Pricksjuka

#1 - 20 december 2009 18:02
Jag har hört nått om pricksjuka, men trodde baradetta drabbade neonisar.

Jag pratade ju om att mina botior var borta, en hittade ja i filtret och två hittade jag idag, den ena tyvärr dödoch den andra typ halvdöd, den andra hade fullt med vita prickar, hyperventilerade och låg bara ner, rörde sig inte alls förutom gälarna.

Nu undrar jag varför de fått detta, och hur de kunnat få de ?

Tanken var ju att ja skulle stoppa i fler fiskar ni efter jul men de vill ja ju inte göra innan ja vet orsaken till pricksjukan.

Kan fiskar verkligen dö av pricksjuka.

Temperaturen är rätt, men ska även köpa sånt där ph test så ja kan se om de är nått galet med det.
Något mer ja bör göra innan ja stoppar i fler fiskar.

De två malarna ja har, verkar ha klarat sig fint, har inte sett dem båda samtidigt men ja trir att båda är OK.

Bör ja göra nått för att de inte ska få detta också ??
#2 - 20 december 2009 18:07
Det första du gör i morgon är att du går till zooaffären och köper medicin och medicinerar hela karet. Att köpa nya fiskar kan du hoppa över, då dessa kommer att få vita prick med isf.
Det brukar vara något som utlöser sjukdomen, nya fiskar, kallt vatten i karet, stress osv.
Behandlar man inte sjukdomen i tid så dör de, och en liten brasklapp till dig är att det tar ganska lång tid från det att de drabbas till de dör av den och du bör ha bättre koll på fiskarna under den tiden.
Nu när de haft sjukdomen såpass länge brukar den vara lite envis att bli av med, medicinerar man i sjukdomens linda är den relativt lättbotad.
Se det som en erfarenhet rikare så kommer du säkerligen inte att göra om misstaget en gång till.
Hoppas att det löser sig, och meddela gärna hur det gick:)!
Bilagor:
#3 - 20 december 2009 18:15
Tack så mycket, ja det ska jag göra.
Ja som jag sagt tidigare så har ju botiorna varit skygga, de har ju inte precis varit framme och visat sig spec mycket

Nu när jag sökt runt lite på forumet så såg jag även att de kliar sig, och de vet ja att i alla fall en av botiorna gjort, trodde de var någon slags lek eller nått sånt. han strök sig ungeför som en katt på roten och höll på jätte länge.

Jag ser verkligen de här som en erfarenhet rikare och ska göra vatten byte nu i kväll, höja temepraturen och köpa medicin i morgon.

Jag har ju inte haft hela karet fyllt med vatten, (eftersom ja inte haft så mycket fiskar) räcker de att ja fyller på de som saknas, eller ska ja byta ut gammalt vatten också ?
#4 - 20 december 2009 18:18
Hur vet jag när jag blivit av med sjukan ?
Nu när jag bara har malarna kvar menar jag.
De verkar inte ha fått några prickar.

Tål malarna höga temeperaturer ?

När vet jag att de är ok att lägga i nya fiskar så att säga ?
Bilagor:
#5 - 20 december 2009 18:24
Byt du vatten, att bara fylla på nytt vatten gör ingen nytta.
Du kan även pytsa i lite salt för att underlätta för fiskarna, men det botar ingenting. Kör med dosen 0,5 dl salt/100 liter vatten, och du kan använda vilket salt som helst du har hemma i köket om du inte har specialsalt.
Du vet att du blivit av med sjukdomen när de inte har några vita prickar längre, samt ca en vecka efter du sett detta. Sjukdomen har lite olika stadier, därav fördröjningen.
Nya fiskar kan du sedan introducera efter ytterligare någon vecka för att vara säker på att sjukdomen är borta:).

Det beror på vilka malar du har samt vad du menar med högre temp. Jag hade Ancistrus med diskus som gick i 30 grader utan problem:).
#6 - 20 december 2009 18:32
Oki
Tänkte mig typ 27grader.
Eftersom inte malarna har några prickar så är de lite svårt att veta när dom försvinner eller hur `?
#7 - 20 december 2009 18:35
Aha, du menar så:p.
Jo det kan jag hålla med om, då kan du göra på två sätt. Antingen köpa medicin och medicinera efter konstens regler, eller så hoppar du över medicineringen och håller en järnkoll på fisken ett bra tag så de inte drabbgas.
Malar brukar inte vara så mottagliga mot vita prick, men de kan ändå bära på sjukdomen och valet är ditt. Jag vet vad jag hade gjort;)....
27 grader är absolut inga problem:).
#8 - 20 december 2009 18:42
Medicin, salt, vattenbyte och högre temperatur It is....

Tack för hjälpen.
#9 - 20 december 2009 19:42
Det var så lite så...meddela gärna i tråden hur det gick:).
#10 - 13 januari 2010 14:44
Så där nu har det gått ett tag sedan jag skrev. Det har lugnat ner sig med helger osv..
Jag har:
Fyllt på med vatten
- Till max
Bytt ut vatten
-
Medicinerat
- 10 droppar per 100Liter
Höjt temperaturen
- De verkar dock inte gå att höja så mycket. Satte mätaren på 27, men de blir inte mer än 23-24. Satte nu på max 31. Så får se hur högt det höjs.
Saltat
- 0,5dl per 100liter

En mal har jag sett åt gången, svårt att avgöra om de är samma eller om de är båda jag sett olika gånger. De är ju inga stimisar precis. Den verkar dock inte ha några prickar. Peppar peppar....
När kan jag börja stoppa i fler fiskar.
Och den vikigaste frågan.

Vad är det som orsakt detta ?, vill ju inte att de ska hända igen.
#11 - 13 januari 2010 16:39
Vita prick är en parasit och är nog den vanligaste fisksjukdomen. Man bör behandla mer än en gång, ibland upp till 4 gånger på raken. Sök efter vita prick härinne och på nätet, så hittar du massor.
#12 - 17 januari 2010 13:01
Hur menar du med 4gånger per rad.

Glömde skriva att jag har kört med 10droppar per 100liter tills flaskan tagit slut.
Tror den höll i ungefär 10dagar.

Annons