vill kyla mitt 720l akvarium för att hålla kallvattenfisk i det. Hade hoppas på att kunna hålla ca 4 grader under rumstemperatur.
#2 - 10 maj 2008 10:08
Har du kollat med www.pwss.se och sedan jämfört de priserna mot din lokala affär om de kan ta hem en likadan kylare till dig?
http://www.pwss.se/product.php?productid=5636&cat=0&page=1
#3 - 10 maj 2008 10:14
Vad menar du med kallvattenfisk?

Är det abborre, mört mm behöver du ingen kylning; är det laxfisk eller havsfisk så rekommenderar jag en riktig akvariekylare.
#4 - 10 maj 2008 10:22
Jo, tanken lutar åt en svensk biotop med abborre och kanske gädda.
Men rummet mina akvarium står i kan bli ganska varmt soliga sommardagar. Säkert uppåt 30 grader så jag misstänker att nån form av kyla kan vara bra att ha. Vill inte dessa fiskar ha en kallare period under vintern också?

Känner för att byta mina skalarer mot lite kralligare fisk och gärna lite udda sådan.
Bilagor:
#5 - 10 maj 2008 10:51
Gäddan växer rejält fort så abborrarna kan bli gäddmat. Abborrarna växer oxå rätt fort och blir ganska tuffa i humöret. Sen är 26grader inget större problem för abborrarna heller som sagt
#6 - 10 maj 2008 11:04
ansjo skrev:
Har du kollat med www.pwss.se och sedan jämfört de priserna mot din lokala affär om de kan ta hem en likadan kylare till dig?

http://www.pwss.se/product.php?productid=5636&cat=0&page=1

Den kylaren tror jag inte har någon större kapacitet. Verkar vara baserad på ett peltierelement. Klara nog bara mindre akvarier. Synd att webshopparna är så dåliga på att ange data.
#7 - 10 maj 2008 11:06
Dra en slang igenom och några varv i frysboxen. Antalet varv bestämmer kyleffekten
#8 - 10 maj 2008 11:54
Dra en slang igenom och några varv i frysboxen. Antalet varv bestämmer kyleffekten

Att dra en slang 18 meter fram och tillbaks låter inte direkt som nån toppenplan, och om man nu ändå gör det så får man en frysbox som inte är stängd.

Tilläggas skall att om man ändå kör frysvarianten så borde en kopparslinga med rörisolering vara att föredra framför slang..

Sen är högeffektiva flerstegs peltierelement bra mycket dyrare än 3000:-

Kolla supercools hemsida efter produkter, hade ett samspråk med en av deras tekniker när jag byggde en processorkylning för 6 år sedan och få kan räkna watt och plocka kalorier som dom..
#9 - 10 maj 2008 11:57

Att dra en slang 18 meter fram och tillbaks låter inte direkt som nån toppenplan, och om man nu ändå gör det så får man en frysbox som inte är stängd.

Tilläggas skall att om man ändå kör frysvarianten så borde en kopparslinga med rörisolering vara att föredra framför slang..

Kolla supercools hemsida efter produkter, hade ett samspråk med en av deras tekniker när jag byggde en processorkylning för 6 år sedan och få kan räkna watt och plocka kalorier som dom..http://www.supercool.se/
#10 - 10 maj 2008 11:58

Kolla supercools hemsida efter produkter, hade ett samspråk med en av deras tekniker när jag byggde en processorkylning för 6 år sedan och få kan räkna watt och plocka kalorier som dom..
#11 - 10 maj 2008 12:03
Abborrar älskar värme precis som Gösen.
#12 - 10 maj 2008 12:17
Läste om någon här på forumet som hade dragit husets kallvattenledning genom akvariet. Det borde ju fungera.
#13 - 10 maj 2008 12:23
Jag har själv haft både dammruda och abborre i akvarium. Min kompis hade 2 st gäddyngel, cirka 15cm långa, dom var väldigt roliga. Så när du väl får igång ditt akvarium så ser jag fram emot bilder! MVh//Erik
#14 - 10 maj 2008 12:39
Om mitt 720 börjar toppa temperaturer i sommar så ska jag prova med att gräva ner en hel del slang i atruimgården och leda akvarievatten genom den.
Ett litet experiment iaf.
#15 - 10 maj 2008 12:43
Ett tips, kolla efter vattenkylning för datorer, du behöver en pump, radiator med fläktar och en 12volts trafo (du kan säkert låna en strömkabel från datorn om du inte har bärbar och den står på dygnet runt ;)
och denna lösning kyler bra utan att bli svindyr, funderar själv på den då det är över 30grader i karet och sommaren bara börjat.
#16 - 10 maj 2008 13:01
Den kylaren tror jag inte har någon större kapacitet. Verkar vara baserad på ett peltierelement. Klara nog bara mindre akvarier. Synd att webshopparna är så dåliga på att ange data.

Jo det är synd, men det finns fler kylare på den sidan och min länk var även det ett exempel. Vet du någon bra hemsida för kylare till akvarium så är en länk braåha;).
#18 - 10 maj 2008 13:50
Ska nog ta och beställa 2-3 st av varje;).
Även om de kylarna från PWSS kanske är i klenaste laget skulle jag nog personligen antingen prova dessa, eller lägga ner tanken på att dra ner tempen de få graderna för £2725 är i saftigaste laget:p!
http://www.onlineaquariumstore.com/acatalog/Aquamedic_SK_3_Cooler_up_to_1500l.html
#19 - 10 maj 2008 15:20
Kolla hur varmt det verkligen blir i själva akvariet först eftersom du inte är säker på det.
#20 - 10 maj 2008 18:01
Wieder skrev:
Läste om någon här på forumet som hade dragit husets kallvattenledning genom akvariet. Det borde ju fungera.

- Det var jag. Och det fungerade klockrent. Inte dyrt heller. Kostade x antal meter kopparör som skulle böjas runt ett grov rör så det blev en jädra lång spiral som sedan kallvattnet gick genom.

(Kallvatten in i kopparröret och sedan vidare runt i fastigheten)

Det som är en stor fördel med att hålla tempen nere under tex 20 grader då man håller svenska sötvattenfiskar är:
[LIST]
[*]De äter inte lika mycket
[*]De växer inte lika fort
[*]De skiter inte lika mycket
[*]De trivs väldigt bra!
[*]etc etc[/LIST]De allra flesta svenska insjöfiskar kan vara i vatten som har temperatur upp till 25 - 28 grader. Men de vill inte vara där så länge. De föredrar att hålla sig i det vattenskikt(språngskiktet) där syresättningen är hög samt temperaturen mellan 16 - 20 grader sommartid.

Det är mest ungfisk/yngel som tycker om att vara i det tempererade vattnet i ytan eller i grunda vikar.
'
Undantag finns givetvis i form av te x ruda eller sarv som tycks kunna leva i en tunna men ändå vara lyckliga :)
#21 - 11 maj 2008 07:14
Fuzzop skrev:
Ett tips, kolla efter vattenkylning för datorer, du behöver en pump, radiator med fläktar och en 12volts trafo (du kan säkert låna en strömkabel från datorn om du inte har bärbar och den står på dygnet runt ;)

och denna lösning kyler bra utan att bli svindyr, funderar själv på den då det är över 30grader i karet och sommaren bara börjat.

Tanken är god och jag har även haft funderingar att leta upp nån stor bilradiator att ha under akvariet. Men blir det uppåt 30 grader i rummet gör den nog ingen nytta. Gäller ju att luften genom radiatorn är kallare än vattnet i akvariet.

Jag bor i hyreslägenhet på 3:e våningen så finns inte så mycket att välja på i dagsläget än att dra för gardinerna och öppna balkongdörren när det blir för varmt.
#22 - 11 maj 2008 07:48
MagArne skrev:
Tanken är god och jag har även haft funderingar att leta upp nån stor bilradiator att ha under akvariet. Men blir det uppåt 30 grader i rummet gör den nog ingen nytta. Gäller ju att luften genom radiatorn är kallare än vattnet i akvariet.

Jag bor i hyreslägenhet på 3:e våningen så finns inte så mycket att välja på i dagsläget än att dra för gardinerna och öppna balkongdörren när det blir för varmt.

Hmm, blir det inte så att vinden från fläkten kyler ner kylaren till under rumstemperatur? typ som om du åker motorcykel i bara shorts på sommaren med 20grader ute så lär du frysa riktigt ordentligt efter ett litet tag om du kör fort nog ;)
annars är ju en bilkylare rejäla doningar och tar du samma fläkt som från en bil så lär det brumma fint i rummet men jag tror nog att det kyler iaf, har annars bättre förutsättningar för en sån uppsättning då jag sällan har över 25 grader i rummet.
#23 - 11 maj 2008 08:09
Om du bor i villa så kan du alltid gräva ned en massa slang i trädgården... annars är nog det mest prisvärda avseende elförbrukning ett kyltorn, dvs finfördelat vatten som får falla i ett rör med en motriktad luftström. Du kommer att få en ohygglig avdunstning och måste ha någonstans att släppa ut luften men det drar väldigt lite el.
#24 - 11 maj 2008 10:31
petnym skrev:
Om du bor i villa så kan du alltid gräva ned en massa slang i trädgården... annars är nog det mest prisvärda avseende elförbrukning ett kyltorn, dvs finfördelat vatten som får falla i ett rör med en motriktad luftström. Du kommer att få en ohygglig avdunstning och måste ha någonstans att släppa ut luften men det drar väldigt lite el.

Har läst om dessa kyltorn som folk har byggt till sina vattenkylda datorer. Fungerar rätt okej men till ett 720l akvarium går det nog åt rejäla doningar och avdunstningen blir som sagt ett problem då jag inte har någon bra ventil i rummet att släppa ut den.
#25 - 11 maj 2008 11:03
Värme eller kyla. Finns fiskar som trivs bättre i 25grader än under 20grader. För att ta ett exempel bara så abborre. Men kolla upp hur varmt det verkligen blir i akvariet som sagt än en gång.
#26 - 11 maj 2008 14:25
eriahl skrev:
Värme eller kyla. Finns fiskar som trivs bättre i 25grader än under 20grader. För att ta ett exempel bara så abborre. Men kolla upp hur varmt det verkligen blir i akvariet som sagt än en gång.

Mm, får dra ur doppvärmaren och se vad som händer. Men skulle tippa på att den inte går under 26 grader nu i värmen iaf. Är ytterst sällan jag ser doppvärmaren gå och normalt ligger vattentemperaturen på 26-28 grader.
#27 - 11 maj 2008 15:15
- Det var jag. Och det fungerade klockrent. Inte dyrt heller. Kostade x antal meter kopparör som skulle böjas runt ett grov rör så det blev en jädra lång spiral som sedan kallvattnet gick genom.

(Kallvatten in i kopparröret och sedan vidare runt i fastigheten)

Du har inte en bild eller två så man kan få sig en uppfattning hur det ser ut?

Annons