Priser på fisk och tillbehör - varför är det så stor skillnad mellan affärer?

#1 - 26 november 2010 10:08
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej, [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]En fundering jag haft efter att ha besökt relativt många djuraffärer (huvudsakligen i Stockholm), men även ute i landet. [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Varför är det så sjukt olika priser på fisk och tillbehör? [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vet förstås att vi har fri prissättning i Sverige. Men det är ändå förvånande stora skillnader. Några exempel: [/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eheim automatisk fodermatare 460:- billigast och 600:- dyrast (25% skillnad)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Siamesisk algätare 15 kr billigast och 50 kr dyrast (330% så dyrt!)[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman](dessa skillnader är vad som finns i huvudet – men jag skulle kunna ge fler exempel)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det rör sig om exakt samma fodermatare, fisken kan enligt mitt öga vara likvärdig. [/FONT][/SIZE]
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad det gäller fodermatare eller andra reda produkter (filter, akvarium etc.) ser jag ingen annan anledning än att köpa dem där de är billigast då det gäller exakt samma produkt (så tänker jag även vid inköp av vitvara eller TV etc...). Givetvis kan det finnas mängder av relevanta etiska aspekter även här (får medarbetarna kollektivavtal, har man koll på kedjan av aktörer som tillverkar produkterna etc.) och även andra som har man goda servicemöjligheter (reperationer, tillbehör). Samtidigt i fallet med foderautomat så kan jag kanske tänka mig att man efter några år hellre köper en ny än reparerar en gammal…[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men avseende fisk kan jag ibland känna mig lite mer osäker. Dels kan det ju vara så att de som säljer dyrare fisk har bättre hushållning rent allmänt (kan vara svårt att avgöra som besökare), dels kanske de plockar ut de finaste (enligt kvalitetsregler;färg, form, har föräldrarna yngelvårdat etc.), dels kanske de bara väljer fisk som är uppfödd lokalt (ej vildfångat), etc. Dvs det kan finnas en hel del kvalitetsskäl samt etiska aspekter som motiverar prisskillnader. Men samtidigt är jag lite osäker om det verkligen stämmer! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan någon insatt, och då inte bara en förespråkare för en affär, upplysa om hur det ligger till? Eller bara bidra med lite tankar och reflektioner! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Går det att motivera mig och andra att köpa dyrare fisk eller dyrare produkter? Hur tänker du? [/SIZE][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 januari 2011 17:49
Det går inte att ange några specifika skäl eftersom det är oerhört mycket som kan påverka priserna. Sådant som hyra, lönekostnader, transportkostnade inverkar säkert. Sedan variera säkert påläggen utifrån vilka kostnader affären har - även om de skriver att en Eheim foderautomat borde kosta samma så kan faktiskt inköpspriserna variera rätt mycket eftersom grossisterna har kampanjer, de har ett rabattsystem som gör att stora kunder handlar billigare - så inköpspriset för foderautomaten kan säkert variera 30-40% beroende på vilken rabatt man har och och om man handlar i en kampanj etc.
Sedan är det ju också så att olika affärer har olika pålägg, dels utifrån vilka kostnader man har för att driva verksamheten och dels vilken förtjänst man vill ha. En affär som snävar upp sitt sortiment kan säkert sänka sina kostnader, jämfört med en affär som vill ha ett brett sortiment (det som vi akvarister gillar). Kollar man bokföringen för resp. företag så der man också att det är "bread and butter"-affärerna som går bäst, medan "akvaristaffärerna" går sämst (fast självklart finns det undantag). Sedan har ju en affär kampnaj på olika saker och kan sälja detta utan någon förtjänst alls - det man förlorar på gungorna tar man in på karusellerna.
Ja detta var bara några saker som påverkar och det finns även annat som att en "hobbyaffär" med begränsat öppethållande har lägre kostnader etc. etc.

Ovanstående gäller egentligen bara för tillbehören - för det levande finns det ännu mer faktorer som påverkar. Här avskyr jag dock att prata om priser - det är kvalitén som är det viktiga. Tyvärr är vi här i Sverige väldigt fixerade på priset för det levande. Det har säkert ställts frågan tusentals gånger här och på andra forum - vilken affär är billigast. Aldriog så ställs frågan - vilken affär har bäst kvalité. Detta tycker jag är sorgligt och det gör att grossisterna ofta tvingas köpa in massproducerad fisk till tveksam kvalitet bara för att kunna hålla låga priser och få kunder och samma måste affärerna göra.
Åker man till bättre akvarieländer som t.ex. Tyskland eller Singapore så säljs där ofta även den vanliga fisken dyrare än här, men kvalitén är också högre.
#3 - 13 januari 2011 18:06
Intressant tråd, hur kunde man missa den:p?
Fortsätter man från en annan tråd om priser så finns även aspekten att köpa privatodlad fisk. Visst, det är säkert toppkvalité på fisken till priser som är långt under affärerna och vad de kan hålla men med väldigt stora skillnader.
Privatodlare är ofta inte registrerade och säljer fisken under bordet, har billiga lokaler, inga myndigheter som ska godkänna lokalerna, ej genomgått myndigheternas krav på utbildning osv...
Visst, jag ska inte sticka under stolen med att jag hellre köper en fisk för 100:- än 200:- men frågan är var man ska dra gränsen, om man nu ska dra någon?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 januari 2011 18:29
Rent allmänt så har jag alltid med en dåres envishet hävdat att tillbehören generellt säljs lite för dyrt i Sverige, medan det levande är åt helskotta för billigt. Kommer ihåg att jag en gång för ca. 15 år sedan räknade ut vad ett marsvin skulle kosta i en affär för att ge ett 0 resultat - minns inte exakt siffran men jag har för mig att försäljningspriset skulle vara minst det dubbla mot vad det var. Att jag räknade på ett marsvin var helt enkelt för att det var lättare att räkna ut priset på det än det var på fiskar - men jag är övertygad om att resultatet för fisk skulle ha blivit ungefär samma.

De affärsägare jag har pratat med håller ofta också med mig och man kan ju undra varför de fortsätter som de gör då. Dvs att de låter den extra vinsten på tillbehören bekosta den missade vinsten på det levande. Ja det är helt enkelt inte lätt att anpassa sig - visst de kan säkert sänka pålägget på tillbehören men höjer de det på det levande så handlar konsumenterna detta där det är billigare - för som jag sa ovan så frågar folk efter priset och inte efter kvalitén. Man sitter i en ond spiral.

En del affärer har dock löst problemet genom att "slänga ut" det levande och bara behålla tillbehören. Jag pratade en gång med en affärsinnehavare som gjort så och han hade på så sätt halverat sin omsättning - men också halverat sina kostnader och sin egen arbetstid, samtidigt som han hade dubblerat överskottet i firman (trots att han sänkt priserna rejält). Så han tyckte det var en strålande idé - fast det klart den dag som de övriga affärerna i samma stad följer hans exempel så är det nog inte så kul längre - vem tusen vill köpa ett akvarium när ingen säljer fisk längre
#5 - 13 januari 2011 19:48
Tack Kjell. Mycket intressanta insikter och faktiska argument - sakliga argument jag eftersökt.
En kollega, som är mer ekonomisktorienterad än jag, talade om också om hur nya affärer lägger sig på minus-vinst (eller förlust som vi andra säger) under ett antal år för att slå ut mindre affärer. Detta kan ju förstås vara helt förödande för utbudet av fisk och andra djur.

Jag hade dock köpt alla argument, och även varorna, om det hade varit så att de "dyrare" affärernas djur höll bättre kvalitet eller bättre skötsel. Själv har jag tidigare gjort en utvärdering av djuraffärernas skötsel, och hållning, av reptiler i Snoken (Sveriges Herpetologiska förenings tidsskrift, 1996) och det var (är) hårresande under vilka förutsättningar djuren hölls/hålls. Även idag skulle jag säga när jag tar en tur genom herptilavdelningen att några affärer (och där är det INTE bättre hos ett antal "dyra" djuraffärer) skulle få dryga böter av jordbruksverket (om de nu masade sig ut och hade kompetens att exempelvis bedöma en Skäggagams behov av utrymme). Tyvärr, är det så att varken myndigheter eller många affärer har den minsta susning. Huruvida detta generelltäven gäller fisk har jag inte tillräckliga kunskaper till att bedöma. Men det vore intressant att få en bedömning av om ett 150liters kar är ok för 20-30 fjärilsciklider? Att dömma av åsikter inom forumet så skulle inte många tycka det för hemmabruk (dock är det ju många som skulle kunna tycka att ett hundraliters är tillräckligt för exempelvis en skäggagam, både i affär och hemma... vilket det inte är).

Det andra jag tycker är ett problem är att man sällan tar ansvar för det man säljer. Istället blir det en fråga om ifall DU som konsument gett djuren goda förutsättningar (vilket då inte fanns i affären...) - se exempelvis Ekströms bok där man för ett sådan resonemang. Hade den dyra affären också gått i god för den bra kvaliteten på djuret/fisken och inte försökt friskriva sig vore det enkelt att hellre betala 50 kr för en siamesisk algätare än 15 kr. Men om förutsättningarna är de samma och garantierna är de samma så... Sedan är det ju givetvis som så att vi som djurhushållare faktiskt har ett ansvar...Vi kan inte säga att fiskens "goda" kvalitet gör att man kan behandla den hursomhelst. Det ska dock sägas att en seriös importör jag handlat av har gett min son en ny fisk efter att fisken dog inom veckan. Jag kan försäkra om att hushållningen i det fallet inte var dåligt (dock har vi fått mycket bra kommentarer för att kunna förbättra det på detta forum!).

Vidare som nämnts i den andra tråden förvånas jag över att man inte tar barn/undomars/den allmänna köparens intresse på allvar och antingen bara låter köparen känna sig okunnig genom en patronsk inställning till vetgirighet och ifrågasättande, eller helt kan köra över köparen med dåliga råd. Nu senast såg jag en person med barn som köpte hela akvariet och allt en söndagseftermiddag och fick rådet att köpa två Balck mollys vid samma köp (för en rabatterad penning) - hur i hela fridens namn ska man kunna färdigställa ett akvarium på en söndagseftermiddag och slänga in en molly samma timme...Nåväl en studie djurhushållning och råd till konsumenter skulle jag välkomna. Barns vilja till kunskap och att göra rätt om de får direkta råd överstiger lätt deras tålamod (även om det är bräckligt...) Men detta är väl egentligen en annan tråd.

Jag är själv nitisk i att läsa på om djuren - köper massor av böcker - och kollar detta forum och googlar på allt. Det är ju dock svårt att alltid kunna reda ut begreppen - och lita på allt. Jordbruksverkets regler om 40 liter för fisk är ett exempel - det beror ju förstås på fisken... Men så är det ju även för de anställda. De kan ju knappast vara experter på allt. Ibland vill de spela safe och ibland sälja. Svårt och veta vad som är rätt och bra.

Jag kan mycket väl förstå problemen för djuraffärerna. Jag tycker dock att det är så intressant att fundera vad som driver konsumentbeteenden och även affärsbeteenden. Exemplet enligt mitt första inlägg är från två affärer med max 1 km mellan. Priserna är dock konsekvent billigare och den ena affären.

Som sagt jag är lite osäker på om det är kvaliteten som verkligen är den stora skillnaden. Jag skulle dock gärna vilja att det är den etiska aspekten var det. Men jag är osäker.

Det ska tilläggas för sakens skull att jag, även om jag är ny i forumet, inte är en ren duvunge vad det gäller djur, djurhållning och att jag som sagt ofta är påläst då jag kommer till affär, även om jag har haft en paus med djurhållning under 10år. Nu är jag tillbaka med 5 akvarier.:-) och ett terrarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 januari 2011 20:54
Men visst kan det vara så att 2 likvärdiga affärer med likvärdiga förutsättningar har olika priser - det är ju upp till en själv att själv avgöra var man vill handla.

Men det vore intressant att få en bedömning av om ett 150liters kar är ok för 20-30 fjärilsciklider? Att dömma av åsikter inom forumet så skulle inte många tycka det för hemmabruk (dock är det ju många som skulle kunna tycka att ett hundraliters är tillräckligt för exempelvis en skäggagam, både i affär och hemma... vilket det inte är).

Om du menar om det är Ok I en affär - så svarar jag obetingat JA. Skulle t.o.m. gärna se ännu fler i affärens akvarium och detta av 2 anledningar
1/ I ett affärsakvarium kan och skall man inte ha en massa inredning och fiskarna känner sig mycket tryggare och blir mindre stressade om de är många
2/ De går ju en rätt kort period i affären och skall ju där inte hävda revir eller växa i storlek utan bara hållas i bra kondition tills de säljs
3/ Sedan hos konsumenten där man har inredda akvarium så är det förstås alldels för många eftersom de dels där skall växa till sig i storlek, etablera revir, leka och försvara sin avkomma etc.
#7 - 14 januari 2011 19:44
fisheye skrev:
En kollega, som är mer ekonomisktorienterad än jag, talade om också om hur nya affärer lägger sig på minus-vinst (eller förlust som vi andra säger) under ett antal år för att slå ut mindre affärer. Detta kan ju förstås vara helt förödande för utbudet av fisk och andra djur.

Ja, den farsoten breder ju ut sig i alla branscher. Här i Skövde kan jag inte påstå att vare sig utbud eller kvalitet ökat i samband med att allt större kedjebutiker etablerat sig (gäller flera branscher). Det som hänt är att utbudet utarmats, kvaliteten har rasat och priserna har ökat (utom för lockvarorna). Dessutom är det stört omöjligt att finna kunnigt fackfolk att fråga i butikerna. En mycket trist utveckling som bottnar i det Kjell sade om att pris får så oproportionellt mycket uppmärksamhet.

I övrigt håller jag helt med om att fisken är ofattbart billig. Jag har inga problem att betala det dubbla eller mer mot de idag etablerade priserna men då ska det vara för kvalitetsfisk. I och med kedjornas intåg lär väl priserna snarare gå upp och det på den låga kvalitet de ofta säljer.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 januari 2011 20:14
hawkse skrev:
I och med kedjornas intåg lär väl priserna snarare gå upp och det på den låga kvalitet de ofta säljer.

Fast det skall också sägas att kedjorna ännu så länge är rätt få i Sverige - bara i Tyskland så ingår t.ex. mer än 1.000 affärer i Fressnapf. Sedan tycker jag också att du är väldigt orättvis mot kedjorna i Sverige. Det finns både bra och dåliga kedjeaffärer samtidigt som det också finns både bra och dåliga oberoende affärer. Handlar fisk gör kedjorna av samma grossister som de oberoende affärerna handlar från - i snitt så är de som är med i kedjorna mer intresserade av vidarutbildning än vad de som inte är med i kedjorna är osv osv.

Jag var ju "oberoende" på min tid - men jag tycker nog att kedjeaffärerna idag håller minst lika hög (om inte högre) kvalitet som de oberoende gör.
#9 - 14 januari 2011 20:18
hawkse skrev:
Ja, den farsoten breder ju ut sig i alla branscher. Här i Skövde kan jag inte påstå att vare sig utbud eller kvalitet ökat i samband med att allt större kedjebutiker etablerat sig (gäller flera branscher). Det som hänt är att utbudet utarmats, kvaliteten har rasat och priserna har ökat (utom för lockvarorna). Dessutom är det stört omöjligt att finna kunnigt fackfolk att fråga i butikerna. En mycket trist utveckling som bottnar i det Kjell sade om att pris får så oproportionellt mycket uppmärksamhet.

I övrigt håller jag helt med om att fisken är ofattbart billig. Jag har inga problem att betala det dubbla eller mer mot de idag etablerade priserna men då ska det vara för kvalitetsfisk. I och med kedjornas intåg lär väl priserna snarare gå upp och det på den låga kvalitet de ofta säljer.

Den bättre av affärerna är ju borta den på norrmalm tänker jag på. zoo magasinet tycker jag är bedrövligt. Zoofias djurhörna håller lite högre klass tycker jag. Såg Grizzly hade öppnat vet inte om de har fisk.

Generellt tycker jag butikerna håller högre klass i tyskland även om det naturligtvis skiljer även där.
#10 - 14 januari 2011 20:22
Fast det skall också sägas att kedjorna ännu så länge är rätt få i Sverige - bara i Tyskland så ingår t.ex. mer än 1.000 affärer i Fressnapf. Sedan tycker jag också att du är väldigt orättvis mot kedjorna i Sverige. Det finns både bra och dåliga kedjeaffärer samtidigt som det också finns både bra och dåliga oberoende affärer. Handlar fisk gör kedjorna av samma grossister som de oberoende affärerna handlar från - i snitt så är de som är med i kedjorna mer intresserade av vidarutbildning än vad de som inte är med i kedjorna är osv osv.

Jag var ju "oberoende" på min tid - men jag tycker nog att kedjeaffärerna idag håller minst lika hög (om inte högre) kvalitet som de oberoende gör.

Det beror nog helt på hur kunniga och drivna "föreståndarna" är. Dennis som du känner är med i djurmagasinet han har en bättre butik än motsvarande i tex skövde.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 januari 2011 20:24
lillfrasse skrev:
Generellt tycker jag butikerna håller högre klass i tyskland även om det naturligtvis skiljer även där.
I och för sig är det säkert så att snittet är lite högre där (dock inte så mycket), men de har ju ett helt annat kundunderlag där.
Dessutom så är det ju som så att de butikerna vi besöker när vi är i Tyskland är de bästa - väljer du t.ex. att bara besöka de 10 bästa i Sverige så är ju snittkvaliten lika hög här.

Det beror nog helt på hur kunniga och drivna "föreståndarna" är. Dennis som du känner är med i djurmagasinet han har en bättre butik än motsvarande i tex skövde.

ja och det är ju viktigt då att man som kund gynnar de butikena som har bra kvalitet och inte de som har lägst pris. Nu säger jag absolut inte att du gör så - utan tänker mer på de mängder med frågor här i forumet om vilka affärer som säljer den och den fisken billigast medan "ingen" frågar om vem som säljer fisk av högst kvalitet.

Den sistnämnda typen av affärer är ju de som jag har släpat (dock inte motvilligt) med er på under våra Tysklandsresor
Bilagor:
#12 - 14 januari 2011 20:29
I och för sig är det säkert så att snittet är lite högre där (dock inte så mycket), men de har ju ett helt annat kundunderlag där.

Dessutom så är det ju som så att de butikerna vi besöker när vi är i Tyskland är de bästa - väljer du t.ex. att bara besöka de 10 bästa i Sverige så är ju snittkvaliten lika hög här.

Det kan du nog ha rätt i. Jag tycker tillbehör och akvarier har blivit billigare sedan jag började med akvarium 13 år sedan nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 14 januari 2011 20:31
lillfrasse skrev:
Det kan du nog ha rätt i. Jag tycker tillbehör och akvarier har blivit billigare sedan jag började med akvarium 13 år sedan nu.

ja jag tror nog också att priserna har sjunkt på tillbehör har sjunkt lite här i Sverige också. Hoppas också att också fiskarna går upp lite i pris här så det finns förutsättningar för affärerna att hålla ett bredare urval av fisk.
#14 - 14 januari 2011 20:33
Sedan tycker jag också att du är väldigt orättvis mot kedjorna i Sverige. Det finns både bra och dåliga kedjeaffärer samtidigt som det också finns både bra och dåliga oberoende affärer. Handlar fisk gör kedjorna av samma grossister som de oberoende affärerna handlar från - i snitt så är de som är med i kedjorna mer intresserade av vidarutbildning än vad de som inte är med i kedjorna är osv osv.

Naturligtvis beror det som Frasse skriver på hur drivna butiksinnehavarna är så visst, kedjebutik kanske inte är den gemensamma nämnaren för "dålig butik". Det var snarare beskrivningen ovan av hur stora kedjor kan köra bort konkurrensen genom att dumpa priserna jag reagerade på och vad som händer därefter. (Och ja, jag avser fler branscher än Zoo.)

Att gå kurser och handla in fisken räcker inte om butiken ändå inte lyckas sköta djuren eller vill förmedla kunskapen korrekt.

Frasses beskrivning av stadens butiker är korrekt.
#15 - 14 januari 2011 20:35
lillfrasse skrev:
Såg Grizzly hade öppnat vet inte om de har fisk.

Grizzly? Arken Zoo menar du?

Jodå, fisk hade de men det var ganska trist. Nu var det iofs helt nyöppnat när jag var där så det kanske "gôttar till sig" med tiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 januari 2011 20:41
hawkse skrev:
Att gå kurser och handla in fisken räcker inte om butiken ändå inte lyckas sköta djuren eller vill förmedla kunskapen korrekt.

Nej då - inte säger det allt. Men visst måste du hålla med om att det ändå är positivt att affärerna har viljan att vidareutvekla sig genom att gå på utbildning.
#17 - 14 januari 2011 21:04
hawkse skrev:
Grizzly? Arken Zoo menar du?

Jodå, fisk hade de men det var ganska trist. Nu var det iofs helt nyöppnat när jag var där så det kanske "gôttar till sig" med tiden.

Sorry arken menade jag naturligtvis. Är du med i Skövde AF?
#18 - 14 januari 2011 21:06
Nej då - inte säger det allt. Men visst måste du hålla med om att det ändå är positivt att affärerna har viljan att vidareutveckla sig genom att gå på utbildning.

Absolut. Jag hoppas också att se mer av den kunskapen användas. Det handlar nog mest om att personalen också ges tid att använda sina kunskaper när de faktiskt fått tiden och resurserna till utbildning.
#19 - 14 januari 2011 21:07
lillfrasse skrev:
Sorry arken menade jag naturligtvis. Är du med i Skövde AF?

Jupp.
#20 - 14 januari 2011 21:09
hawkse skrev:
Jupp.

Är det något folk på mötena nu för tiden? Var länge sedan jag var där nu.

Sorry för OT i tråden.
#21 - 14 januari 2011 21:14
lillfrasse skrev:
Är det något folk på mötena nu för tiden? Var länge sedan jag var där nu.

Vi brukar vara ett tiotal varje gång. PM:a för mer info så vi inte spårar ur tråden.
#22 - 14 januari 2011 22:02

Om du menar om det är Ok I en affär - så svarar jag obetingat JA. Skulle t.o.m. gärna se ännu fler i affärens akvarium och detta av 2 anledningar

1/ I ett affärsakvarium kan och skall man inte ha en massa inredning och fiskarna känner sig mycket tryggare och blir mindre stressade om de är många

2/ De går ju en rätt kort period i affären och skall ju där inte hävda revir eller växa i storlek utan bara hållas i bra kondition tills de säljs

3/ Sedan hos konsumenten där man har inredda akvarium så är det förstås alldels för många eftersom de dels där skall växa till sig i storlek, etablera revir, leka och försvara sin avkomma etc.

Jag kan förstå detta - lite osäker på om jag tycker det är helt etiskt eller korrekt i alla avseenden. Hur vet man fisken bara är enkort stund där?
Min reaktion är förvisso mest kopplad till reptiler - fiskar må vara lite annorlunda - reptiler har i de flesta fall mer stressrisk om de är många på (för)liten yta.
Min synpunkt är dock hur ska den "allmänne köparen" kunna veta att fiskaffärens hållning inte är korrekt. För oss som är pålästa och frågvisa är det sällan ett stort problem. Men för många som bara köper "en fin fisk som stimmar" kan det vara riktigt missvisande - alltså något som affären antingen bör påpeka tydligt eller ta ansvar för.
#23 - 14 januari 2011 22:11

Hmm om de du köper fisk från samma grossist så faller väl argumentet om olika kvalitet (om man nu inte ser till karantänaspekten - men det kan ju vi fixa själv). Att det är "samma fisk" från samma grossist har jag misstänkt eftersom flera affärer får in ungefär samma fiskar samtidgt (och även växter) här i Stockholm. Och eftersom det ofta är samtidigt som det verkar i utifrån min erfarenhet så är det inte heller karantänsaspekten.

Det känns roligt att höra att Kjell, som uppenbart kunnig och erfaren, inte dissar kedjorna. Som sagt, min syn på det är att det inte alltid handlar så mycket om kvalitetsskillnad - men något annat...
#24 - 14 januari 2011 22:15
[QUOTE=hawkse;1486807]Ja, den farsoten breder ju ut sig i alla branscher. Här i Skövde kan jag inte påstå att vare sig utbud eller kvalitet ökat i samband med att allt större kedjebutiker etablerat sig (gäller flera branscher). Det som hänt är att utbudet utarmats, kvaliteten har rasat och priserna har ökat (utom för lockvarorna). Dessutom är det stört omöjligt att finna kunnigt fackfolk att fråga i butikerna. En mycket trist utveckling som bottnar i det Kjell sade om att pris får så oproportionellt mycket uppmärksamhet.
QUOTE]

Men nu fattar jag inte: "utbudet utarmas, kvaliteten rasar och priserna ökar" - men var det inte så att "om priserna sänktes då utarmades utbudet och kvaliteten som minskade".

Om priset ökar och det blir sämre så är det ju klart man blir förbannad.
#25 - 14 januari 2011 22:16
fisheye skrev:
Jag kan förstå detta - lite osäker på om jag tycker det är helt etiskt eller korrekt i alla avseenden. Hur vet man fisken bara är enkort stund där?

Min reaktion är förvisso mest kopplad till reptiler - fiskar må vara lite annorlunda - reptiler har i de flesta fall mer stressrisk om de är många på (för)liten yta.

Min synpunkt är dock hur ska den "allmänne köparen" kunna veta att fiskaffärens hållning inte är korrekt. För oss som är pålästa och frågvisa är det sällan ett stort problem. Men för många som bara köper "en fin fisk som stimmar" kan det vara riktigt missvisande - alltså något som affären antingen bör påpeka tydligt eller ta ansvar för.

Det är ju jätte svårt att veta om man just inte är insatt. Det handlar nog mycket om att personalen skall ha tid också. Men någon info har jag aldrig fått med när jag köper fisk. Personalen får nog mer frågor om vilket foder min katt skall ha och liknande frågor än om fisk. Och finns det 5 olika sorters foder men 100 olika arter fiskar så är det ju kanske inte konstigt att personalen inte fixar alla fisk frågor.
#26 - 15 januari 2011 05:52
lillfrasse skrev:
Det är ju jätte svårt att veta om man just inte är insatt. Det handlar nog mycket om att personalen skall ha tid också. Men någon info har jag aldrig fått med när jag köper fisk. Personalen får nog mer frågor om vilket foder min katt skall ha och liknande frågor än om fisk. Och finns det 5 olika sorters foder men 100 olika arter fiskar så är det ju kanske inte konstigt att personalen inte fixar alla fisk frågor.

Plus att om personalen lägger 20 minuter på en fiskkund som köper fisk för 100:- kontra en kund som ska ha en säck hundfoder för 500:- och behöver 20 minuter på att bestämma sig för vilken, då vet jag vilken av dessa kunder som är intressantast...
#27 - 15 januari 2011 06:53
Dock kan ju påslaget på hundfodret vara mindre än det på levande fisk...
#28 - 15 januari 2011 07:18
Visst kan det vara det, men oftast är det inte så...sedan brukar det heller inte ta 20 minuter att sälja en säck hundfoder:).
#29 - 15 januari 2011 07:21
lillfrasse skrev:

ansjo skrev:
Plus att om personalen lägger 20 minuter på en fiskkund som köper fisk för 100:- kontra en kund som ska ha en säck hundfoder för 500:- och behöver 20 minuter på att bestämma sig för vilken, då vet jag vilken av dessa kunder som är intressantast...

1) Zookedjorna har mycket mer än 5 olika kattmatsorter. Kolla noga så skall du se att det kanske rör sig om 5 olika fabrikat med 20 - 25 olika sorter av varje.
2) Beror nog på vilket intresse personalen själva har. En del är hund- eller kattmäniskor och andra akvarister. Då är det helt naturligt att man är bäst på och helst pratar om sitt område. I den nyöppnade kedjebutiken i Halmstad finns det alla tre sorterna och då är det bara att välja vilken man vill handla av. Därmed inte sagt att man inte får den hjälp man behöverav alla som jobbar i affären.
Hund och kattfolk har nog lättare att bestämma sig för vilket foder de skall köpa eftersom de har ett djur som själva bestämmer vad de vill ha :)
#30 - 15 januari 2011 07:27
Guy Palm skrev:
1) Zookedjorna har mycket mer än 5 olika kattmatsorter. Kolla noga så skall du se att det kanske rör sig om 5 olika fabrikat med 20 - 25 olika sorter av varje.

2) Beror nog på vilket intresse personalen själva har. En del är hund- eller kattmäniskor och andra akvarister. Då är det helt naturligt att man är bäst på och helst pratar om sitt område. I den nyöppnade kedjebutiken i Halmstad finns det alla tre sorterna och då är det bara att välja vilken man vill handla av. Därmed inte sagt att man inte får den hjälp man behöverav alla som jobbar i affären.

Hund och kattfolk har nog lättare att bestämma sig för vilket foder de skall köpa eftersom de har ett djur som själva bestämmer vad de vill ha :)

Visst är det så, men ser man på de mindre affärerna som kanske inte har mer än en eller två säljare så ger det mer klirr i kassan att sälja en fodersäck än att behöva stå och prata om en fisk som kunden kanske inte ens köper.
Men det förutsätter att de som jobbar vet lite vad de pratar om, både vad gäller hundfoder och fisk.
#31 - 15 januari 2011 07:58
lillfrasse skrev:

Hmm jag såg i Umeå att båda djuraffärerna tillhörde samma kedja och till min häpnad även samma ägare... intetyc mycket valmöjligheter för er i Umeå.

Även om jag tyckte att fiskhållningen skilde sig markant på de här två butikerna - den inne i centrala Umeå hade för lite vatten i burkarna och personalen hade inte fyllt på det vatten som påsats ut. Båda affärerna hade burkar starkt angripna av alger - misstänkt likt blågröna... Fast den affären som fanns utanför stan hade EN ganska duktig person när det gäller akvarieprodukter.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 15 januari 2011 09:01
Vill bara påpeka att man gärna får kritisera affärer på Zoopet - men man får inte göra detta anonymt. Dvs det skall inte vara anonymt för den som man kritiserar.
Vill man själv vara anonym (vilket jag kan förstå) så får man också låta affären vara anonym.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 15 januari 2011 09:35
022helpek skrev:
Hmm jag såg i Umeå att båda djuraffärerna tillhörde samma kedja och till min häpnad även samma ägare... intetyc mycket valmöjligheter för er i Umeå.

Vad menar du - det är väl bara bra om en person öppnar 2 affärer - hade det varit bättre om han/hon bara hade öppnat en - på vad sätt hade valmöjligheterna ökat för det?
Visst, jag är inte så insatt i Umeå men det finns ju också andra affärer. Zoorf har 5 medlemmar där med fisk - vet inte om alla finns kvar idag men utbudet verkar ju vara över snittet.
Jag besökte för några år sedan en Djurmagazinetaffär som låg i utkanten av stan och då var den i alla fall riktigt bra
#34 - 15 januari 2011 10:24
Guy Palm skrev:

Ja mer än 5 sorter finns det säkert antalet var inte det viktiga utan att det går fortare att sälja än tex en fisk. Jag kunde lika gärna sagt en doppvärmare.

Här minskade den lokala butiken på fisksortimentet för ett par år sedan han var riktig stor på Malawi och T-ciklider nu har han en bättre del med standardsortiment och försöker hänga med lite i nya trender vad gäller fisk. Den stora fiskdelen är nu ersatt av hund och katt tillbehör i större utsträckning. Vi har diskuterat varför och till skillnad mot förut går butiken riktigt bra och de tjänar lite pengar. Runt jul och nyår i år gick det visst riktigt bra med mycket kunder.
#35 - 15 januari 2011 21:12
fisheye skrev:
[QUOTE=hawkse;1486807]Ja, den farsoten breder ju ut sig i alla branscher. Här i Skövde kan jag inte påstå att vare sig utbud eller kvalitet ökat i samband med att allt större kedjebutiker etablerat sig (gäller flera branscher). Det som hänt är att utbudet utarmats, kvaliteten har rasat och priserna har ökat (utom för lockvarorna). Dessutom är det stört omöjligt att finna kunnigt fackfolk att fråga i butikerna. En mycket trist utveckling som bottnar i det Kjell sade om att pris får så oproportionellt mycket uppmärksamhet.

Men nu fattar jag inte: "utbudet utarmas, kvaliteten rasar och priserna ökar" - men var det inte så att "om priserna sänktes då utarmades utbudet och kvaliteten som minskade".

Om priset ökar och det blir sämre så är det ju klart man blir förbannad.[/QUOTE]

Jag upplevde att de små butiker som fanns tidigare ofta hade sina egna specialiteter. De kanske handlade in från olika små importörer vid sidan om eller så fanns fler grossister, vad vet jag. På så sätt hade jag som kund möjlighet att välja mellan olika varor när jag handlade i olika butiker. Detta är ju mer eller mindre kört när de flesta små gått hädan och ersatts av några kedjor i varje bransch. Dessa kedjebutiker har ruggigt likriktat sortiment (massor med billigt skräp är det som lagerförs) och tittar man på priserna de håller på allt utom lockvarorna är de ofta rejält mycket högre än motsvarande priser i de få småbutiker som finns kvar.

Jag gissar att den lilla butiken har två val; nischa sig stenhårt eller växa.

Man önskar ju att en lönsam nisch vore "enastående kvalitet på allt vi säljer och gör" men sådan ser nog inte marknaden ut idag.
#36 - 15 januari 2011 21:14
lillfrasse skrev:
Den stora fiskdelen är nu ersatt av hund och katt tillbehör i större utsträckning. Vi har diskuterat varför och till skillnad mot förut går butiken riktigt bra och de tjänar lite pengar. Runt jul och nyår i år gick det visst riktigt bra med mycket kunder.

Branschen får helt enkelt marknadsföra stora fiskar som äter mycket så butikerna kan kränga kilovis med pellets varje vecka. Hmmm... hur var det nu med damm-trenden...
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 15 januari 2011 21:23
hawkse skrev:
Jag upplevde att de små butiker som fanns tidigare ofta hade sina egna specialiteter. De kanske handlade in från olika små importörer vid sidan om eller så fanns fler grossister, vad vet jag..

Ja förr fanns det t.ex. 3 fiskgrossister i Göteborg, 3 i Stockholm, 3 i Skåne -idag finns inga av dessa kvar.
Så man kan säga att det förr var ca. 15 hyfsat stora grossister i Sverige - idag finns det 2 kvar. Dock har dessa ett väldigt bra och brett sortiment och jag vill nog påstå att de finns få länder i Europa där det finns ett så brett utbud av fisk som det finns i Sverige.
Sedan är det dock upp till affären att välja om de vill satsa på det udda eller mest köra med bread and butter.

Detta är ju mer eller mindre kört när de flesta små gått hädan och ersatts av några kedjor i varje bransch. Dessa kedjebutiker har ruggigt likriktat sortiment (massor med billigt skräp är det som lagerförs) och tittar man på priserna de håller på allt utom lockvarorna är de ofta rejält mycket högre än motsvarande priser i de få småbutiker som finns kvar.

Jag håller som sagt vad inte alls med dig - utan det finns bra kedjebutiker och det finns dåliga. Det finns bra oberoende butiker och det finns dåliga
#38 - 15 januari 2011 21:32
Dock har dessa ett väldigt bra och brett sortiment och jag vill nog påstå att de finns få länder i Europa där det finns ett så brett utbud av fisk som det finns i Sverige.

Sedan är det dock upp till affären att välja om de vill satsa på det udda eller mest köra med bread and butter.

Det finns säkert bra och dåliga kedjebutiker. Att de själva väljer vad de ska sälja kanske är sant - jag vet inte vilka policies de har - men jag får definitivt intrycket av ett centralt styrt sortiment när jag tittar på de tillbehör som säljs.

Fiskurvalet håller jag däremot med dig om. Det varierar betydligt mer mellan butiker - oavsett om det är en oberoende eller kedje-ansluten butik. Utbudet är väl också helt OK - om man räknar in det som kan beställas hem. Arterna som hålls i butik är ganska få (häromkring).
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 15 januari 2011 21:37
Alla kedjor har avtal med flera grossister - begränsningen för kedjorna ligger nog inte så mycket i sortimentet som sådant utan snarare i kampanjerna. Det är ju centrala kampanjer med samma reklamblad och annonser över hela landet och då kan ju inte en affär kampanja en sak, medan en annan satsar på något annat.

Sedan är det i och för sig även skillnader mellan de olika kedjorna hur de gör
#40 - 15 januari 2011 22:02
Alla gillar vi ju olika fiskar de flesta butiker har väll det hemma som säljer mest då blir det ju guppy molly platy osv blandad sällskaps fisk. Hornbach förvånade mig höll högre klass och hade bättre sortiment än vad jag trodde var där efter glögg festen.
#41 - 15 januari 2011 22:07
Förr var det iaf bara litet påslag på hundfoder/kattfoder/kattsand. Det var att få sälja andra tillbehör samtidigt, leksaker t ex , som gav någon förtjänst.
Det att skicka efter olika akvarietillbehör så billigt som möjligt via internetbutiker borde ju drabba akvarieaffärer i längden så det blir svårare att klara sig om det bara säljer fisk och annat blir hyllvärmare bara.
#42 - 15 januari 2011 22:09
ansjo skrev:
Visst kan det vara det, men oftast är det inte så...sedan brukar det heller inte ta 20 minuter att sälja en säck hundfoder:).

Procentuellt är givetvis påslaget på fisk enormt mycket högre än det på en säck hundmat.
#43 - 15 januari 2011 23:22
Vill bara påpeka att man gärna får kritisera affärer på Zoopet - men man får inte göra detta anonymt. Dvs det skall inte vara anonymt för den som man kritiserar.

Vill man själv vara anonym (vilket jag kan förstå) så får man också låta affären vara anonym.

Sorry Kjell jag fattade inte att man skall skriva under - men självklart när du säger det /Djurpsykolog Helena-Irmeli Pekkala
#44 - 15 januari 2011 23:28
Vad menar du - det är väl bara bra om en person öppnar 2 affärer - hade det varit bättre om han/hon bara hade öppnat en - på vad sätt hade valmöjligheterna ökat för det?

Visst, jag är inte så insatt i Umeå men det finns ju också andra affärer. Zoorf har 5 medlemmar där med fisk - vet inte om alla finns kvar idag men utbudet verkar ju vara över snittet.

Jag besökte för några år sedan en Djurmagazinetaffär som låg i utkanten av stan och då var den i alla fall riktigt bra

Nej jag blev förvånad för från början var det två olika butiker och kvaliteten på den butik som var i stan har markant försämrats sedan butiken bytt ägare. Jag håller med dig att den som ligger utanför var var ok. Visst är det bra om en person har go nog för att ha fler djuraffärer men jag ser att det kan bli verkligen smalt om det bara finns en enda kedja representerad i bygden.
#45 - 16 januari 2011 05:40
Gabbi skrev:
Procentuellt är givetvis påslaget på fisk enormt mycket högre än det på en säck hundmat.

Procentuellt ja, men vad affären tjänar mest på är lite av hörnstenen;).
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 16 januari 2011 11:10
Gabbi skrev:

Självklart - när jag hade affär en gång i tiden så la jag på 300% på fisken och 30% på kattmaten.
Om man räknade in sådant som hur mycket arbete som las ner på de bägge gruppena, hur mycket yta de upptog i affären, ränta på de pengar som låstes i lagret för resp. grupp etc. - så var förtjänsten högre på kattmaten än på fiskarna
admin
Christian Alfredsson
#47 - 16 januari 2011 11:26
... och ändå hade du affären under en bra period. Massa nya arter hittades och folk var som tokiga efter nya arter som ingen annan hade. Detta var väl främst på Malawi och Tanganyikaciklider.

Har ju läst om hur du hade kö utanför affären när en ny leverans var på ingående. Synd att jag aldrig hann besöka Utopia.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 16 januari 2011 11:30
admin skrev:
... och ändå hade du affären under en bra period. Massa nya arter hittades och folk var som tokiga efter nya arter som ingen annan hade. Detta var väl främst på Malawi och Tanganyikaciklider.

Har ju läst om hur du hade kö utanför affären när en ny leverans var på ingående. Synd att jag aldrig hann besöka Utopia.

Ja det var då Europas största zooaffär (bl.a. med 100.000 liter med vatten) och det kunde stå 100-150 akvarister i kö utanför efter att vi fått in en leverans.
Vi hade dagar då dagskassorna översteg 100.000 kronor och det var ju ändå mer än 20 år sedan så det motsvarar väl det dubbla i dagens penningvärde.
#49 - 16 januari 2011 19:56
Man frågar sig varför det inte är likadant idag... är utbudet generellt så bra att man inte behöver köa för att få tag i allt (via nätet från butiker eller privat) eller är intresset så mycket lägre?
#50 - 16 januari 2011 20:21
När jag o Bosse var i Belgien i höstas så besökte vi en marknad o vi trodde knappast våra ögon när vi helt plötsligt kom till en ambulerande zoobutik med levande djur. Där kan vi snacka låga omkostnader.
#51 - 16 januari 2011 20:42
Kan konfirmera detta. Iaf stötte jag på detta fenomen i Leuven 1991 tror jag.
#52 - 2 februari 2011 21:32
Väcker den här tråden lite istället för att göra en ny..

Men frågan jag började fundera på idag var hur man eg som köpare ska kunna avgöra om ett fiskpris speglar kvalitet eller bara vilken avans butiken bestämt sig ha på fisk?

När det t ex skiljer 60 kr i pris på en 4 cm ancistrus (109 kr resp 49 kr), 8 kr på en neontetra osv (7 kr resp 15 kr) osv. Det ena en stor kedja, det andra en mindre, privat butik. Fiskarna tycks vad amatörjag kan avgöra vara i samma form osv, och skillnaden är inte att de ena är svenskodlade och de andra 'osvenska'.

Nu är det ju olika butiker eller snarare kedja kontra butik, men om det varit två stora kedjor eller två likvärdiga butiker - hur sjutton kan man eg avgöra vari en prisskillnad är? Och är det alltid så att man som det varit inne på tidigare betalar för kvalitet - hur avgör man då det?

OBS att jag - än iaf - inte är minsta missnöjd med fisken från någotdera stället, och i sig inte heller med priserna. Jag kan tycka att det är helt okej betala 109 kr för en liten ancistrus t ex - dock inte om 'alla andra' säljer likvärdig dito för mindre än halva priset, men där är reaktionen bara för jag upptäckt prisskillnaden så att säga och inte att 'nej så mycket är det inte värt för mig få en ancistrus'
#53 - 3 februari 2011 23:15
det jag känner när jag handlar hos en av våra "ensamstående" djurbutiker är att man får så mycket mer än just fisken man betalar för. man får tid, råd, engagemang, och möjlighet att stöta och blöta alla frågor man som nybörjare har. sedan är de dessutom så hyggliga att man efter ett tag får väldigt generösa stamkundsrabatter när det finns möjlighet, så att de troligen går +- noll på just de varorna - allt för att man som kund ska trivas och vilja komma tillbaka.

(jag var tex. tvungen att lämna tillbaka en extremt aggressiv siamensis och tänkte plocka med mig några väderålar hem istället. jag var bara glad över att bli av med skrället, men de körde "en fisk för en fisk", så jag fick en av ålarna gratis. siamensisen fick flytta in i deras visningsakvarium, så det var ju inte så att de skulle gå med vinst på honom...)

tyvärr ser man ingenting av det beteendet hos den stora kedja som finns hos oss, där packar de din påse med fisk (som kan vara lite vad som helst) och sedan är det tack och hej. det känns nästan som att gå och köpa en påse karra på kiosken snarare än att det är levande varelser det rör sig om.
#54 - 4 februari 2011 09:00
Absolut att det finns stora fördelar med de butiker som vet vad de sysslar med så att säga.

Men det intressanta i min jämförelse är alltså att det är stora kedjan som har de högre priserna. Lilla butiken - med mer kunnande och engagemang - har de lägre priserna.

Och tidigare i tråden berördes ju att man inte bara kan kolla på prislappen för att det kostar att ha kvalitet etc. Och det är jag ju helt med på. Men hur avgör man om ett högt pris speglar 'bra fisk' eller bara 'hög avans' är som sagt frågan? För i mitt ex så är det som sagt stora kedjan som bara håvade upp fisken, frågade 'ville du ha något mer?' och tog betalt utan minsta fråga om vad jag hade för akvarium/andra fiskar/etc som hade det dyra priset. Och lilla butiken som frågade alla frågor de bör, informerade, kom med tips och råd (och andra gången jag var där och handlade gav mig rabatt) osv som har de låga priserna.

Det är ju lätt i just precis det här fallet, stora kedjans högre priser är för att de har högre omkostnader (lokalhyra osv) och/eller vill ha högre avans än lilla butiken. Men om jag haft två mindre butiker, hur ska man då veta vilken som har berättigat högt pris, eller 'bara' har ett högt pris för att tjäna mer som sagt, det jag började fundera på.

Nu kommer jag ju mest troligt handla det mesta i lilla butiken jag bara varit i 2 ggr, men den ligger egentligen helt åt fel håll, så ska kolla in lite mindre butiker i annan stad med på sikt. Men om de t ex tar 50% mer för sin fisk, då står jag ju där och vet inte om jag kommer betalat oskäligt mkt för min fisk - eller fått 'bättre fisk'?

Vore lite bra eg med någon form av 'riktprislista'. Typ att en ancistrus kostar normalt mellan X och Y kr när den är 5 cm, en guppy kostar ungefär ditt osv. Då kan man iaf fråga i en butik som tar dubbelt så mkt om de kan motivera prisskillnaden. Men vet man inte vad det brukar kosta är det ju väldigt svårt att veta om ett pris är rimligt eller ej?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 4 februari 2011 09:14
Alexia skrev:
Vore lite bra eg med någon form av 'riktprislista'. Typ att en ancistrus kostar normalt mellan X och Y kr när den är 5 cm, en guppy kostar ungefär ditt osv. Då kan man iaf fråga i en butik som tar dubbelt så mkt om de kan motivera prisskillnaden. Men vet man inte vad det brukar kosta är det ju väldigt svårt att veta om ett pris är rimligt eller ej?

Det är olagligt med en sådan lista.

Sedan är det ju egentligen omöjligt att diskutera priser eftersom så mycket kan spela in. Den lilla affären kanske köper in sina ancistrus från en lokal odlare, medan den stora säljer så mycket att han måste köpa från grossister (självklart blir en fisk dyrare som går igenom flera led), en stor affär har säkert bättre rabatter hos grossiter men har i gengäld högre kostnader för hyra och personal etc. etc.

Jag tycker att man skall välja den affär där man bli bäst bemött och som verkar ha bäst kvalite på fisken och har bäst utbud.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 4 februari 2011 09:15
hawkse skrev:
Man frågar sig varför det inte är likadant idag... är utbudet generellt så bra att man inte behöver köa för att få tag i allt (via nätet från butiker eller privat) eller är intresset så mycket lägre?

Ja utbudet är utan tvekan betydligt bättre idag
#57 - 4 februari 2011 09:32
Det är olagligt med en sådan lista.

---

Jag tycker att man skall välja den affär där man bli bäst bemött och som verkar ha bäst kvalite på fisken och har bäst utbud.

Jo jag vet att det är det om den kommer från butikerna, därav fnuttarna. Men inget skulle ju hindra t ex en tråd här med en sammanställning av vad man fått betala.

Ingen av fiskarna (de jag har som exempel) är som sagt inhemskt odlade, och i båda fallen kommer de från stor, utländsk fiskleverantör till största delen. Så där finns inte heller skillnaden.

Men hade man då vetat via t ex zoopet att de flesta har betalat mellan (hittar på siffrorna) 40 - 60 kr för sina 4 cm ancistrus, mer dock om de varit odlade si eller så - så hade det varit lättare att när man klev in på affär X och ser att de tar 109 kr för sina 4 cm ancistrus endera fråga om de kunde motivera priset eller helt enkelt gå till en annan affär. Eller för den delen då tycka att 'äh, jag handlar här, det är okej med det priset' men då slippa sen inse att 'ojdå, det där var nog ett fasligt överpris och jag betalade nog mer för flashig butiksyta/bra butiksläge än för fisken i sig'.

Sen är jag helt med på att hitta en butik man trivs och är nöjd med och hålla sig till den. Men jag efterlyser alltså HUR man som glad amatör kan bedömma om fisken är bra etc. Ja förutom det uppenbara då att 'all fisk jag köper där dör'? Vad jag som amatör kan bedömma så är fisken av likvärdig kvalitet på båda ställena. Det som skiljer är att ena stället har inredda kar, det andra inte. Men förutom det så 'ser det lika ut'. Dvs märkta kar med små lappar med mkt översiktlig information samt pris, fiskar som verkar friska och pigga och ser fina ut och tja, mer kan jag ju inte avgöra liksom =)
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 4 februari 2011 09:36
Alexia skrev:
Jo jag vet att det är det om den kommer från butikerna, därav fnuttarna. Men inget skulle ju hindra t ex en tråd här med en sammanställning av vad man fått betala.

Men då är vi där igen - dvs vi skall jämföra priset medan jag ser kvaliten som oerhört mycket viktigare.
#59 - 4 februari 2011 09:43
Då kanske du kan svara på hur man avgöra kvaliten, som glad amatör? =)

SJÄLVKLART är pris inte allt, utan kvalitet är en mycket stor prisfaktor. Men då måste man kunna bedöma kvaliten inför inköpet. Veta säkert kan man aldrig förrän man inhandlat och 'använt' varan (i frågan om fisk haft den ett tag).

Men om jag står på stora, rikstäckande zookedjan med högt pris, och om jag står på den lilla privata butiken med lågt pris - HUR bedömmer jag om prisskillnaden är pga olika kvalitet eller ej? Det var ju liksom just det jag efterfrågade redan i mitt första inlägg?
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 4 februari 2011 10:25
Alexia skrev:
Då kanske du kan svara på hur man avgöra kvaliten, som glad amatör? =)

SJÄLVKLART är pris inte allt, utan kvalitet är en mycket stor prisfaktor. Men då måste man kunna bedöma kvaliten inför inköpet. Veta säkert kan man aldrig förrän man inhandlat och 'använt' varan (i frågan om fisk haft den ett tag).

Men om jag står på stora, rikstäckande zookedjan med högt pris, och om jag står på den lilla privata butiken med lågt pris - HUR bedömmer jag om prisskillnaden är pga olika kvalitet eller ej? Det var ju liksom just det jag efterfrågade redan i mitt första inlägg?

Som jag skrev ovan

Visst det finns självklart inte något som gör att man exakt kan definiera vad kvalitet är för något - utan för den ovane så handlar det mer om att kolla hur det ser ut i affären, kolla hur brett sortimentet är (en affär med dålig kvalitet på det levande kan inte hålla ett brett sortiment) etc.

Visst är priset intressant eftersom vi alla har begränsade plånböcker, men jag kan uppriktigt säga att jag aldrig kollar på priserna på det levande när jag går runt i affären. Självklart så måste jag till sist kolla på priset för den fisk som jag har fastnat för så att jag vet om jag har råd med den eller inte - men har jag inte det så är det inget att göra åt. Då får jag välja något annat istället.
#61 - 4 februari 2011 13:56
Jag kollar inte heller pris, ja under rimliga förutsättningar då men när det handlar om den fisk jag har och vill ha så vet jag ju att den är inte 'dyr', dvs det är ingen risk jag inte har råd att betala.

Däremot, så jag betalar faktiskt ogärna ett högt pris (även om jag har råd med det etc) om det BARA är för att skapa en hög avans t ex. Dvs jag vill inte betala 50% över 'normalpris' för att köpa en fisk hos den stora kedjan som inte bryr sig. Medan jag utan att blinka skulle kunna betala 200% över 'normalpris' i den lilla bra butiken som jag känner förtroende för och som hjälper mig.

Men det olyckliga är ju att det är så svårt att veta som sagt. Får gå på som du säger 'känsla och förtroende'. För även om man tar med få råd, kunnande osv i det hela, så är det ju lika svårt som en amatör att veta om råden är rätt eller fel. I mitt fall så det som gjorde största skillnaden för valet var eg engagemanget. Att lilla butiken frågade frågor, stora bara 'slog in fisk i kassan'. Dock så lilla butikens råd är iaf i vissa fall 'tvärtemot' vad jag kan läsa t ex här. Men nånstans får man väl sas 'köpa konceptet' och välja att ha förtroende för en butik eller att inte ha det?
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 4 februari 2011 14:10
Däremot, så jag betalar faktiskt ogärna ett högt pris

Så är det väl för oss alla;)

Annars vill jag nog rent allmänt påstå att priserna på det levande är åt helskotta för lågt i Sverige.
De är så låga att odlarna har svårt att få tillräckligt betalt, de är så låga att grossisterna och affärerna inte har råd att hålla tillräckligt lång karantän, de är så låga att affärerna inte har rätt att hålla ett så brett utbud som vi akvarister vill ha etc. etc.
Det är just pga dessa låga priser som det blir mer och mer lönsamt för affärerna att satsa på hund- och kattmat iställer för på nya roliga fiskar - något som jag tycker är jäkligt tråkigt.

Däremot kan jag tycka att tillbehören många gånger är väl dyra i Sverige - så det bästa för hobbyn vore om priserna på fisken gick upp rejält och priserna på prylarna sjönk

Annons