Prisbarometer för fiskar?

#1 - 17 oktober 2005 16:23
Jag är på gång och ska köpa fisk vilken dag som helst nu men känner att jag inte har någon koll på vad som är billigt eller överpris på akvariefisk.

Skulle det inte va kanon med en sida som typ pricerunner (fishpricerunner?) där man kunde få lite riktpriser på akvariefisk i landet?

Har ni andra utvecklat någon sorts ryggradskänsla för fisk priser eller köper ni det ni vill ha oavsett pris?
#2 - 17 oktober 2005 20:38
http://www.aleds.se

Här står iaf priset på deras fiskar. Jag har ingen aning om huruvida dom är billigare eller ej. Men jag brukar kolla här för att ha en liten ide´om priser.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 oktober 2005 20:48
Tycker inte att det är någon bra idé med en prisbarometer på fisk - tvärtom tror jag att det kan vara direkt negativt för hobbyn eftersom då ett lågt pris premieras före hög kvalitet.
I så fall vore en kvalitetsbarometer betydligt bättre - förhoppningsvis kommer också den affärsbedömning som vi inom en snar framtid planerar dra igång här på Zoopet att fungera som en sådan.
#4 - 17 oktober 2005 21:10
Håller helt med Kjell där. Jag betalar hellre mera för bättre kvalitét.
Och ärligt, man köper väl det man känner man tycker verkar vara prisvärt och man har råd med??
Jag kan lätt ge mer än 500:- för en sketen mal medan en del andra inte skulle köpa ett helt akvarie för samma pengar. Dessutom skulle en prisbarometer te sig aningens patetisk.. Knata in i Umeå å lipa för att dom e mycket billigare i Götet på samma fisk?

Näe, om en fisk kostar 10, 25 eller 50 spänn spelar ingen roll om man verkligen vill ha den!!
#5 - 17 oktober 2005 21:11
Jag köper den fisk jag vill ha, oavsett pris. Visserligen får det vara en viss gräns. Jag har aldrig köpt en fisk för över 100:- för de jag vill ha kostar oftast inte så mycket. Men är det en sort jag verkligen vill ha köper jag den. Finns bara en butik där jag bor, och jag har ingen möjlighet att åka runt i landet för att hitta ett bättre pris.
#6 - 17 oktober 2005 21:26
Äsch va snål jag kände mig nu då, tar nog och lägger den idén åt sidan. :)
Tack för att ni tyckte till! :)
#7 - 17 oktober 2005 21:39
[QUOTE=Rallysson]Äsch va snål jag kände mig nu då,[/QUOTE]

:o Jag också. :o
Men hur det än är så har jag inte råd att lägga flera hundra på en fisk, så är det bara. Och jag tycker att det kan vara bra att veta det, innan man "kärat ner" sig i den. Om det är snålhet så.. okej då är jag väl en snåljåp. :p

Men jag skulle inte heller köpa en fisk bara för att den är billigast. Jag vet vad jag vill ha!
HazelCR
#8 - 18 oktober 2005 01:51
Jag tror att det är många som vill få reda på ett ungefärligt pris på en fisk, däribland jag. Problemet är väl att priset varierar beroende av kvaliten samt med tillgång och efterfrågan precis som allting annat.
De tillfällen då jag helst skulle vilja ha en ungefärlig prislista är när jag vill sätta ut en annons själv eller när någon bjuder ut en fisk till högstbjudande.
Jag har t.ex. själv lagt ett skambud på ett malpar. Det berode på min okunnighet om prisbilden för just de malarna. Iaf var det inte min mening att komma med ett så uselt bud.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 oktober 2005 07:50
Inte ens om man bortsåg från kvaliten (vilket man naturligtvis inte kan) så är det praktiskt nästintill omöjligt att jämföra priserna på de flesta fiskar.
En anledning till detta är t.ex. att många fiskar säljs i olika storlekar och att storleken aldrig är angiven på akvariet. Enda möjlighten är då att mäta fiskarna för att jämförelsen skall bli rättvis - tror inte att asffärsinnehavarana blir så glada om man plockar upp en tumstock och ber dom håva upp fisken så man kan mäta dom.

Om det gäller lite ovanligare fiskar som man undrar över vad de normalt kostar så kan man ju alltid fråga här i forumet.
Skriver man så här - "Är det något som vet vad XXXX kostar i affären" så är det OK och betraktas självklart inte som en annons.

Jag har t.ex. själv lagt ett skambud på ett malpar. Det berode på min okunnighet om prisbilden för just de malarna. Iaf var det inte min mening att komma med ett så uselt bud.

Finns absolut ingen anledning att ursäkta sig för att man ger ett skambud på en fisk i en annons där det är budgivning. Om en säljare vill ha budgivning och i annonsen inte anger något vägledande pris så får han/hon faktiskt skylla sig själv.
#10 - 18 oktober 2005 07:51
[QUOTE=HazelCR]De tillfällen då jag helst skulle vilja ha en ungefärlig prislista är när jag vill sätta ut en annons själv eller när någon bjuder ut en fisk till högstbjudande.
Jag har t.ex. själv lagt ett skambud på ett malpar. Det berode på min okunnighet om prisbilden för just de malarna. Iaf var det inte min mening att komma med ett så uselt bud.[/QUOTE]
Ja, vid dessa tillfällen kan det vara bra att ha lite koll på vad en fisk kostar. Det håller jag med om.
#11 - 18 oktober 2005 20:01
Nu vet jag att jag är bortskämd, för jag bor i Stockholm och jag har bil, så jag har säkert 25st fisksäljande akvariebutiker inom en halvtimmes bilresa. Därtill anordnas det rätt många auktioner inom stockholmsområdet som jag brukar besöka. Det gör att man får en viss koll på utbud och priser. Men jag tror inte att man behöver tänka så långt för att ändå förstå ungefär vad fiskar kostar.

Levandefödare kan kosta allt mellan 15-40:-, men de ligger där vare sig det är en saffransdalmatinerballonglyrstjärtsmolly med dubbla överliggande gonopodier eller en endlerguppy. Gurami kostar 10-20:- mer än levandefödare. Ciklider kostar grovt räknat en knapp tia centimetern om de är odlade, eller det dubbla för VF. Diskus kostar en 50-lapp per cm.

Tetror, rasboror och barber kostar från en femma till trettio kronor stycket. Botior kostar som ciklider, en ancistrus kostar runt 50-70:- som liten, mycket mer som fullvuxen. Siamesiska algätare brukar kosta 30-50:-, och kuhliålar någon tia mer.

Killi-fiskar brukar vara lite dyrare än levandefödare. Guldfiskar och slöjstjärtar av alla former brukar dra iväg bortåt 50-100:- beroende på storlek, och koi brukar kosta ett par hundralappar. Malar med olika teckning och L-nummer kan vara rätt så dyra i sammanhanget, men de är som regel vildfångade och skall vara dyra i mina ögon.

Det är väldigt få butiker i den vardagliga akvariehandeln som har dyrare fiskar än vad som finns uppräknat här. Det finns ingen stor marknad för fiskar i prisklassen flera hundralappar och uppåt. Vi akvarister lägger hellre pengarna på lysrör, växter, rötter och bakgrunder som fiskarna alltför ofta inte har någon uppfattning om alls.

Sedan tycker jag att fiskar som verkligen kräver stora kar och riklig skötsel skall vara mycket dyrare än idag. En liten redtailmal eller en arowana borde kanske kosta en tusenlapp eller två, för att den som köper skall förstå att det kommer bli dyrt i drift framöver också.
#12 - 18 oktober 2005 20:25
Jag har också nära till rätt många zooaffärer och tycker det är en otrolig fördel! Jag brukar titta in i dom olika så snart jag är i området.. Om jag ska skaffa något nytt till akvariet brukar det vara ganska planerat så jag har hunnit kolla priser hos dom olika..
#13 - 20 oktober 2005 13:03
Swetrot: Wow!! [:O]
#14 - 20 oktober 2005 13:46
Pengarna tycker jag inte har någon betydelse alls i detta fall. Jag har visserligen prischeckat lite häromkring jag också. På a6 zoo kunde jag köpa 10 neontetror för 49,90kr, i nässjö på glada svansen kostade 10 neontetror med mängdrabatt ca 80kr.
På a6 zoo brukar det ligga döda fiskar i karen, frågar man om hjälp så svarar de som experter. När man sen ställer samma fråga här eller i en annan butik så får man ett helt annat svar (de andra svaren stämmer däremot överrens med varandra).
Givetvis köper man då fiskarna för 80 kr i en butik som sköter fiskarna bra, samt har bra kunskap.
Går man enbart efter priset så gör det ju att kvalitetsbutikerna dukar under, efter ett tag finns det bara butiker som säljer billigtbilligt och tar hem fisken från de ställen som är billigast.
Dessutom tror jag att bensinkostnaderna för att prischecka lätt äter upp besparingen på några kr per fisk ;)
#15 - 30 oktober 2005 16:05
Denna tråd var ett tag sedan det postades i, men jag har liksom ant många andra förundrats hur det kan vara sådanna prisskillnader runt om. I vissa fall nästan grannar!
Jag bor i en liten håla.. typ lika stort som ett russin eller nått. I en av zoobutikerna säljs det Kardinaltetror för 23:-/st, mängrabatt 10st för 150:-, medans i Örebro (betydligt större stad och ca 5mil mellan) på den affär jag brukar handla i kostar 10st 100:- :confused: En guppyhane här 26:-, i örebro 21:-.. Ibland är det enorma pris skillnader uppåt flera 100:- lappar för de mer exclusiva malarna..

Varför kan det inte enas om vettiga priser i stället för att det skall ibland skilja så extremt mycket mellan fiskarna? Jag vet att zoona har olika leverantörer.. men ibland kan man se att de dyrare är inte ett dugg värda sitt pris, medans de billigare kanske borde ha kostat mer...

//Camilla
#16 - 10 november 2005 08:35
Listpriset i sverige på Pygocentrus nattereri (piraya)?

Någon som har en aning:
De brukar säljas i 1", 2", 3" och 4" (inches)

Finns det några svenska listpriser över akvariefisk?

Jag är intresserad över vad akvarieaffärerna betalar för fisken!

/Alex
#17 - 10 november 2005 08:56
www.akvarielager.se

Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu!
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 10 november 2005 09:24
Varför kan det inte enas om vettiga priser i stället för att det skall ibland skilja så extremt mycket mellan fiskarna? Jag vet att zoona har olika leverantörer.. men ibland kan man se att de dyrare är inte ett dugg värda sitt pris, medans de billigare kanske borde ha kostat mer...

Att enas om priserna är inte lagligt och det är faktiskt en lag som tillkommit för konsumenternas skull.

Att det kan skilja så mycket i pris beror naturligtvis på många olika saker som affärens kostnader (lokalhyra, löner etc.), omsättning, karantänstid och främst deras inköpspriser.

Att grossiternas priser varierar så mycket beror på ungefär samma saker. Till exempel så håller en del grossister lång karantän medan andra chanser och skickar ut fisken direkt.
En del grossister i Sverige köper kanske sin fisk från en liten fångststation med ett snävt sortimet med kort karantän. Fördel - mycket låga priser, Nackdel - litet utbud och en instabil kvalitet.
Andra grossister i Sverige köper sin fisk från jättelika fiskdistributörer nere i Europa. Fördel - ett brett utbud, stabil kvalitet, Nackdel - högre priser.

Så man får nog helt enkelt acceptera att det finns prisskillnader och att det ibland kan vara ganska rejäla sådana. Jag ser det dock inte direkt som negativt ur konsumentsynpunkt.
#19 - 10 november 2005 10:25
[QUOTE=anna7607]www.akvarielager.se

Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu![/QUOTE]

Tyvärr kostar frakten 300kr, Så jag går nog å köper i våran zoobutik :)
#20 - 10 november 2005 10:26
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Att enas om priserna är inte lagligt och det är faktiskt en lag som tillkommit för konsumenternas skull.

Att det kan skilja så mycket i pris beror naturligtvis på många olika saker som affärens kostnader (lokalhyra, löner etc.), omsättning, karantänstid och främst deras inköpspriser.

Att grossiternas priser varierar så mycket beror på ungefär samma saker. Till exempel så håller en del grossister lång karantän medan andra chanser och skickar ut fisken direkt.
En del grossister i Sverige köper kanske sin fisk från en liten fångststation med ett snävt sortimet med kort karantän. Fördel - mycket låga priser, Nackdel - litet utbud och en instabil kvalitet.
Andra grossister i Sverige köper sin fisk från jättelika fiskdistributörer nere i Europa. Fördel - ett brett utbud, stabil kvalitet, Nackdel - högre priser.

Så man får nog helt enkelt acceptera att det finns prisskillnader och att det ibland kan vara ganska rejäla sådana. Jag ser det dock inte direkt som negativt ur konsumentsynpunkt.[/QUOTE]
Nej, självklart är det inte negativt på vissa sätt. Det måste ju finnas konkurans. Men man blir lite förbryllad när man åker runt i halva sverige för att hitta den perfekta fisken och ser de ibland enroma skillnaderna på priser på helt vanliga guppysarna, mollys och de andra vanliga akvariefiskarna. Det är dem jag blir lite konfudersam på medans de riktigt "värdefulla" fiskarna/malarna inte stör mig så jätte mycket. Det är ju dem man vill betala för så att säga.

//Camilla
#21 - 10 november 2005 10:33
:D 200 kr med 1 frigolit låda, om man beställer för 1000kr annars tillkommer 150 kr, man kan ju alltid beställa tillsammans å dela på frakten, jag bor 8 mil ifrån och de lönar sig för mig att åka dit, då våran ena zoobutik tar 85kr för tex golfoll å 15 för en neontetra.:p Fast frågan va ju om ca priser å på deras sida har dom priser :)

[QUOTE=Adamzon][QUOTE=anna7607]www.akvarielager.se

Dom finns i örebro, skickar fisk å grejjer hela landet om så önskas, dom satsar på ett bli billigast i sverige. tex neontetror 2.90st just nu![/QUOTE]

Tyvärr kostar frakten 300kr, Så jag går nog å köper i våran zoobutik :)[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 10 november 2005 10:46
Nej, självklart är det inte negativt på vissa sätt. Det måste ju finnas konkurans. Men man blir lite förbryllad när man åker runt i halva sverige för att hitta den perfekta fisken och ser de ibland enroma skillnaderna på priser på helt vanliga guppysarna, mollys och de andra vanliga akvariefiskarna. Det är dem jag blir lite konfudersam på medans de riktigt "värdefulla" fiskarna/malarna inte stör mig så jätte mycket. Det är ju dem man vill betala för så att säga

De riktigt ovanliga fiskarna har väl egentligen färre ursprungliga distributörer (oftast bara en) och dår är ju chansen mindre i så fall att det uppstår prisskillnader än för t.ex. guppy som odlads i hundratals med former och levereras i många olika storlekar, det finns dessutom 1.000 tals mer olika odlare som odlar på olika sätt och sedan flera hundra distributörer som hanterar fisken på olika sätt. Här vore det ju extremt märkligt om priserna i slutändan till konsument skulle bli likartad.

Annons