Pris på altum?

#1 - 3 oktober 2004 20:39
Har hittat en grupp på 5 st altum ca 5-6cm pris 275 styck.
Frågan är om detta är ett rimligt pris?
Fiskarna är fina och inte de minsta skygga.

Mvh NiXoN
#2 - 3 oktober 2004 20:45
Dyrt tyckte jag det där lät som iaf....skulle prutat som fan typ 100 spänn styck max !!!

Har sett altum i malmö 13-15 cm höga för 200 :-

// Matte
#3 - 3 oktober 2004 20:52
Ok södertälje är inte så billigt, och utbudet är inge vidare om man inte håller på med saltvatten :-)
Nån som vet hur priserna ser ut i sthlm?
Tack drd...
#4 - 3 oktober 2004 20:59

Jag följer detta med största intresse då jag antagligen köper en grupp altum i morgon måndag...
#5 - 3 oktober 2004 21:24
Hmm, oveb vad har du sett för priser?
Eller rättare sagt vad kommer du att betala?
NiXoN
#6 - 3 oktober 2004 21:37

Det beror förståss helt på vad jag ser, snygga firrar betalar jag nästan vad som helst för !

Är de sämre och chansningen ifrån min sida ökar så går priset ner och det rejält.

Jag har rätt länge varit sugen på en grupp i en lite udda butik här i stan, vad jag vet är att den sett ganska så bra ut en längre tid.

Svårt att säga hur man bedömer saker och ting...

#7 - 3 oktober 2004 21:45
I rotebro utanför stockholm hittade jag fina VF altum för 100kr styck. DET är ett bra pris på orinocoaltum.
#8 - 3 oktober 2004 21:45

Missade jag att svara på frågan ?

Hade jag sett gruppen en längre tid så hade jag inte svekat !

Är de dessutom lite kaxiga och nyfikna och ser OK ut så är väl 200-275 kronor st inte den viktigaste frågan ??

100:- för en chansning alt
300:- för garanterat välmående firrar

är en högst personlig värdering som jag överlåter till dig !

Lite lotteri är det alltid !
#9 - 3 oktober 2004 21:48

plizken !!

Har han altum just nu !!!!!!!!!!

Misstänker att du menar mannen i COOP's/OBS källare !!

Skall jag åka förbi där i morgon ??

Jag gillar honom ! Han älskar sina firrar mer än de flesta !

/Ove

#10 - 3 oktober 2004 21:56
Han älskar sina fiskar mer än han älskar sina kunder. =)

Jag vet inte om han har kvar några men i allmänhetens ögon är 100 spänn för en scalare som dessutom inte har gul och fin panna ett ganska högt pris när dom finns för en femtilapp i alla tänkbara fina färger som kan tyda på genetisk defekt.

Jag skulle kika in där om jag var du. jag köpte tre pga att jag bara hade trehundra med mig och dom har en hiskelig attityd och är inte allt för trevliga mot den tio gånger så stora uarun. Pigga och friska mao,.
#11 - 3 oktober 2004 22:02
Han tog emot firrar (ifrån kund) som han med all säkerhet visste att han aldrig skulle kunna sälja... Säger en del om honom :)

Jag piper garanterat förbi där i morgon...

Maken till fiskälskare är nog svårt att finna :)

edit: stavfel :(

#12 - 3 oktober 2004 22:42
Sällsynt med butiksägare med hjärta och hjärna i stället för bara hjärna.. Trevlig butik.
#13 - 5 oktober 2004 08:07
Hittade du några altum? Lite feedback =)
#14 - 5 oktober 2004 08:58
Lite tips på vägen.
Om det rör sig om en perualtum så är priser mellan 50-150 ok. Rör det sig i stället om en riktig pterophyllum altum så är alla priser under 300 kr en bra affär.

Det ni gör är lite som att jämföra äpplen och päron. Vilken sort är det vi talar om? Pterophyllum scalare "perualtum" eller pterophyllum altum?
MVH
Magnus
#15 - 5 oktober 2004 18:58
En altum är en altum. Att kalla en scalare för altum är som att kalla en Saab för Lamborghini. (Altum = En av mina favoritfiskar)

Perualtum är vad jag har fått lära mig pterophyllum altum från Rio Negro och "övrig" altum från Rio Orinoco.

Jag skrev orinocoaltum som är den morfen som vanligtvis får representera Altum på bild. (Så jag har fått lära mig.)

t,ex. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=197
#16 - 5 oktober 2004 19:03
fina fiskar d där..
#17 - 5 oktober 2004 19:16
Otroligt fina fiskar.. =)

Nu blir jag trött och grinig..

Menar du Tropfrog att det finns folk som säljer Scalare under namnet Altum? Det var helt nytt för mig och det är mycket oroväckande.

Vad jag har förstått så är det lätt att få en Altumhane att leka med en Scalarehona medan det är som du vet svårt att få en Altumhona att leka överhuvudtaget i akvarium.

Jag vill inte se några hybrider eller fejkaltum av dess underbara fiskar. usch..
#18 - 5 oktober 2004 19:25

plizken:

Nej det blev inga altum, de hade tagit slut :(

Akvarielagret tog 300 kronor för i och för sig jättefina viltfångade men de var lite pyttiga.

BrommaZoo hade åxå några (285:-) men de var lite för skamfilade för min smak (större dock).

Dessutom råkade jag gå förbi paroonerna igen och då tappade jag lusten helt...

#19 - 5 oktober 2004 19:49
Menar du Tropfrog att det finns folk som säljer Scalare under namnet Altum? Det var helt nytt för mig och det är mycket oroväckande.

Perualtum säljs av alla dom stora grossisterna. Att du inte sett några i din lokala butik förvånar mig. Dom ser ut som någorlunda högfenade vanliga scalarer, men med lite rödare teckning. Det rör sig dock inte om pterophyllum altum utan pterophyllum scalare "perualtum". Detta är inte på något sett fel utan ett vedertaget tillnamn på vanliga scalarer från peru. Att folk nämner 200 kr och mindre i denna tråden får en att misstänka att dom tittat på "fel" fisk, då vanlig altum bara i mycket ovanliga fall säljs för under 200kr.
MVH
Magnus
#20 - 5 oktober 2004 20:59
Jo att dom är dyra det vet jag.. Jisses.. jag var tvungen att tända upp mina akvarier för att ta en ordentlig titt på mina..

Jag vet att mina var billiga för att dom kommer från ett konkursbo men det har aldrig slagit mig att det kunnat vara något annat än Altum.

Det som finns/fanns i Rotebro är/var Pterophyllum altum. Jag är säker på det nu.. Jag har faktiskt inte kollat på dom så nogrant som jag gjort ikväll förut.

Jag han bli riktigt nervös där en stund men om inte jag har blivit helt bäng så är det definitivt Pterophyllum altum jag har.. Jag kommer iaf ihåg att det är VF från Rio Orinoco jag köpte.

Tack för tipset Tropfrog.
#21 - 31 oktober 2004 20:46
Hej !

Undrade bara hur agressiva Altum och Scalare är sins emellan, reagerar dom annorlunda mot varandra eller kan man ha Båda arterna utan problem, eller kan det upp stå komplikationer?
#22 - 31 oktober 2004 20:53
på djurmagazinet här i jkpg kostar altum (dock rätt små, än sålänge) runt 75 kr styck.
#23 - 31 oktober 2004 22:09
de jag såg kostade 200 +, o jag va där i dag (5-6cm höga)
#24 - 4 september 2006 18:44
zoogrottan gislaved kostar dem under 50 lappen senast jag kollade upp det för några veckor sen
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 september 2006 18:51
zoogrottan gislaved kostar dem under 50 lappen senast jag kollade upp det för några veckor sen

Svaret kom kanske väl sent eftersom frågan ställdes för två år sedan ;)

För övrigt tror jag inte på att äkta altum säljs för 50 spänn styck - utan det rör sig säkert om den s.k. perualtumen som inte är en altumvariant utan en skalarvariant
#26 - 4 september 2006 20:22

[FONT=Comic Sans MS]Skulle nog sätta en hundring på att det inte rörde sig om Pterophyllum Altum i det fallet såvida dom inte var nära döden allesammans.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Mest troligt var den så kallade Peru skalaren som felaktigt brukar kallas [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Peru-Altum skulle jag tro.[/FONT]
#27 - 4 september 2006 20:33
Då var den dyr peru varianten för den brukar kosta 25 kr
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 4 september 2006 20:46
stene skrev:
Då var den dyr peru varianten för den brukar kosta 25 kr

Det måste väl ändå bero på vilken storlek det handlar om samt skicket
#29 - 4 september 2006 20:49
Det måste väl ändå bero på vilken storlek det handlar om samt skicket
Då handlar jag dem billigt i sådant fall om det beror på dem sakerna :p
#30 - 4 september 2006 21:05
Nixon om det var på luna du hittade dom så är det bara att gnälla lite så får man ner priset..Får alltid kanon priser på allt av han =)Men var det på korallen så blir det tjurigare. Tack för räkorna i alla fall dom verkar att trivas =)
#31 - 5 september 2006 08:39
stene skrev:
Då handlar jag dem billigt i sådant fall om det beror på dem sakerna :p

Ja, du handlar dem nog väldigt billigt i såna fall. 25 kr låter väldigt billigt om det är i butik. :)
#32 - 5 september 2006 11:51

ROFL!!
Grabben väcker liv i en tråd från 2004!!
Eftersom jag håller på med att plocka isär mitt 540 så har jag inga planer på att skaffa altum.
Lite roligt dock att se att så många hängde på tråden utan att notera när den startats.

Tackar så mycket för visat intresse!
NiXoN
#33 - 5 september 2006 21:41
he he oops
#34 - 9 september 2006 12:12
NiXoN skrev:
ROFL!!

Grabben väcker liv i en tråd från 2004!!

Eftersom jag håller på med att plocka isär mitt 540 så har jag inga planer på att skaffa altum.

Lite roligt dock att se att så många hängde på tråden utan att notera när den startats.

Tackar så mycket för visat intresse!

NiXoN

Jag tycker bara att det är skoj när folk hänger på gamla trådar och tar upp diskussioner igen! :) Annars blir det lätt nya trådar skapade inom samma ämne ellerhur? Kan bli lite förvirrande!
Sen finns det sådana (som jag) som är relativt nya medlemmar och gärna vill vara med i en diskussion, även om den är 2 år gammal! ;)

Ha en bra dag!

MVH: Scalara
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 9 september 2006 12:18
Scalara skrev:
Jag tycker bara att det är skoj när folk hänger på gamla trådar och tar upp diskussioner igen! :) Annars blir det lätt nya trådar skapade inom samma ämne ellerhur? Kan bli lite förvirrande!

Sen finns det sådana (som jag) som är relativt nya medlemmar och gärna vill vara med i en diskussion, även om den är 2 år gammal! ;)

Ha en bra dag!

MVH: Scalara

Instämmer - sen är ju dessutom inte tråden heller gammal längre när Nixon och zeke66 kom på att tråden var "gammal" eftersom flera nya kommentarer då hade kommit in;)
Däremot var den gammal när jag skrev inlägg 25 ovan:D
#36 - 9 september 2006 13:24
Bra tråd om priserna. Då vet man var omkring man ska betala.
Har dock svårt att motivera min fru för jag nyss köpte 5 hantelciklider för 150 kr styck, som också resulterade i att jag fik dra igång ett nytt akvarie. :)

Men jag ska ha altum banne mig på ett eller annat sätt.

Annons