Pris på Crystal Black samt vilka räkor är dessa?

#1 - 14 februari 2007 12:02
Hej!

Undrar om någon av er räkkunniga kan identifiera räkor på följande länken
http://www.resmann.se/Aqua/raka.htm

samt

är 100 kr/styck bra pris för Crystal Black?
#2 - 14 februari 2007 19:13
Tja om du hittar CB för 100 spänn så är det inte jättedyrt men inte gratis heller precis.
#3 - 14 februari 2007 20:53
jag såg igår 250:- som pris på en CB, den såg heller inte direkt snygg/klar i färgerna eller nått...
#4 - 14 februari 2007 21:03
Oj då, jag som tyckte att 100 kr var dyrt. Dags att tänka om. :)

Tack för era svar.

Ingen som vet vad det är för räkor jag har köpt?
#5 - 14 februari 2007 21:21
Jag betalade 59:- för mina CB och de var vackra ex med mycket vitt. Min lokale zoohandlare berättade att de kostade bara 21:- i inköp nu till affär men tyvärr så var de slut i Simontorp (akvariegrossist).
#6 - 14 februari 2007 21:24
Dina räkor skulle kunna vara Caridina cf. babaulti.

Den först bilden liknar en form som brukar kallas Caridina cf. babaulti "Malaya".
Den andra och tredje bilden ser mer ut som några väldigt varierande räkor jag nyligen köpt som Caridina cf. babauli, blå räka.

Flera av mina är blåaktiga, några har andra färgtoner och ungefär hälften har beige linje på ryggen.

MVH/Anita
#7 - 15 februari 2007 05:24
Hur stor är den där räkan?
Om vi pratar om en räka som är lite mindre än en amano men betydligt större än t.ex. crystal red, skulle det kunna vara samma som denna:
http://mikes-machine.mine.nu/name_that_shrimp.htm
Extremt färgvariabel, men ingen verkar veta riktigt vad det är för nåt.
#8 - 15 februari 2007 09:11
Den största är inte större än 2 cm.

En tredje räka (som är mycke skygg) som också har en beige linje på ryggen har också blåaktig mage.

Tack för alla svaren!
Mvh
Maja
#9 - 15 februari 2007 09:17
Jag köpte mina sista CB för 49:- st,kanonpris och mkt fina djur med mkt vitt.
Min lokala Zoobutik kunde för ca 4 v. sedan ta hem CB för 300:- st!! Nu sade de igår att de hittat en ny leverantör och de hade räkor för 80:- st.
Varierande priser med andra ord!
#10 - 15 februari 2007 10:47
Jag kanske skall lugna mig tills MAFs auktion? Vet iof sig inte om det kommer auktioneras bort några räkor där och ännu mindre vad priset kommer hamna på, men man får hoppas på lite tur. :)
#11 - 15 februari 2007 11:11
Azur skrev:
Hur stor är den där räkan?

Om vi pratar om en räka som är lite mindre än en amano men betydligt större än t.ex. crystal red, skulle det kunna vara samma som denna:

http://mikes-machine.mine.nu/name_that_shrimp.htm

Extremt färgvariabel, men ingen verkar veta riktigt vad det är för nåt.

Azur, är inte den här rätt lik din räka?
#12 - 15 februari 2007 11:37
Sonja, vad är det för en räka du har på bilden för den är rätt lik hur en av mina såg ut innan den fick beige rand på ryggen. (Trodde först att min var en dåligt färgad tigerräka men insåg sen att så kan inte vara fallet, p.g.a. randen)
#13 - 15 februari 2007 11:55
Sonja, vad är det för en räka du har på bilden för den är rätt lik hur en av mina såg ut innan den fick beige rand på ryggen. (Trodde först att min var en dåligt färgad tigerräka men insåg sen att så kan inte vara fallet, p.g.a. randen)

Ja du... mina är också rätt variabla i färgen med och utan rand då och då. ibland är dom rödaktiga, ibland beige och ibland nästan lite gulgröna. Dom får knallorange rom som är jätteliten, men kastar rommen efter några få dagar. Antagligen behöver rommen bräckvatten för att utvecklas.

Mina har jag beställt från Tyskland under ett skumt namn: Caridina spec. "Burma".
Det kan vara Caridina cf. Babaulti var. "Malaya".

http://www.wirbellose.de/arten.cgi?action=show&artNo=275
#14 - 15 februari 2007 13:24
Mina är köpta på Hornbach (kommer kanske också från Tyskland?):)
#15 - 15 februari 2007 15:41
Sonja skrev:
Azur, är inte den här rätt lik din räka?
Jo, det kan vara samma, det kan jag inte avgöra. Har din ett ljust band sist på "stjärtfenan", samt ett kort pannhorn med en himla massa små taggar på?
Jämför också med räkorna på länken från www.wirbellose.de, precis så såg min ut (fast var centimetern större).
#16 - 15 februari 2007 16:28
Azur skrev:
Jo, det kan vara samma, det kan jag inte avgöra. Har din ett ljust band sist på "stjärtfenan", samt ett kort pannhorn med en himla massa små taggar på?

Jämför också med räkorna på länken från www.wirbellose.de, precis så såg min ut (fast var centimetern större).

Jodå, mina har ett ljust band längst bak och... heter det rostrum? är lång och taggig ovanpå. Taggarna syns på fotot om man drar upp det i storlek.
Själva räkorna är större än t ex Crystal red, ca 3 cm.
Var har du hittat dina, och har någon hona gått med rom? Hur såg den i så fall ut och hur gick det sen med rommen?
Men jag vet att jag nog aldrig kommer att få veta precis vad det är jag har.
Jag har kollat på wirbellose beskrivning på C. cf. "Babaulti" var. Malaya och mina är lika på alla sätt utom att dom inte varit fullt så mörka någon gång jag sett dom. Men dom varierar färgen helt klart, och rätt fort också.
#17 - 15 februari 2007 16:29
Mina är köpta på Hornbach (kommer kanske också från Tyskland?):)

Hmmm... kanske den jag köpte mina från har handlat dom på Hornbach i Tyskland själv men ledsnat. Ja, ja... jag gillar dom mycket i alla fall. Det är kul att dom är lite större.
#18 - 15 februari 2007 16:53
Jag kanske skall lugna mig tills MAFs auktion? Vet iof sig inte om det kommer auktioneras bort några räkor där och ännu mindre vad priset kommer hamna på, men man får hoppas på lite tur. :)

Jag ska ha med både white pearl, black´n white biräkor och körsbärsräkor dit ;)
#19 - 15 februari 2007 17:12
Sonja skrev:
Hmmm... kanske den jag köpte mina från har handlat dom på Hornbach i Tyskland själv men ledsnat. Ja, ja... jag gillar dom mycket i alla fall. Det är kul att dom är lite större.

Jag gyllar också mina. Man vet aldrig hur de kommer att se ut nästa gång de byter skal. :)

drd skrev:
Jag ska ha med både white pearl, black´n white biräkor och körsbärsräkor dit ;)

Vad roligt. Nu vet jag att jag bara måste fixa barnvakt:D - får absolut inte missa auktionen.
#20 - 15 februari 2007 17:19
Sonja, kan bara inte låta bli att fråga dig vad det är för fotoutrustning du använder när du fotograferar räkor och fiskar? (hoppas att det inte är superhemligt)

Annons