prissättning diskus + praktbotia, hjälp.

#1 - 22 januari 2009 16:14
Hejsan!

måste tyvärr avveckla ett eller 2 akvarium här hemma (har 3) p.g.a tidsbrist. Har ett 3:e barn på gång och tiden är knapp som den är nu.
Det är med sorg i hjärtat som jag har bestämt mig för att göra mig av med diskus-karet, jag känner att det är bättre att någon som har mer tid kan ta hand om dessa underbara fiskar.

Nu till frågan, vad kan man ta för 5 st kanonfina diskus (se bild) som är 8-9 cm stora?
jag har själv fått dessa en gång av min bror och har ingen aning om vad dessa kostar.
Jag har även en stor praktbotia som inte längre får plats. den är ca 15 cm, kan man få något för den också? är mest mån om att den får ett bra hem.

Tack på förhand!
M.v.h Micke
#2 - 22 januari 2009 16:37
Synd du inte bodde närmare då hade jag kunnat köpt Botian av dig.
#3 - 22 januari 2009 16:57
RT:arna brukar ligga 200-300:-/st i affär i den storleken. Du vet inte åldern? De ser lite äldre ut än vad storleken visar (ögat i förhållandet till kroppen). Du kanske kan lyckas få en 1000 lapp för alla 5.
//Camilla
#4 - 22 januari 2009 20:10
vet inte åldern faktiskt... fick dom för inte så himla länge sedan. och dom var nog 7-8 cm redan då jag fick dom så...
provar med en annons så får vi se :)
tack för hjälpen, någon som har förslag på botian?
#5 - 22 januari 2009 20:19
Här hemma vid djuraffären så kostar exakt såna diskusar 389 kronor styck, dock kanske priset sänks nu när de är större?
#6 - 22 januari 2009 22:56
JojjeN skrev:
Här hemma vid djuraffären så kostar exakt såna diskusar 389 kronor styck, dock kanske priset sänks nu när de är större?

Är det verkligen så? trodde att man fick betala mer för stora, fina exemplar, men jag vet inte?
#7 - 22 januari 2009 22:58
mikey13 skrev:
Är det verkligen så? trodde att man fick betala mer för stora, fina exemplar, men jag vet inte?

Beror nog på vilken typ av fisk. Fast du kanske menar specifikt discuarna.
Vissa "dussinfiskar" gör ju sig folk av med när dom blir för stora.
#8 - 22 januari 2009 23:03
Det beror på ett flertal faktorer vad diskusar kostar, men oftast är det större fisk så blir de dyrare.
De diskusar som du vill sälja kanske är de finaste som finns i dina ögon, men ska man vara helt ärlig så är de fina i färgen, men formen finns det lite kvar att önska.
Får du 1000:- för dem så skulle jag slagit till direkt om det var jag som skulle sälja dem:) och det skriver jag inte för att vara elak, utan för att jag är ärlig.
#9 - 23 januari 2009 10:14
ansjo skrev:
Får du 1000:- för dem så skulle jag slagit till direkt om det var jag som skulle sälja dem:) och det skriver jag inte för att vara elak, utan för att jag är ärlig.

och det är just det jag är ute efter, att någon är ärlig och säger som det är :) tack för det ansjo

förstår dock inte riktigt vad du menar ang. formen, att den lämnar lite att önska, har inte haft diskus förr så förklara gärna hur formen ska vara.

Håller dock med dig om att i mina ögon så är dom jättefina :) men det tycker nog de flesta om sina egna djur hehe....

jag testar med 1000:- för dom så får vi se, är hellre mån om att dom kommer till någon som tar bra hand om dom än att få ut så mycket pengar som möjligt.
#10 - 23 januari 2009 10:23
Man säger att ögats storlek ska få plats 5 ggr på höjden där ögat sitter, och ser man på bilden är den diskusens ögonmått som är längst fram kanske 3 ggr medan den som är lite till vänster bakom är något bättre. Sedan är den även lite för vass i kroppsformen för att jag ska tycka den är riktigt bra, men det kan vara en smaksak med.
Annars är de snygga i färgen och teckningen och jag hoppas att de kommer till ett bra hem:).
#11 - 23 januari 2009 21:46
1000:- verkade fungera alldeles utmärkt, annonsen var bara ute i 10 minuter innan fiskarna blev sålda :)
Bilagor:
#12 - 23 januari 2009 22:30
Bra, då kan du vara nöjd:)!
Men det dröjer inte så länge innan du tittar på diskus igen:p!
#13 - 25 januari 2009 18:17
ansjo skrev:
Men det dröjer inte så länge innan du tittar på diskus igen:p!

det tror inte jag heller :) saknar dom redan. men har man sitt 3:e barn på gång så får man kanske vänta lite hehe...
man måste ha tid för sina fiskar också :D

Annons