Prisjämförelse på Zoopet

#1 - 14 mars 2006 12:36
Hade det varit möjligt att bygga in en tjänst, typ pricerunner, där man kunde enkelt jämföra priser på akvarieprylar i de största internetshopparna?
#2 - 14 mars 2006 23:36
går går ju men måste ju skötas om vilket tar tid och pengar.
#3 - 15 mars 2006 00:12
kan inte du ta hand om de raven ? du brukar ju hålla koll på de mesta och veta de mesta :) det va en väldigt bra ide tycker ja i alla fall
#4 - 15 mars 2006 00:29
de ska upp i en databas också och det har jag ingen och har inte kunskapen att skriva en från scratch eller server att köra det på.
#5 - 15 mars 2006 12:45
Hade det inte gått att göra en "mall" och låta affärerna uppdatera priserna själva? Så får de chans att synas. Hur som helst lönar det sig ju i mängders att kolla upp priser ordentligt innan man köper nått.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 mars 2006 14:23
Visst vore det intressant men det är nog inte så enkelt att genomföra i praktiken. Till och med så stora sidor/företag som pricerunner får ju mycket kritik för att vara dåliga på att uppdatera sina jämförelser.
Såg i en undersökning att de var väldigt bra på att uppdatera priserna från de företag som betalade till dom men mindre bra på att uppdatera de övriga.

Att ständigt ha koll på alla prisförändringar är sannerligen inte lätt utan vore ett jättejobb. Att låta företagen själva uppdatera tror jag inte funkar - vem sjutton vill lägga upp sitt pris själv om de inte är billigast. De företag skulle då också missgynnas som satsar på att lägga krafterna på kundservice istället för att lägga ner arbete på att uppdatera sina priser på Zoopet.
Ett annat problem är ju också att man måste ta hänsyn till frakten eftersom denna ofta är en relativt stor del av priset när det gäller "våra" produkter.
#7 - 15 mars 2006 14:57
[quote=Kjell Fohrman]Till och med så stora sidor/företag som pricerunner får ju mycket kritik för att vara dåliga på att uppdatera sina jämförelser.
Såg i en undersökning att de var väldigt bra på att uppdatera priserna från de företag som betalade till dom men mindre bra på att uppdatera de övriga. [/quote]
pricerunner är VÄRDELÖSA när de gäller datorgrejer.
fick själv gå in i varje butik och kolla priser nyligen när ja uppgraderade datorn för i vissa fall va mer än hälften av priserna felaktiga.

men samtidigt tror jag det är enklare om det enbart täcker akvarismen och inte som pricerunner som har blivit för stort och täcker för mycket.
#8 - 15 mars 2006 15:07
Jag drev för en tid sedan exakt en sådan sida som "Nils Holmström" efterfrågar.

Min sida baserades på script som med en knapptryckning hämtade priser från webbutikernas prislistor, så underhållsarbetet var inte särskilt stort när man väl gjort det stora arbetet med att få ordning på scripten. (Jag hann visserligen bara med att få upp prisjämförelser på pumpar, ytter- och innerfilter med priser från några få butiker)

Vidare upptäckte jag snart att priserna är betydligt mer statiska på våra akvarieprodukter jämfört med dataprylar. Databutikerna ändrar dagligen på sina priser medans det går månader mellan akvariebutikernas ändringar...

Sidan lades dock snabbt ned eftersom intresset för att bidra med produktrecenssioner (som sidan främst var tänkt att cirkulera kring) var obefintligt. Dessutom tröttnade jag på att ständigt få samtal till min mobil från folk som trodde jag bedrev akvariebutik.

Idag finns bara förstasidan kvar: http://pny.se/aquatech/

Annons