Speedo skrev:Anders : ok, så om man har en odlare som odlar jätte dyra sorter och får en jätte fin kan han få typ två tusen då :O
C.ciklid : ne det har jag förstått.
Men det är ju många typ affärer och frisörsalonger som har akvarier och med diskus i...är det en lätt fisk?, Är det sämre kvalite bara för att dom blev odlade av någon mindre odlare eller liknande??
Ouscazz skrev:Finns ingen Stendker som heter Blue Turquoise Diamond.
http://diskus.vs121046.hl-users.com/gb/308,0,colour-shades,index,0.html
Stendker 14 cm kostar runt 750:- i Malmöregionen. Priset varierar lite beroende på strain och kvalitet. För 1.200:- st. ska det vara riktigt snygga exemplar, då är priset ok. Kolla fisken noga, den ska vara perfekt för de pengarna. Stendker skickar en hel del skit till Sverige.
Speedo skrev:Anders : ok, så om man har en odlare som odlar jätte dyra sorter och får en jätte fin kan han få typ två tusen då :O
Speedo skrev:Allvarligt!!
Kostar diskus över tusenlappen per styck!?
casperigranarp skrev:nej det gör dom inte i jönköping där kan du köpa en diskus mix med 2-4 i för 299:D:D:D
stigson skrev:Ah vilkent skönt pris:) mår dem bra?
stigson skrev:Då har man gjort en riktigt kass affär med andra ord.
Ouscazz skrev:
Kaj, visst har hobbyn mycket att tacka fam. Stendker för.. men både du och jag vet att de skickar mycket lågkvalitetsfisk till Sverige och det är den fisken man hittar för någon hundralapp i vissa butiker.
kaj.p skrev:Japp jag vet. Men det som är problemet är att de säljer 5 cm fisk. Enligt mig är detta yngel och det är få köpare som klarar och ge dessa småttingar vad de behöver. Men priset gör att detta lockar många att köpa hem o dra upp till lite större storlek för o öka avancen. Men ofta blir detta ingenbra diskus då dessa får oftast för lite mat o skötsel för o kunna bli något. Iallafall jämnfört med de som får växat till sig hemma Warendorf.
C.Ciklid skrev:Skulle inte säga att det är en lätt fisk. Man bör läsa på ordentligt, om och om igen om man skall ge sig in i träsket med diskus. Vist kan man hitta billiga diskus men oftast är det ingen bra kvalité på dem i lokala zooaffärer. Bättre att vända sig till de som odlar eller driver försäljning av diskus. En vanlig röd turkos kan du få för 90:- (privatodlad), i affär 270:-. Får man fram nya individer genom lång linjeavel på specifika sorter så kan man höja en slant. En ny individ på marknaden kan kosta allt från 1200 och uppåt.
//Camilla
pello skrev:Vad är bra kvalite.
Om man ,som jag, fullständigt struntar i utställningsaspekten är det ointressant med utseendemässigt perfekta exemplar.
Sen att man får betala om man vill att den ska se ut på ett visst sätt förstår jag.
Jag som nybörjare vill ju inte lägga tusentals kronor på första omgången diskus utan är fullt nöjd med de lite gråare utseendena.
Inte heller är det viktigt att den är stor.
Frisk och vital ska fisken va. Då kan man väl köpa några billiga?
Är de billiga i affären sjuka?
casperigranarp skrev:nej det gör dom inte i jönköping där kan du köpa en diskus mix med 2-4 i för 299:D:D:D
pello skrev:Vad är bra kvalite.
Om man ,som jag, fullständigt struntar i utställningsaspekten är det ointressant med utseendemässigt perfekta exemplar.
Sen att man får betala om man vill att den ska se ut på ett visst sätt förstår jag.
Jag som nybörjare vill ju inte lägga tusentals kronor på första omgången diskus utan är fullt nöjd med de lite gråare utseendena.
Inte heller är det viktigt att den är stor.
Frisk och vital ska fisken va. Då kan man väl köpa några billiga?
Är de billiga i affären sjuka?
fredrik_4044 skrev:utmärkt info man får genom den här tråden.. jag själv som många andra som det verkar kommer köpa diskus inom kort och jag försöker snappa åt mig allt som går gällande Diskus..har själv grunnat lite på just kvaliteten =).. är inne på att beställa via djuraffär just från Stendker..
fredrik_4044 skrev:
jag har bara tänkt ut vad jag ska ha än så länge då jag vill möblera och fixa lite mer i akvariet innan jag köper diskusen.. så till vår/sommar komemr det bli aktuellt för mig iallafall =)
ansjo skrev:Och då hinner du säkerligen se fler sorters diskus än de som kommer från Stendker...
ansjo skrev:Nu är det nog Kaj som ska svara på den frågan då han är den stora diskusgurun, men Penangdiskus behöver verkligen inte skämmas för sig:)...
Tror heller inte att de är känsligare än Stendkerfisk, som jag personligen inte är något större fan av.
ansjo skrev:Och då hinner du säkerligen se fler sorters diskus än de som kommer från Stendker...
SuperAquaMan skrev:Dom största fiskarna kostar 820:- att köpa in från stendker till en återförsäljare. .
fredrik_4044 skrev:absolut kollar tex blocket osv efter fina exemplar.. men jag vill som sagt ha dom unga så att man kan följa deras liv..här omkring Linköping finns det inte många uppfödare av Diskus.. och jag vet inte riktigt var man kan hitta andra bra uppfödare´..
ansjo skrev:Och inte minst här: http://www.ndss.se/
fredrik_4044 skrev:ne men tack för tipset.. med små/unga menar jag runt 6cm..
jo det e ju lite chansartat just se hur dom kommer bli som äldre ..
men man köper ju bara fisk som man gilalr även vid tidig ålder.. skulle aldrig falla mig in o köpa en för mig halvbra individ för att hoppas den blir kanon fin när den e vuxen =)
ska kolla in forumet tack för tipset
lofstrog skrev:Har du funderat på om du vill ha dina diskusar i inrett akvarium eller i BB(bare bottom)?
Det kan bli jobbigt att ha små diskusar i inredda akvarium då man behöver mata ganska mycket och detta leder till försämrad vattenkvalitet om man har svårt att ta bort matrester.
Det kanske är bäst att gå en medelväg om man ska ha diskusarna i inrett akvarium. Kanske satsa på fiskar från ca 10cm storlek. Vad tycker ni andra som har större erfarenhet än vad jag har?
//Roger
fredrik_4044 skrev:hej
det råder skilda meningar vad mkt mat egentligen är,, gällande unga Diskusar vad e din åsikt där??
fredrik_4044 skrev:hej
det jag har är ett väl inkört inrett 720L hade dock tänkt mig "bara runt ca 6 st Diskusar..?
lofstrog skrev:Jag har inte så stor efrfarenhet själv av diskusar men kollar runt efter all info både här och på andra forum.
Det jag har läst är att en del matar sina unga diskusar 3-5 gånger om dagen. Detta leder så klart till mycket avfallsprodukter. I kombination med hög temperatur så kan, enligt många, bli ett problem i ett inrett akvarium.
I stort sett dagliga vattenbyten rekomenderas av en del men jag vet inte om detta överensstämmer med vekligheten.
KajP kan säkert föklara för oss okunniga.;)
Jag själv komer att börja med ett nytt 720 projekt i morgon. I detta nya kar tänker jag så småningom ha diskusar. Lusläser alla diskusinlägg så länge och drömmer.:)
//Roger
ansjo skrev:Nu ska jag inte göra dig besviken eller hindra dina planer, men med 6 st diskus i 6-8 cm:s storlek och inrett 720 liters kar med annan fisk, så är det väldigt stor risk att max 2 st kommer att överleva ett år i ditt kar.
Ungdjur är duktiga på att mobba varandra i små grupper, och efter en gått åt sidan och slutat käka/växa för att till slut tyna bort är det en annan individs tur...
Ouscazz skrev:Håller med Anders här. Ska man köpa 6 cm diskus får man vara beredd på mycket jobb om man vill ha bra, välväxt fisk i slutändan. Mata, slamsuga, byta vatten, mata, slamsuga, byta vatten... Dra upp småttingar i ett inrett 720 skulle inte jag rekommendera. Köp istället tio st. 12-14 cm fisk. Jag har just nu sex st. 14 cm diskus i mitt 720 och det ser nästan folktomt ut...
Constantine skrev:Snacka om att man blev helt såld på discus nu hehe:d
Det är bara till att börja med fjäskandet, tror inte kärringen hemma blir så himla glad när hon får höra priset på de små krabaterna. Jaja jag hinner iallafall att plugga i ett par månader om dem hehe:D
ansjo skrev:Jag skulle köra på Ouscazz linje, även om det blir dyrare så är det troligen billigare och enklare i längden.
Sedan är jag personligen förespråkare att köra med samma stuk på diskussorten i en grupp, sedan vilken/vilka man väljer är en helt individuell uppgift men olika former på rödturkos går alltid hem, om man nu inte gillar VF:D!
Att mobbing alltid förekommer kan jag hålla med om till viss del, men vill man minska den så är ett högre antal diskus att föredra då de starka individerna har fler i gruppen att kaxa sig emot. Sedan blir det heller inte så mycket plats i karet för dem att bilda revir på och därav minskar även revirhävdandet i en större grupp.
draft skrev:Tänker också skaffa diskus senare i vår och följer således alla diskusrelaterade diskussioner med stor nyfikenhet :)
fredrik_4044 skrev:nice vad hade du tänkt dig för kar och Diskus sorter då?
draft skrev:Karet ser du i inlägg #25 här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137023&page=2 och jag skulle vilja ha lite färg i det så Marlboro red står väl högst på önskelistan för tillfället men lär ju hinna ändra mig både en och två gånger innan det blir aktuellt :P
Sorry för O.T!
fredrik_4044 skrev:mkt snyggt ju hur många hade du tänkt dig då?
ja Marlboro e så jäkla snygga..
draft skrev:Tack :)
En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag" :)
Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.
draft skrev:Tack :)
En fråga/tanke som är relevant för tråden och även ger dig svar på det du undrade är att jag funderar på att köpa 10 st i en o samma veva. Fördelar med detta är att man minimerar risken att få in oönskade grejer i karet samt att fiskarna blir enhetliga och förhoppningsvis har jag ca 7 vuxna o fräscha diskus efter "ett tag" :)
Hoppas hitta någon privat odlare och göra ett paketpris.
Ouscazz skrev:Marlboro Red yngel, 12 dagar gamla på bilden som jag tog i förrgår. Båda föräldrarna är Stendker.
fredrik_4044 skrev:nice måste va det ultimata att få Diskus yngel.. och Marlboro som e så jäkla snygga..
med risk att få skit av alla odlare osv skrivaer jag detta nedan.. tyvärr kommer ju jag själv bidra till detta genom att köpa Diskus om jag inte köper VF ioförsig
det som inte tilltalar mig med just odling av Diskus är just själva odlings akvarien ser så jäkla trist ut bara.. ett tomt litet akvarie med en kon i mitten..
men alla uppfödningar oavsett djurart har nog det inte så kul det bästa är ju att djuren ifråga inte vet ngt annat än just de miljöerna de lever i..
och som sagt så kommer jag ju förmodligen bidra till det hela ...
Ouscazz skrev:????
fredrik_4044 skrev:ja vadå??
som sagt var inte riktat till ngn personligen om det va det du trodde...
Ouscazz skrev:Nä, begrep bara inte vad du skrev...
fredrik_4044 skrev:? okej.. vad va det du inte förstod då?
kanske kan förklara
fredrik_4044 skrev:? okej.. vad va det du inte förstod då?
kanske kan förklara
ansjo skrev:Om du mer konkret förklarar varför du inte gillar odlingsakvarium så kan säkert någon förklara varför, samtidigt som jag förstår vad du menar:).
De kanske inte är de snyggaste karen, men de fyller sin mening och för att få så bra resultat som möjligt får man ge kall på något annat.
Det skiljer egentligen inte så mycket åt sätt att odla fisk, ge dem de bästa betingelserna för att få ut mesta möjliga kvantitet och kvalitet:).
Ouscazz skrev:Om fisken trivs, leker den.. oavsett färg på väggar, inredning osv.. så att fisken har tråkigt och mår sämre i ett odlingsakvarium stämmer inte, då hade den inte lekt.
Att ett odlingsakvarium ser ut som det gör beror på att du vill ha högkvalitativ fisk när du köper. Fiskens utveckling som yngel är helt avhängig på extremt hög vattenkvalitet vilket är omöjligt att upprätthålla i ett möblerat kar.
En liten fråga... äter du ägg?