Prematur födsel

#1 - 29 april 2009 19:55
Min fina guppyhona blev stressad av något och startade en för tidig födsel, Yngelna kom ut väldigt långsamt och dom var antagligen för stora eftersom dom hade gulesäcken kvar. Efter ett par yngel så stannade allting upp och honan blev bara slöare och slöare och låg bara på botten och flämtade så jag beslutade att göra lidandet kort och förlösa ynglen istället.

vissa har inte kläckt utan ligger fortfarande i äggen hus stor är chansen att de överlever och kläcks själva när det är dags? jag har läst mig till att de som föds med gulesäcken kvar kan klara sig ganska bra så dom oroar jag mig inte för. Hon var en fin hona och jag vill mycket gärna något av ynglena ska växa upp och se ut precis som hon :)
#2 - 29 april 2009 21:00
Haha, exakt hur "förlöste" du ynglen?
#3 - 30 april 2009 05:15
tryckte ut ynglena ur buken efter att jag tagit av huvudet på honan.
#4 - 1 maj 2009 18:07
Herregud....
#5 - 1 maj 2009 22:19
de yngel som kom ut som ägg fortfarande har inte överlevt, de blev vita efter ett dygn så de kasserade jag, alla yngel som kom med gulesäck lever dock fortfarande.

och jag kan förstå att det kan verka brutalt ''silvertejp'' men honan mådde inte bra och hade dött förr eller senare endå så det var barmhärtigast att korta lidandet för henne. Sen varför ska alla yngel som fortfarande lever inne i magen oxå dö bara för att mamman inte orkade? nu lever ju dom och simmar lugnt omkring bland mina andra yngel :)
#6 - 3 maj 2009 19:44
det var omtänksamt gjort av dig! :)

oftast gör jag likadant, förkortar lidandet för dom om man ser att de är utom räddning så att säga. är hemskt att bara sitta o vänta in att de ska dö!
#7 - 4 maj 2009 19:56
Ja, varför låta naturen ha sin gång?
#8 - 5 maj 2009 08:19
Silvertejp: Trollar du, eller tycker du allvarligt att det är bättre att låta djur självdö än att förkorta lidandet?
#9 - 5 maj 2009 18:39
Hon förkortade knappast lidandet för ynglena som var i äggen, men nu gick det hela bra!
#10 - 5 maj 2009 19:59
ynglena i äggen hade dött endå om det var inne i mammans kropp. om vanliga fiskars rom utvecklas ute i akvariet så tänkte jag att varför skulle inte guppyns göra det samma så kan alla yngel överleva. men tydligen så fungerade det inte så och det är ju såklart tråkigt. Varför det inte gick kan man ju fråga sig. det e ju inte direkt så att de har moderkakor eller något eftersom de inte är däggdjur :P
#11 - 5 maj 2009 20:05
Hehe, det var ju ett tappert försök du gjorde iallafall ;)

Lever dom andra ynglen som du lyckades krama ut?
#12 - 6 maj 2009 06:25
jo dom lever. dom simmar runt i yngelakvariet och är lite mindre än andra nyfödda yngel...de ser mest ut som små spermier gämfört med dom :P men dom svansar runt och äter yngelmaten och så, de kommer nog bli stora starka guppys dom oxå så småningom :)
#13 - 6 maj 2009 15:57
Starkt jobbat! :)
#14 - 6 maj 2009 19:10
martinah86 skrev:
Min fina guppyhona blev stressad av något och startade en för tidig födsel, Yngelna kom ut väldigt långsamt och dom var antagligen för stora eftersom dom hade gulesäcken kvar. Efter ett par yngel så stannade allting upp och honan blev bara slöare och slöare och låg bara på botten och flämtade så jag beslutade att göra lidandet kort och förlösa ynglen istället.

vissa har inte kläckt utan ligger fortfarande i äggen hus stor är chansen att de överlever och kläcks själva när det är dags? jag har läst mig till att de som föds med gulesäcken kvar kan klara sig ganska bra så dom oroar jag mig inte för. Hon var en fin hona och jag vill mycket gärna något av ynglena ska växa upp och se ut precis som hon :)
Jag tycker du ska hålla fingrarna borta från dina gravida guppys framöver! En födsel kan hålla på ett par timmar och honan lägger sig ofta väldigt still och flämtar då det antagligen är ganska påfrestande att föda men alltså helt normalt! ynglen har gulesäcken kvar när de kommer ut ur honan men den försvinner ganska snabbt! Du pressade ur ägg ur honan talde du om och det visar att honan väntade på att de skulle kläckas men istället skär du huvudet av honan... Jag kan inte se nåt barmhärtigt i det utan bara korkat!
#15 - 6 maj 2009 20:28
ynglena är MYCKET mindre fortfarande än tex de yngel som jag fick av en annan guppy igår så de är klart underutvecklade. och de ynglena som kom igår hade dessutom väldigt lite till näst intill ingen gulesäck kvar. de yngel som kom från den nu avlidna mamman var mycket mycket små med en 'gigantisk' gulesäck på magen. Det är faktiskt långt ifrån den första guppyfödseln jag bevittnat ska du veta.

jag tycker inte du har rätt att kritisera mig när du inte själv har sett omständigheterna. jag vet MYCKET väl att födslar håller på i timmar så varför inte först fråga hur länge jag väntade innan jag tog mitt beslut kanske? 2 dygn ska jag säga dig! och det var banne mig inte ett lätt beslut och hon mådde klart INTE bra. det var min finaste guppyhona (moscow blue) som jag tänkte odla på...så om du tror att jag på något sätt gjorde detta för att ''det inte gick fort nog'' så kan jag informera dig att det är så långt ifrån du kan komma.

jag vill bara säga att du gjort mig upprörd och arg genom dina fördommar och förutfattade meningar... undrar verkligen vad du baserar dina ''subtila'' påståenden om min bristande kunskap på...
#16 - 17 maj 2009 20:13
Jag tycker du gjorde rätt. Som du säger och som man förstår så är det ju inte första gången du bevittnar en guppyfödsel. Folk borde tänka efter innan dem börjar med en massa påhopp!
#17 - 20 maj 2009 16:41
tack :)

http://img132.imageshack.us/img132/5228/dsc0167.jpg

bild på en av ynglena...dom är nu lika stora som veckans nyfödda guppys :P men har redan börjat färga ut som ses på bilden (ser ut att likna honan i alla fall :) ). man ser den lilla svart grå spermieliknande saken i mitten :P den verkar ha lite krökt rygg tyvärr :/ det finns ett par fler men dom ville inte med på bild

det stora guppy ynglet bredvid är ganska exakt 4 veckor, den lilla spermien är 3 veckor...kan ni tänka er? :P

Annons