Jag hade igång det i 2 dar sen köpte jag fisk efterhand dom sista idag. malarna vet jag inte riktigt vad dom heter det är sugpropps varianten iallafall . men enligt zoo affären så gick det utmärkt att ha botierna och guramina i ett 100 liters.
Som akvarist så lär man sig ganska fort (och tyvärr den hårda vägen) att ta det de säger i zooaffärer med en mycket stor nypa salt. De vill ju sälja och ofta verkar deras kunskaper om de olkia arterna vara ganska begränsad och inte sällan felaktig.
Bara det att de sålde så många fiskar till någon som precis startat upp akvariet säger en hel del om hur oseriösa de är!
Nitriten börjar bli skadligt just efter nån vecka i ett nystartat akvarium. Jag lider med dina fiskar. Så här ser det ut:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Ska köpa nitrit test imorgon men hur mycket vatten ska jag byta ca 10% varje dag eller skall jag tillsätta medel oxå ..har sera nitrivec och sera aqutan
Sluta mata fiskarna helt. Mata inte alls under den kommande veckan och sen för du börja försiktigt, mata lite var tredje dag eler så. Gör ett stort vattenbyte NU. Sera Aqutan är vattenberedningsmedel och är till för att användas vid varje vattenbyte (bara för den mängd bytt vatten). Nitrivec är bakteriekultur men det brukar inte hjälpa så mycket vid akuta fall.
Du kan tillsätta Toxivec för att få ner nitriten och sen fortsätta (gärna överdosera) med Nitrivec i 3 veckor till.
Hoppas några klarar sig! Du är inte ensam om detta. Jag mår dåligt när jag tänker på hur många fiskar som går en plågsam död tillmötes just för att folk inte kan hålla sig när de startar upp sitt första akvarium. Nu förstår jag att du inte anade att det skulle bli så här, men när det handlar om liv kan man aldrig vara för försiktig. Nåväl, nu kan du bara göra så gott du kan. Men skaffa för allt i världen inga nya fiskar förrän om tidigast en månad.
Lycka till!