Pris på Cyphotilapia frontosa

#1 - 28 september 2003 19:27
Eftersom mitt förra inlägg tagits bort så skriver jag ett nytt då.
Vad kostar Cyphotilapia frontosa i fiskaffärer? och vad skulle en hane på 16-20 cm kosta om man nu skulle köpa den i en affär?
Någon som har någon aning?
#2 - 29 september 2003 14:39
Vet inte hur det är i sverige men så här är iaf priserna i canada.

I affär:
2-3 cm fisk : c:a 100 kr

hos privata odlare:
2-3 cm fisk : c:a 40 kr
6-8 cm fisk: c:a 70 kr
15-20 cm fisk: c:a 200 kr

det lönar sig med andra ord att försöka hitta nån privatperson. Honor är för övrigt väldigt mkt dyrare.
#3 - 29 september 2003 14:50
Ursprungligen skickat av Gwendly

Vet inte hur det är i sverige men så här är iaf priserna i canada.

I affär:

2-3 cm fisk : c:a 100 kr

hos privata odlare:

2-3 cm fisk : c:a 40 kr

6-8 cm fisk: c:a 70 kr

15-20 cm fisk: c:a 200 kr

det lönar sig med andra ord att försöka hitta nån privatperson. Honor är för övrigt väldigt mkt dyrare.

Hur tror du en affär skulle överleva om alla skulle handla privat personer? Sen och andra sidan så 100:- för en 2-3 cm fisk tror jag inte affärerna tar[;)]!? Ca: 40:- i den storleken i affär & ca. 50-60:- för 5-6 cm.
#4 - 29 september 2003 15:08
Så är priset här i winnipeg.... Möjligtvis att fisken kanske är närmare 3-4 cm.

Andra prisexempel i winnipeg;
Neontetror: 10 kr
"Feeder" guldfisk: 40 öre till 1 kr
Oscar: 3 cm fisk för 40 kr, 30 cm fisk för 100 kr.

Vet inte hur billigt det är i jämnförelse med Sverige.

Jag har inget emot att köpa fisk från affärer men som du ser är skillnaden ganska stor på samma fisk från affär och odlare. Sen att vi har en del av de bästa odlarna i Nordamerika i Winnipeg gör det hela bara bättre :)

Frontosa kostar förövrigt ~ $20 i USA. så 100 för en fisk är inte så bisarrt tycker jag, låter snarare som det är billigt i sverige
#5 - 12 oktober 2003 21:45

I nutik så brukar fiskarna vara runt 6-8cm och ligger i runda slängar på en 100 lapp har sett för 80 som billigast 150 som dyrast här i skåne.

Vuxna djur är alltid en fråga om vad personen som säljer dom är ute efter att butiker skall ha vuxna djur är nog mer sällsynt såvida ingen har lämnat in dom eller att dom är vildfångade.

Är det så att ägaren måste bli av med dom pågrund av platsbrist med tanke på deras storlek så kan du komma över dom ganska billigt är det någon som vet vad dom kostar normalt och som inte har panik med att bli av med sina fiskar och har en fungerande grupp kostar ofta tusenlappar.
#6 - 13 oktober 2003 14:22
en stor frontosa kostar riktigt mycket om den är VF .. beroende på att det blir lite fisk i boxen. därför mycket frakt
sen att privatodlarna tycker att dom ska ha samma pengar för en lika stor odlad. kan ju diskuteras
privat 150:- -till fantasi summor
Vf 700-2000:- beroende på variant
#7 - 17 oktober 2003 11:48

Tycker att det är lite fel att man tycker privatodlare är snåla för att dom vill ha lite betalt för sina frontosor som är stora.

Kan ju informera om att det tar många år för en frontosa att bli fullvuxen vi snackar 5-10år

En frontosa är könsmogen först vid 3-4års older och då är dom långt ifrån fullvuxna.

Att sen odlare skall sälja dom nästan gratis är ju löjligt med tanke på att stora odlade exemplar kräver enorma akvarier och har ätit mat för ganska många pengar ochså som odlarna kanske vill käna igen. Isåfall tycker jag att man skall köpa små och låta dom växa i 4-5 år så har man stora fiskar som är billiga och inte vill man väll själv sälja dom för samma pris som du köppte dom när dom var 5cm stora.

Jag tycker dessutom att man skall gynna sina odlare med tanke på att vildfångade exemplar ofta får luftskalle efter den svåra omställningen från 50m djup till våra akvarier vilka akvarieodlade exemplar har mer sällan ( Förekommer även hos odlade exemplar däremot mera sällan)

+ Att om det fins fina odlade varför stödja Vildfångsten.
#8 - 17 oktober 2003 13:42
har INTE sagt att det är gratis eller snålhet
men tusenlappar för odlade bestar är väl tilltaget
liknar lite praktbotiasyndromet...liksom ingen som köper dom
att köpa in fisk är sällan en investering och för att man har ett stort akvarium ska väl inte köparen få betala för ?
#9 - 17 oktober 2003 13:47
det jag igentligen påtalade är ju att frakten är dyr .. helst då en box utslagen på få fiskar!
ett ex. 4 st stora frontosor/1 box = 1000- 1400 i frakt det blir 250-350 kr i frakt per fisk sen ska ju grossisternas vinster slås ut..så priserna skenar
#10 - 17 oktober 2003 22:09

Nej Tusenlappar är ju klart överdrivet håller jag fullständigt med om.

det jag menade med stora akvarium är ju att om du som odlare skall odla upp ca 100st frontosor i större storlekar så pratar vi om många tusen liter vatten vilket behöver stor plats vad gällande lokaler och har stora omkostnader för driften av dessa kar. Nu menar jag riktiga odlare och inte folk som säljer sina pågrund av platsbrist eller liknande i sitt hemma akvarie.

#11 - 18 oktober 2003 06:22
Allright
instämmer till fullo :)
#12 - 18 oktober 2003 15:46
Tusenlappar för frontosor är inte helt bisarrt egentligen...men det beror på vilken färgversion vi snackar också... Om vi snackar Burundi så är tusenlappar i det dyraste lagret, snackar vi dock Zaire så är det inte så dyrt, speciellt för stora honor som har visat flera gånger att de kan hålla yngel (Zaire frontosor är inte så bra föräldrar som tex Burundi, vilket är en av skälen till att de är så mkt dyrare). Sen måste man ju ta hänsyn till vilken generation det är på fiskarna.

Att man sen som privatperson vill ha tillbaka lite av de pengarna man investerar är väl inte heller så konstigt. Zaireblue.com tar $200 för EN(1) vildfångad Zaire Frontosa, varför skulle jag mer eller mindre GE bort den för mindre än åtminstonde 2000 då?

Den person som jag köper frontosor i Winnipeg av är Spencer Jack vilket för de som surfar på amerikanska siter kanske känner igen från foton. Han är även president och grundare av kanadensiska ciklid föreningen CCA. Han har med nordamerikanska mått löjligt billiga frontosor när han säljer. Just nu håller han på att averkar sin doktorsavhandling angånde betendet på ciklider från Tangyanika sjön och gissa vad som betalar den 20000+ /år skolavgiften? Frontosor! =D
#13 - 18 oktober 2003 19:59
finns fina i örebro..bara 1500st:))))
#14 - 18 oktober 2003 20:32
Ursprungligen skickat av pyrro

finns fina i örebro..bara 1500st:))))

Jahaaa????
#15 - 18 oktober 2003 21:03
öö vadå "jahaaa?"

Dom är super fina där...
#16 - 19 oktober 2003 00:17

Kollade in på zaireblue.com och dom frontosorna är grymt snygga.

Däremot så tycker jag inte att mina Blue Mpimbwe är fulare är ju nästan exakt likadana färgmässigt iallafall gemfört med bilderna där. så förstår inte varför folk inte köper sådana istället kostade ju inte alls så mycket även om dom är jävligt dyra här i sverige och kanske inte jättelätta att få tag på men dom hade ju många på denna hemsida.

HÅller på med försök att odla mina honorna har tuggat några gånger men verkar sluka sina ägg efter några dagar visserligen inget ovanligt innan dom får kläm på hur dom skall bete sig med tanke på att mina inte är fullvuxna och har presis blivit könsmogna.
#17 - 19 oktober 2003 13:50
Bilderna på zaireblue gör inte zaire versionen till rätta... Zaire är mkt mer blå:a än Mpimbwe, men jag tror Mpimbwe är mina favoriter iaf. Det här beror på att de är de minst skygga och har bäst personlighet.

Men visst är det häftigt att se en zaire hona släppa ut lysande blå yngel, istället för de vanliga snudd på gråa.

Mpimbwe är för övrigt den näst blåaste versionen av frontosa
#18 - 7 februari 2010 21:14
köpte precis 4 stycken stora frontosor på ca 20-25 cm för 800xD på djuraffär här i växjö
#19 - 7 februari 2010 21:25
800st?:o
#20 - 8 februari 2010 13:57
haha nej för alla

nej för alla såklartxD
#21 - 8 februari 2010 14:08
Och därför drog du upp en tråd som är 7 år gammal?
JeBoro
#22 - 10 februari 2010 08:43
Jag köpte en grupp med vuxna djur för 1 och ett halvt år sen för 1500:- i butik. Två hanar och tre honor. Den största hanen var +35cm och den andra var ca 30 cm. Grymt fina fiskar men dom trivdes inte så jag var tvungen att ge bort dom. Fanns ingen som ville ge 1500:- för dom. Enligt mig var dom helt klart värda det om inte mer.

Hade även inne en annons på dom här på Zoopet men fick dom inte sålda
JeBoro
#23 - 10 februari 2010 08:47
HAHA såg inte heller att tråden var så gammal, missade ditt inlägg johanski
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 10 februari 2010 08:58
JeBoro skrev:
Jag köpte en grupp med vuxna djur för 1 och ett halvt år sen för 1500:- i butik. Två hanar och tre honor. Den största hanen var +35cm och den andra var ca 30 cm. Grymt fina fiskar men dom trivdes inte så jag var tvungen att ge bort dom. Fanns ingen som ville ge 1500:- för dom. Enligt mig var dom helt klart värda det om inte mer.

Hade även inne en annons på dom här på Zoopet men fick dom inte sålda

Går väl inte att direkt att ange något pris - ett "riktigt" pris är rejält högt. De är väl de dyraste vildfångade man kan köpa - dels för att de lever på djupt vatten och det därför tar tid och är omständigt att fånga dom och dels för att frakten är fruktansvärt hög (pga storleken).
Även stora odlade har ju kostat att dra upp (speciellt eftersom de är rovfiskar;)) och kräver rejält med utrymme. Detta senare gör ju dock att det finns få som kan hålla dom och finns det ingen marknad och priset blir mycket lågt trots att det egentligen borde vara rejält högt. Själv sålde (för några korvören) jag min grupp (25-38 cm) för att jag skämdes för att hålla dom så trångt (då var det ändå ett 720 liters akvarium).

Annons