[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej, [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]En fundering jag haft efter att ha besökt relativt många djuraffärer (huvudsakligen i Stockholm), men även ute i landet. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Varför är det så sjukt olika priser på fisk och tillbehör? [/FONT][/SIZE][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag vet förstås att vi har fri prissättning i Sverige. Men det är ändå förvånande stora skillnader. Några exempel: [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Eheim automatisk fodermatare 460:- billigast och 600:- dyrast (25% skillnad)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Siamesisk algätare 15 kr billigast och 50 kr dyrast (330% så dyrt!)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman](dessa skillnader är vad som finns i huvudet men jag skulle kunna ge fler exempel)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det rör sig om exakt samma fodermatare, fisken kan enligt mitt öga vara likvärdig. [/FONT][/SIZE]
[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad det gäller fodermatare eller andra reda produkter (filter, akvarium etc.) ser jag ingen annan anledning än att köpa dem där de är billigast då det gäller exakt samma produkt (så tänker jag även vid inköp av vitvara eller TV etc...). Givetvis kan det finnas mängder av relevanta etiska aspekter även här (får medarbetarna kollektivavtal, har man koll på kedjan av aktörer som tillverkar produkterna etc.) och även andra som har man goda servicemöjligheter (reperationer, tillbehör). Samtidigt i fallet med foderautomat så kan jag kanske tänka mig att man efter några år hellre köper en ny än reparerar en gammal
[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men avseende fisk kan jag ibland känna mig lite mer osäker. Dels kan det ju vara så att de som säljer dyrare fisk har bättre hushållning rent allmänt (kan vara svårt att avgöra som besökare), dels kanske de plockar ut de finaste (enligt kvalitetsregler;färg, form, har föräldrarna yngelvårdat etc.), dels kanske de bara väljer fisk som är uppfödd lokalt (ej vildfångat), etc. Dvs det kan finnas en hel del kvalitetsskäl samt etiska aspekter som motiverar prisskillnader. Men samtidigt är jag lite osäker om det verkligen stämmer! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Kan någon insatt, och då inte bara en förespråkare för en affär, upplysa om hur det ligger till? Eller bara bidra med lite tankar och reflektioner! [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Går det att motivera mig och andra att köpa dyrare fisk eller dyrare produkter? Hur tänker du? [/SIZE][/FONT]