Prinsessan av burundi och Frontosa

#1 - 8 mars 2009 19:19
Hej !
Någon som vet om det funkar att ha Prinsessan av burundi och Frontoser tillsammans ?
#2 - 9 mars 2009 09:51
Då skall du nog ha rätt stora akvarier, 500+ eller ännu mera. Prinssessorna kommer att göra sitt bästa för att mobba bort frontosorna från sitt revir, samtidigt som frontosorna kommer att göra sitt bästa för att äta upp små prinsessor. Med mycket stenskravel kan det möjligtvis funka.
#3 - 26 mars 2009 15:06
Prinsessorna är något sjukligt elaka och revirhävdande, håller med föregåede skribent
att ett långt och stort kar är ett måste om det skall funka.
#4 - 26 mars 2009 19:47
Jo jag har nu haft mina prinsessor i ca 1 månad dom var 4 från början nu är det bara 2 kvar dom andra två stressades bokstavligt talat ihjäl av dom största, verkar som sagt väldigt revirhävdande. vad skulle ni rekomendera tillsammans med prinsessor ? vill ju gärna ha kvar dom då ja tycker dom är grymmt snygga.
#5 - 26 mars 2009 20:39
Hur stort kar? Inredning?
#6 - 27 mars 2009 21:15
Testa med dom vanliga man hittar i butik typ Jullar, Leloupi (stavfel?) och kanske mindre Frontosa. Får dom växa upp tillsammans så brukar det funka, det gjorde det för mig iaf...:)

Lycka till!
#7 - 27 mars 2009 21:55
Karet är 125l inredning består av rådasand och lavasten. Lelupi vore ju trevligt.
#8 - 28 mars 2009 08:00
Nordstedt skrev:
Karet är 125l inredning består av rådasand och lavasten. Lelupi vore ju trevligt.

Öka med en halv kubik:)
#9 - 28 mars 2009 08:17
Köp ett till kar och större :D
#10 - 28 mars 2009 11:41
Nordstedt skrev:
Oj. Alldeles, alldeles för litet. Du vet att Frontosor blir nästan 40 cm långa och väger uppemot kilot, va?
#11 - 28 mars 2009 23:50
Jo jag vet att frontoser blir stora, dock var dom jag tittat på inte mer än 3-4 cm så dom lär ju kunna gå i ett 125l ett bra tag innan dom är för stora, sen kan man ju ev sälja dom.
Hursomhelst ändrade planer igen, det blir troligtvis fjärilsciklider istället.
Prinsessorna ska säljas.
#12 - 29 mars 2009 17:49
Fjärilarna är lite snällare än prinsessor och frontosa;)
#13 - 29 mars 2009 18:10
Frontosorna kommer förr eller senare äta upp Prinsessorna men tills dess blir det nog en bra fajt.
#14 - 29 mars 2009 18:21
I ett stort kar där man har ett rejält stenröse vid ena kortsidan kunde det faktiskt vara en rätt intressant kombination.
#15 - 31 mars 2009 10:06
jag har haft exact samma som du vill ha och i ett litet akvarium runt 150L.
det är dock inte att rekomendera inte för frontossornas storlek utan av att prinsessorna dominerar akvariumet för hårt.
storleken på akvariumet kommer bli för litet på runt ett halv år för frontossorna om du börjar på 3-4 cm firrar.

jag fattar inte vad folk säger att frontossorna kommer äta upp dom andra. frontossor e den fegaste fisken jag vet nästan, jag har dock odlade inte VF. Mina frontossor och prinsessor har växt upp tillsammans och prinsessorna har dominerat akvariumet riktigt hårt. nu är alla i ett större kar 375L och frontossorna är kanske 3-5 cm längre en prinsessorna och betydligt kraftigare. för några dagar sen såg jag att min dominata frontossa hane hävdade sig för första gången mot princessorna, för att sedan lägga svansen mellan bena och stack till andra sidan karet.

har till och med sätt min stora frontossa hane varit 5 cm från ett princessa yngel på 1 cm, utan att ens försöka ta den. och ynglet hadde attackerat tror jag att frontossan hadde stuckigt haha ^^

har 2 vuxna par me princessor och 3 frontossor på 7-12 cm. hadde 4 men tror en blev utmobbad av både parter och avled tyvär :(
#16 - 31 mars 2009 10:32
sleepy skrev:
j

jag fattar inte vad folk säger att frontossorna kommer äta upp dom andra.

---

nu är alla i ett större kar 375L och frontossorna är kanske 3-5 cm längre en prinsessorna

1) Det är ju precis det alla sagt, att prinsessor är aggressivare.
2) Anledningen till att dina frontosa inte äter dina prinsessor är att de är 10-12 cm bebisar. När de börjar bli 20-30 cm kommer de en dag att inse att prinsessor är mat, det är som när folk håller neontetror med skalare, det går bra ett tag.
#17 - 1 april 2009 15:06
mycke möjligt men jag menade att dom inte ens brydde sig om nyfödda yngel. eller runt 1 cm yngel. och dom e mycke fega även om dom e dubbelt so stora. är nog inprintat i minnet att "princessorna är större"

Annons