Jenny054 skrev:Dom flesta butikerna har höjt sina priser nu pga finanskrisen.
Sen finns det hos dom man kan göra riktiga fynd.
Förr kunde man få slimeline för runt 300 kr biten, nu kostar den närmare 400-500 spänn. :(
Ett tips är att kolla på akvariebutiker online, dom brukar i regel ha lite billigare priser.
JLi skrev:Jag har sökt med ljus och lykta efter BTN slimline i mina trakter och äntligen hittat en affär där de säljer dessa. Hur mycket skall de kosta egentligen. En modul för 50 cm akvarium kostar 58 (ca. 500 skr). Är det ett vettigt pris? Jag har faktiskt inte en aning.
jockson skrev:58 euro låter väldigt dyrt, det är ju nästan 630 kr
JLi skrev:Ja det gör det, men blir det faktiskt över 600 kronor. Jag kan inte jämföra någon prisnivå, då det är första gången jag över huvudtaget sett dem i en affär. Om det blir inköp i något skede behöver åtminstone inte frun få reda på det verkliga priset.
jockson skrev:BTN bakbrunderna är i en helt annan klass än övriga bakgrundstillverkare, iaf enligt mig.. och jag tycker att priset man betalar emellan är värt det
Bowman skrev:Jag nämner inte övriga tillverkare över lag, jag ämner aquaterra, känner du till denna bakgrund speciellt? Jag snackar inte Juwels glansiga plastbakgrund tex.
Aquaterras är lika bra. Dessutom billigare.
(Ja, jag har kollat på den själv)
jockson skrev:Jo jag har sett deras bakgrunder, men föredrar fortfarande BTN. Jag antar att smaken är som baken =)
Bowman skrev:Fast att lägga 600spänn för en sån platta är ocker! Även 300 spänn egentligen.. Men det har ju redan tjötats om i andra trådar.. :)
Bowman skrev:Fast att lägga 600spänn för en sån platta är ocker! Även 300 spänn egentligen.. Men det har ju redan tjötats om i andra trådar.. :)
lillfrasse skrev:Du jobbar inte inom tillverknings industrin va? 300 för en slimline är billigt. Jag skulle se dig göra en för den pengen själv. Drar man av löner, lokalhyror, matreal, verktyg och transporter. Påslag av grossist är det nog inte många kronor kvar skall du se.
Kjell Fohrman skrev:En panelplatta i plast i ungefär samma storlek till en bil (som är betydligt enklare i konstruktionen) kostar ut till konsument ca. 1800 spänn - där kan man prata om ocker;)
Kjell Fohrman skrev:Jag håller jag med Bowman - de kan göras klart billigare.
Jag förstår faktiskt inte varför tillverkaren är så korkad att han lagt tillverkningen här i Sverige med höga produktionskostander (löner, el, hyra etc. etc.) och tuffa miljölagar när BTN kunde ha tillverkats i ett land där man struntar i att man släpper ute en massa kemikalier i naturen, där man har några småungar som står för produktionen. Herrejäklar - de jobbar ju 70 timmar i veckan för några korvören och det finns gott om dom så lite svinn (pga inandning av kemikalier) spelar ingen roll eftersom det finns gott om nya barn att fylla på med;) (OBS ironi - om nu någon mot förmodan inte fattade det).
Kjell Fohrman skrev:Nja - tillverkaren har i alla fall inte höjt priset så det finns egentligen ingen som helst anledning till att priserna skulle höjas pga någon finanskrisen.
Produkten tillverkas i Sverige och till den svenska grossisten säljs de i SEK och till de flesta utländska grossister i EUR så priset skall som sagt inte alls påverkas.
Däremot är det ganska naturligt att t.ex. varor som importeras till Sverige och som köps in i EUR eller USD kommer att bli dyrare - men så är det ju inte i detta fall.
Det är ju däremot som så att priset i Finland kan vara något högre där än i Sverige pga högre fraktkostnader - men detta har inget med finanskrisen att göra
jockson skrev:BTN bakbrunderna är i en helt annan klass än övriga bakgrundstillverkare, iaf enligt mig.. och jag tycker att priset man betalar emellan är värt det
Akvarieprofilen skrev:Kan inte riktigt hålla med där , sedan Simontorp lade ner har ju BTN bollats mellan flera olika grossister , från de olika grossisterna har det sedan kommit prislistor , vilket skiljer sig mot tidigare priser om inte så mycket. Lite har det gått upp men tänk på att en butik som sålde BTN och hade vissa % hos Simontorp nu helt tappar dessa % ... Då måste de helt enkelt höja pris till kund för att slippa gå + - 0
Så största problemet är nog grossisten och deras % avdragande till olika butiker. :)
Kjell Fohrman skrev:Samma dag som Simontorp lade ner så övergick sverigeagenturen på BTN till Imazo så det har inte varit något bollande alls - tvärtom raka rör.
Alla grossister har som du skriver ett bonussystem - ju mer kunden handlar under ett år - desto större rabatt.
Däremot kan självklart de affärer "drabbas" som tidigare handlade mycket av Simontorp och hade en stor rabatt där och samtidigt handlar lite av Imazo och därför får en liten rabatt där. Dessa affärer får ju nu av förklarliga skäl ett högre inköpspris, medan det blir tvärtom för de som tidigare handlade lite av Simontorp, men mycket av Imazo.
Så utpriset till konsument skall inte behöva öka - vissa affärer kanske blir lite dyrare, medan andra har blivit billigare.
Akvarieprofilen skrev:En sak ja vart lite ledsen över var dessa plattorna som skiftade lite i färg samt var väldigt rosa :(.
Har även Back to Nature Böckerna :D
Akvarieprofilen skrev:Du glömde att de bollades över till Dog Man sen var det trassel o så tillbaka igen till Imazo.. Ville inte nämna några grossister men nu är det gjort ialf. Min kollega har även pratat med Dog man och de blev för trasligt med btn för dem det var väldigt förvirrat och de fick inte levererat i den takt de behövde.. Så butikerna hade 3 olika prislistor på kort tid vilket vart väldigt förvirrat och hoppande i pris , mycket dels för % saken.. Så ja tycker inte man ska skylla på butikerna som vissa gör i tråden innan.
Nu är ju On the rocks till salu vad jag förstått? Charlie hade visst tröttnat lite på det då han hade hållt på länge nu.
Kjell Fohrman skrev:Nja - tillverkaren har i alla fall inte höjt priset så det finns egentligen ingen som helst anledning till att priserna skulle höjas pga någon finanskrisen.
Produkten tillverkas i Sverige och till den svenska grossisten säljs de i SEK och till de flesta utländska grossister i EUR så priset skall som sagt inte alls påverkas.
Däremot är det ganska naturligt att t.ex. varor som importeras till Sverige och som köps in i EUR eller USD kommer att bli dyrare - men så är det ju inte i detta fall.
Det är ju däremot som så att priset i Finland kan vara något högre där än i Sverige pga högre fraktkostnader - men detta har inget med finanskrisen att göra