Priser och tillgänglighet på Guldsöm och Eldbuk

#1 - 14 januari 2006 12:54
Hej

Jag funderar på att skaffa lite större ciklider. Har fastnat för dess två och har förstått att dom inte är helt ovanliga ute bland akvarister, men jag har aldrig sett dom i en butik. Jag undrar lite vad dom kan kosta.

Båda cikliderna ska ju vara ganska lättodlade och jag har läst lite om odling i forumet, är det mycket egenuppfödda yngel ute i handel? Eller är det kanske svårt att lyckas dra upp ynglen?
#2 - 14 januari 2006 13:13
Köpte mina eldbukar för ca 50:- st, fick dock lite rabatt. Men tror priset låg på 60-70:- ngt.
#3 - 14 januari 2006 15:34
50-70 kronor per eldbuk låter rimligt för exemplar som inte är för små.

Ingen aning för guldsöm.
#4 - 14 januari 2006 20:06
kolla på annonsforumet här på zoopet
#5 - 14 januari 2006 21:06
[quote=Yrrah]Hej

Har fastnat för dess två och har förstått att dom inte är helt ovanliga ute bland akvarister, men jag har aldrig sett dom i en butik. [/quote]

Synd att du inte bor i Dalarna då, eldbuk finns i Ludvika på Expert zoo. Skulle inte förvåna mig om guldsöm finns där också, de brukar ha "alla möjliga" ciklider. :)
#6 - 14 januari 2006 21:21
Guldsömmar brukar vara riktigt billiga i affären. Runt 30 gav jag för mina på herkules.
#7 - 15 januari 2006 09:26
Guldsöm måste väl odlas en del och därmed bli billiga, det fanns ju med ett fint bildbevis i fototävlingen 2005! Lustigt att jag inte sett några i affärer (ganska frekvent besökare), men jag får hålla ögonen öppna helt enkelt ;)
#8 - 15 januari 2006 10:01
jag agv 100:- st för mina guldsömmar.
men dom är dock VF så där av lite dyrare än odlade.

mvh jocke
#9 - 15 januari 2006 10:43
Både guldsöm och eldbuk är vanliga i Göteborg ,NolsCiklidhobby har billiga F1guldsöm .
#10 - 15 januari 2006 10:44
Jag vill envist minnas att jag sett både guldsömmar och eldbukar flertaler ggr hos Herkules. Mina egna guldsömmar (föräldrarna) har jag dock (skam skam...) köpt på ett visst tyskt byggvaruhus i grannskapet... Men säg det inte till någon, jag trivs inte riktigt med tanken på att ha köpt fisk där. (Ber om att få slippa försvara det uttalandet. Kabelskor och spik och sånt däremot känns helt naturligt.)
Barnen har jag ju annonserat ut här, (Nej nej, inte Josef, utan guldsömmarnas barn ;) ) men troligen har jag angivit ett alldeles för astronomiskt pris (SEK 20).
(Jag är dock prutbar ned till ca gratis under rätt omständligheter.)
Så om du vill ha småfisk så finns de också på Hisingen.

Annons