Presentation av mina tetror

#1 - 1 februari 2011 06:47
Svart fantomtetra 15 st Hyphessobrycon megalopterus
- trevlig fisk som spelar mycket - den tillplattade kroppen får mig att misstänka att den lever i välbevuxna områden - kanske rent av i lugna vatten i floder och i sjöar. Verkar vara lätt att odla - de har redan parat sig i mitt stora sällskapsakvarium ( jag har så det eftersom 25 glada pansarmalar låg nedanför och väntade på kaviar). Könen är lätta att se skillnad på för honan har röd fetfena och ett par röda bukfenor och har en lätt röd svart ton på kroppen medan hanen är rent svart eller för äldre djur i vila silvergrå. Mer än Shaoling fisk än en schooling.
#2 - 1 februari 2011 06:47
White fine tetra/Bentons tetra/långfenad rosentetra - 12st Hyphessobrycon bentosi
- en utmärkt tetra för dig som vill göra beteendestudier på tetror. Varje individ är lätt att särskilja från sina stimpolare eftersom de likt hajen har egen design på ryggfenan. Hanarna verkar vara lite smalare och har en liten vit pig - en förlängd fenstråle- på bakre fenan. Men helt säker är jag inte på det... fler iaktagelser behövs. Kroppen är precis som hos fantomtetrarn tillplattad vilket gör att de borde röra sig i samma typ av inredning på floder och sjöar. Mer än Shaoling fisk än en schooling.
#3 - 1 februari 2011 06:48
Svart neon 10st Hyphessobrycon herbertaxelrodi ser ut som en svart kopia av neontetror till kroppsform och storlek. Iaktar man dem så är det definitivt skillnad på individerna men för beteende analys krävs nog att man filmar dem för att träna sig att se skillnad på dem. Lite opersonliga - kroppsformen tyder på att de lever i mer strömt vatten typ flod eller liknade...

Annons