pris på CO2 Flaska

#1 - 6 augusti 2004 14:37
Har kollar runt efter en CO2 flaska. Hittade en 5L flaska på en firma som säljer industriverktyg. Flaksan kostade 1600kr ink moms. Är inte det väldigt dyr?
Hade fått för mig att det skulle bli mycket billigare. Eller har jag gått på fel ställe?
#2 - 6 augusti 2004 14:42
Oj. 5 liter? Hur många kg CO2 får det plats i den?

Jag betalde 700:- för min 6 kg:s flaska.
#3 - 12 augusti 2004 05:59
Jag betalade 800:- för en 6kg flaska
#4 - 12 augusti 2004 06:29
Jag skulle köpa en 6 kg med CO2 för två månader sedan då vill de ha 600 kr
#5 - 12 augusti 2004 06:49
Hur länge räcker 6kg?
Okunning om CO2 användning...än så länge!
#6 - 12 augusti 2004 07:07
Jag kör ca 2-3 bubblor per sek 10 timmar om dagen och senast räckte den 9 månader, men då har jag experimenterat en del med olika upplösningsmetoder och tidvis eldat på med rejält med fler bubblor/sek.
#7 - 12 augusti 2004 07:15
"Jag kör ca 2-3 bubblor per sek 10 timmar om dagen och senast räckte den 9 månader, men då har jag experimenterat en del med olika upplösningsmetoder och tidvis eldat på med rejält med fler bubblor/sek."

Ok, visar min okunnighet om växter och CO2 igen! *ler* Hur styr du flödet och tuden? Hur vet du hur mycket CO2 du skall tillsätta?
#8 - 12 augusti 2004 08:05

Hur styr du flödet och tuden?

Regulator för att reglera ner högtrycket till någon bar och sedan nålventil för att reglera ner lågtrycket till några få bubblor per sekund:
http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1099,,0,
.. samt en magnetventil som man kopplar till timer så man kan få flödet att stanna helt på natten:
http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2259,,0,

Hur vet du hur mycket CO2 du skall tillsätta?

Jag är lite rock'n'roll på det området och ökar antalet bubblor/sek tills fiskarna flåsar och växterna sprutar ut syrebubblor. Då backar jag lite tills fiskarna ser krya ut.

Normalt sett mäter man kontinuerligt pH:t över flera dygn för att få känsla för hur många bubblor/sek som genererar en optimal CO2-halt. Vet du ditt KH så behöver du bara mäta pH:t för att se din CO2-halt:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
(vilket förutsätter att du inte påverkar pH:t med något annat typ torv, alkottar osv)
#9 - 12 augusti 2004 11:17
Oj! "tuden"? Menade givetvis tiden som du förstod. Tack defdac, men jösses det verkar ju hur avancerat som helst? Frugan kommer bli galen om jag berättar att vi måste köpa delar för ett par tusen för att växterna skall må bättre! *skrattar*
#10 - 12 augusti 2004 12:51

men jösses det verkar ju hur avancerat som helst?

Nej inte när man har delarna framför sig. Dom ser bara komplicerade ut och har bara komplicerade namn som man måste vänja sig vid. Tub, ljusramp, 2 timers och ytterfilter är den enda teknik jag har.

Jämfört med saltvattenteknik är växtakvarieteknik en barnlek.
#11 - 12 augusti 2004 14:39

1600 känns ganska dyrt=/, borde finnas billigare återförsäljare i närheten. Själv fick jag betala 1000 ink moms. sök på gula sidorna efter "brandservice"
#12 - 12 augusti 2004 15:07
Peppito, var hittade du den någonstans? har försökt mejla runt till ett par olika företag runt stockholm men ingen verkar kunna ordna en.. >>_<<
#13 - 12 augusti 2004 15:17
Jag säger inget om rätt eller fel nu men jag kan informera om att jag har kört CO2 från en släckare med stigarröret kvar ett tag nu helt utan problem. Flödet verkar vara så lågt att kolsyran förgasas innan regulatorn.

Om man är villig att prova det så blir det lite enklare att få tag på en tub. Rivningsfirmor brukar kunna komma över en hel del släckare vid rivningar. Det kan vara värt att fråga på sådana ställen, eller varför inte www.gulatidningen.se eller www.blocket.se ? Det brukar finnas begagnade att köpa även på privatmarknaden.
#14 - 12 augusti 2004 15:17
Ring till firmor som servar brandsläckare och fråga efter en begagnad kolsyresläckare, berätta också att stigröret ska tas bort.

Jag fick senast reda på att det viktiga med att ta bort stigröret var att annars fanns det risk att regulatorn frös och därmed skadades.

Kan även tillägga att om tubens senaste provtryckning är före -99 så ska den provtryckas igen efter 5 år och om den är provtryckt efter ska den provtryckas efter 10år.

/NE
#15 - 12 augusti 2004 15:31

har försökt mejla runt till ett par olika företag runt stockholm men ingen verkar kunna ordna en.. >>_<<

Ring en paintball-firma (gärna en liten en) och fråga dom var dom fyller sina tuber. Alternativt några krögare som behöver CO2 till baren. Eller hey. Det måste finnas rätt många växtakvarister i sthlm som kan ge tips.
#16 - 12 augusti 2004 15:52
Södertörns brandtjänst i Tumba hjälper gärna till med Co2 flaskor för akvarier och pilsner om dom har någon inne för tillfället :-)

800 spänn för en mycket schysst tub på 6 kg som är lite lägre och knubbigare än dom vanliga gamla släckarna den är då provtryckt och godkänd ca 10 år framåt.

En påfyllning tar inte många minuter och för det ville han ha 125 kr sist jag var där.

#17 - 12 augusti 2004 18:39
Angående stigarröret så kan jag intyga att det går utmärkt för mig att låta det sitta kvar.

En 6kg släckare tömms på 10-15 sekunder vid ordinarie användningsområde och även då så lämnar ca 50% munstycket i gasform och resten är då kolsyresnö. När man reglerar ner flödet så mycket att en tub räcker 6-10 månader är dekompresionen så liten att det knappast blir kallt alls..

Jag har magnetventilen galvaniskt kopplad till regulatorn och då är värmen från magnetventilen nog för att få hela regulatorn varm, så någon dekompresionskyla är nog inte aktuell i sammanhanget.

Om du frågar en som fyller på tuber om stigarrörets vara eller inte vara så kommer du att få svaret att det måste bort och det säger han troligtvis med erfarenhet av kolsyreanläggningar för tex. läskedrycker där flödet är enormt mycket högre än vid växtakvaristik men ändå betydligt lägre än att man kan ösa på med fulla 55bar som är standard laddtryck för en kolsyresläckare.
#18 - 12 augusti 2004 19:07
Jag har ingen egen erfarenhet, jag bara förmedlar vad som sagts till mig.

Men å andra sidan finns det ju ingen anledning att ha det kvar eller?

/Niklas
#19 - 12 augusti 2004 22:48
Vid påfyllning så är det väl lika bra att ta bort det men det jag ville påvisa är att det är onödigt att tömma en tub bara för att ta bort det.. lika bra att använda det som finns. Det är lättare att köpa en med röret kvar än att jaga land och rike kring för en modifierad om man inte råkar snubbla över en färdigmoddad.

Annons