Pris för lavasten?

#1 - 16 september 2010 22:29
Hej alla akvarister!

Ska till mitt kommande malawikar köpa lavasten och undrar om någon vet kilopriset i affärerna? :)

Hade även varit intressant att höra vad ni anser ett "bra pris" om man ska handla lavastenen begagnad ;)

Tack på förhand!

Mvh Fredrik
#2 - 17 september 2010 04:22
Jag har sett kilopriser på mellan 25-50:- i akvarie affärer
#3 - 17 september 2010 10:44
Zureel skrev:
Jag har sett kilopriser på mellan 25-50:- i akvarie affärer

Ja okej :) verkar skilja sig rätt mycket i pris från affär till affär måste jag säga :P
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 september 2010 11:07
Det finns lavasten i flera olika färger och former och priset varierar högst väsentligt betroende vilken sorts lavasten man vill ha.

Dessutom skulle jag nog vara lite försiktig med att använda lavasten till malawi (eller andra fiskar som gillar grottor) eftersom stenen är vass och det finns en stor risk för att fiskarna skadar sig på stenarna
Bilagor:
#5 - 17 september 2010 11:47
Det finns lavasten i flera olika färger och former och priset varierar högst väsentligt betroende vilken sorts lavasten man vill ha.

Dessutom skulle jag nog vara lite försiktig med att använda lavasten till malawi (eller andra fiskar som gillar grottor) eftersom stenen är vass och det finns en stor risk för att fiskarna skadar sig på stenarna

Jo det har du ju absolut rätt i Kjell! Har hittat att det både ska finnas röd lavasten, sen en som är mörkare nästan svart med. Och finns säkert fler varianter av det :P

Lavastenen är vass och kantig och risken finns säkert att fiskarna tyvärr skadar sig. Dock har jag tidigare haft lavasten med malawi förr och utan några problem. Sen är den ju faktiskt väldigt snygg också så ;) Är lavasten eller skiffer som gäller och skiffern är till viss del vass den också, och offantligt mycket dyrare. Har en liten liten bit skiffer hemma som väger 1,8 kg och är kanske 10x10x2 (alltså skitliten) så ska jag fylla karet med sådan sten blir de dyrare än allt annat ;)
#6 - 17 september 2010 12:12
Där jag bor fanns det för 40/kg. Inte den snyggaste dock, men stora.
#7 - 17 september 2010 18:33
Är dålig på priser.. men vill bara lämna min åsikt gällande att fiskarna kan skada sig. Har Malawi och de klarar sig fint =) (Än så länge)
#8 - 27 september 2010 18:58
jag har lavasten och fiskarna har klarat sig hur bra som helst
#9 - 27 september 2010 19:04
Tänkte köpa sådana till mitt malawi idag.. Dock va kg priset här nere på 80 satans kr.. Så det blev att jag åkte hem och tog en tur och ordna fina naturstenar istället blev mycket bättre:)
#10 - 27 september 2010 19:12
Majki01 skrev:
Tänkte köpa sådana till mitt malawi idag.. Dock va kg priset här nere på 80 satans kr.. Så det blev att jag åkte hem och tog en tur och ordna fina naturstenar istället blev mycket bättre:)

Oj! Såg att de kosta 40 kr/kg på vellingeblomman men begagnade kan man få för halva priset :)

Ska förhoppningsvis köpa mina senare i veckan ;)
#11 - 27 september 2010 19:25
aa jag va ute på zoogiganten. Lomma och det va sjukt vilka priser där va på lava.. Normal priset som du skriver ungefär 40 kr tar han i sandby också på ciklid hobby om jag inte minns fel
#12 - 27 september 2010 19:34
köpte nyss lavasten för 49kr/kg
#13 - 27 september 2010 22:13
Jonas81 skrev:
köpte nyss lavasten för 49kr/kg

Du köpte 30 kg va? Blev en dyr historia ;(
#14 - 28 september 2010 16:04
hehe ja de blev rätt dyrt :)
men om fiskarna gillar det så e de värt det :)

Annons