Precis skaffat akvarium

#1 - 24 september 2006 16:50
Hej nu har jag haft mitt akvarium i en vecka och allt fungerar bra tills idag en utav mina black molly ligger bara på botten och slöar vad kan det vara för fel alla andra fiskar mår bra . Det är ett 100 liters och jag har 3 praktbotier , 3 malar , 5 black molly , 2 guldgurami , 3 khuliålar , och 4 andra molly liknande fiskar en rot och lite växter ..jag har tillsatt medel i vattnet som jag fick i fisk affären och så matar jag dom sparsamt .
Har läst att man inte ska ha fisk i början men jag kunde inte hålla mig :) ska jag byta vatten oftare i början kankse tacksam för tips
#2 - 24 september 2006 17:38
Oj, oj, oj.... hm.... synd att du inte hittade Zoopet innan du började köpa fiskar.... tyvärr är det många som säljer akvariefisk som tänker mer på att få sålt än på att fisken ska få det bra...
Du har ju alldeles säkert gjort ditt bästa efter din förmåga så jag är inte ute efter att klaga på dej men... [:o]
1. Praktbotior kan bli jättestora - 20-25 cm och behöver ett akvarium på absolut minimum 250 l. (även det i minsta laget då de ju är stimfiskar)
2. Precis som du skriver så har du haft i alldeles för mycket fisk alldeles för fort. Det är en stor risk att några av dina fiskar kommer att dö, tyvärr.

Jag är inte helt säker men jag tror att det bästa är om du byter lite vatten, typ 10% varje dag. Köp ett nitrittest, droppvarianten och håll stenkoll på nitrinnivån, det är den som kommer att gå åt helvete pga för mycket fiskar för fort. Både Molly och Praktbotior vill ha det ganska varmt, iallafall 26-28 grader och eftersom de är extra känsliga fiskar också så se till att hålla temperaturen. Du gör rätt som matar sparsamt.

Hoppas någon annan med större erfarenhet än mej kan ge dej mer tips om hur du ska klara av detta. Jag önskar dej i alla fall lycka till och uppmanar dej att läsa på här på forumet. Det är jättebra att söka på forumet och läsa gamla trådar!
#3 - 24 september 2006 17:56
jonais skrev:
Hej nu har jag haft mitt akvarium i en vecka och allt fungerar bra tills idag en utav mina black molly ligger bara på botten och slöar vad kan det vara för fel alla andra fiskar mår bra . Det är ett 100 liters och jag har 3 praktbotier , 3 malar , 5 black molly , 2 guldgurami , 3 khuliålar , och 4 andra molly liknande fiskar en rot och lite växter ..jag har tillsatt medel i vattnet som jag fick i fisk affären och så matar jag dom sparsamt .

Har läst att man inte ska ha fisk i början men jag kunde inte hålla mig :) ska jag byta vatten oftare i början kankse tacksam för tips

Hemskt ledsen men du måste nog göra något åt allt! Du kan inte ha alla dessa fiskar i 100l! Hur länge var akvariet igång innan du hade i fiskar? Ett tips är att lämna tillbaka praktbotia, guldgurami. Vad är det för malar? Byt vatten varje dag! Kolla nitrit! Hoppas att du inte blir alltför ledsen..
#4 - 24 september 2006 18:20
Jag hade igång det i 2 dar sen köpte jag fisk efterhand dom sista idag. malarna vet jag inte riktigt vad dom heter det är sugpropps varianten iallafall . men enligt zoo affären så gick det utmärkt att ha botierna och guramina i ett 100 liters. Ska köpa nitrit test imorgon men hur mycket vatten ska jag byta ca 10% varje dag eller skall jag tillsätta medel oxå ..har sera nitrivec och sera aqutan
#5 - 24 september 2006 18:26
Mata sparsamt som du gör och låt dom vara utan mat några dagar emellan matningarna. Var inte lite fisk dom fick på dig
#6 - 24 september 2006 18:59
Snyft nu dog black mollyn :( men dom andra fiskarna mår bra får göra ett test imon och hoppas på det bästa
#7 - 25 september 2006 07:58
Med så många fiskar i akvariet har du säkert fått en rejäl nitrit topp! Det kan skada fiskarna även om de inte syns på dem just nu, utan sedan dör de av frätskador senare! Jag råder dig att gå till zooaffären och köpa ett dropptest så fort du bara kan! Är nybörjare själv men kanske ska du även gå tillbaka med en del fiskar som solbacka sa.. Hoppas att dina fiskar överlever! Lycka till!
#8 - 25 september 2006 08:22
Ge ingen mat eller i alla fall väldigt lite och tillsätt en skvätt Nitrivec varje dag 1-2 veckor testa ochså Nitriten varje dag och rengör absolut inte filtret
#9 - 25 september 2006 08:27
jonais skrev:
Jag hade igång det i 2 dar sen köpte jag fisk efterhand dom sista idag. malarna vet jag inte riktigt vad dom heter det är sugpropps varianten iallafall . men enligt zoo affären så gick det utmärkt att ha botierna och guramina i ett 100 liters.

Som akvarist så lär man sig ganska fort (och tyvärr den hårda vägen) att ta det de säger i zooaffärer med en mycket stor nypa salt. De vill ju sälja och ofta verkar deras kunskaper om de olkia arterna vara ganska begränsad och inte sällan felaktig.

Bara det att de sålde så många fiskar till någon som precis startat upp akvariet säger en hel del om hur oseriösa de är!

Nitriten börjar bli skadligt just efter nån vecka i ett nystartat akvarium. Jag lider med dina fiskar. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

jonais skrev:
Ska köpa nitrit test imorgon men hur mycket vatten ska jag byta ca 10% varje dag eller skall jag tillsätta medel oxå ..har sera nitrivec och sera aqutan

Sluta mata fiskarna helt. Mata inte alls under den kommande veckan och sen för du börja försiktigt, mata lite var tredje dag eler så. Gör ett stort vattenbyte NU. Sera Aqutan är vattenberedningsmedel och är till för att användas vid varje vattenbyte (bara för den mängd bytt vatten). Nitrivec är bakteriekultur men det brukar inte hjälpa så mycket vid akuta fall.

Du kan tillsätta Toxivec för att få ner nitriten och sen fortsätta (gärna överdosera) med Nitrivec i 3 veckor till.

Hoppas några klarar sig! Du är inte ensam om detta. Jag mår dåligt när jag tänker på hur många fiskar som går en plågsam död tillmötes just för att folk inte kan hålla sig när de startar upp sitt första akvarium. Nu förstår jag att du inte anade att det skulle bli så här, men när det handlar om liv kan man aldrig vara för försiktig. Nåväl, nu kan du bara göra så gott du kan. Men skaffa för allt i världen inga nya fiskar förrän om tidigast en månad.

Lycka till!
#10 - 25 september 2006 13:48
Var inne på zoo affären idag och fick beskedet att nitrit halten var skyhög så nu börjar räddnings insatsen. Dom rekomenderade att jag skulle byta ut 80 % av vattnet och tillsätta nitrivec plus ingen mat alls tillsvidare och sedan komma tillbaka om två dar för nytt test ( dom hade slut på nitrittest annars hade jag köpt ett eget ). Tack för hjälpen här inne har hjälpt mig mycket och fått mig att förstå hur viktigt det är att ta det lungt med ett nystartat akvarium nu får jag bara hoppas på att fiskarna överlever ..Har ni mer råd så är jag tacksam
#11 - 25 september 2006 14:15
Hmm... hoppas det fixar sig då

*Håller tummarna* :D
#12 - 25 september 2006 14:34
jonais skrev:
Var inne på zoo affären idag och fick beskedet att nitrit halten var skyhög så nu börjar räddnings insatsen. Dom rekomenderade att jag skulle byta ut 80 % av vattnet och tillsätta nitrivec plus ingen mat alls tillsvidare och sedan komma tillbaka om två dar för nytt test

Var det samma affär som hade sålt alla fiskarna till dej? Hoppas du slapp betala för testen samt nitrivecen.... [:o]
#13 - 25 september 2006 16:06
Var det samma affär som hade sålt alla fiskarna till dej? Hoppas du slapp betala för testen samt nitrivecen.... [:o]

Japp det var det men några fiskar fick jag av en kompis plus att dom tykte att jag skulle vänta en vecka med fiskar men jag kunde inte hålla mig trodde inte det var så allvarligt fören nu :confused: ..gjort e gjort nu måste dom räddas :)

Så nu har jag bytt 80% av vattnet tillsatt nitrivec och ska absolut inte mata dom

Något annat jag kan göra för att hålla dom vid liv ?
#14 - 25 september 2006 18:36
Du kan tillsätta lite salt. Det lindrar vid nitritförgiftning. Saltet måste vara fritt från klumpförebyggande medel, jod eller andra tillsatser. Tyvärr vet jag inte hur mycket du ska dosera när det gäller vanligt salt. Om du har Ektozonsalt är det en tesked per 50 liter vatten.

Hade de inte Toxivec i affären? Om nitritnivåerna är så höga tror jag inte att det räcker med ett vattenbyte. Du bör iaf överdosera Nitrivec reellt.
#15 - 25 september 2006 19:16
Jag har ektozonsalt så de ska jag hälla i nu.
Hur ofta tycker du att jag ska byta vatten då och hur mycket åt gången .
Dom sa inget om toxivec är det bättre än nitrivec ? så fall skaffar jag hellre de
Skall jag göra om proceduren med nitrivec/toxivec och salt varje gång då ?
#16 - 25 september 2006 21:26
Toxivec är till just för att användas vid akuta fall och är mycket effektivare än Nitrivec på att ta ner ammoniak och nitrit. Nitrivec verkar mer långsiktigt genom att bygga upp en bakterieflora, men hjälper inte så mycket när man behöver dra ner nitriten snabbt.

Det är svårt att säga hur mycket vatten du ska byta utan att ha koll på nitriten. Men med tanke på att du hade så höga nitrithalter gissar jag på att du behöver göra minst två 75%-iga vattenbyten innan du märker nån skillnad. Problemet är att så länge det inte finns än väletablerad bakterieflora i filtret så kommer nitriten att stiga igen. Det är därför jag tror på att använda Toxivec nu. Och sen fortsätta med Nitrivec i några veckor till.
#17 - 25 september 2006 21:34
Ok då ska jag alltså byta ca 75% av vattnet och imorgon och sen hälla i toxivec om nitritnivån fortfarande är skyhög ..men ska jag bara tillsätta nitrivec sen varje dag tills nitriten är borta eller ska jag byta vatten varje dag oxå
#18 - 25 september 2006 21:57
Om du tillsätter Toxivec tror jag att nitriten kommer att sjunka ganska så snabbt. Sen beror det på. Så länge den håller sig under 0,2 är det bara att fortsätta mata sparsamt och tillsätta Nitrivec tills den försvinner helt.

Jag har precis haft lite nitrit i ett omstartat akvarium, men den har hållit sig på ofarliga nivåer, så det enda jag har gjort är i stort sätt att jag har minskat på matningen och börjat överdosera bakteriekultur.
#19 - 26 september 2006 11:13
Ursäkta mitt ständiga tjat :-)

Efter ett nytt test idag så hade nitrithalten sjunkt till ca 1.0 ska jag fortsätta med stora vatten byten och tillsätta nitrivec eller ? har nu köpt ett eget test så jag kommer kolla nitriten regelbundet.

Enligt zoo affaären var det ingen fara med 1.0 så tyckte dom jag skulle göra mindre vatten byten och försöka suga upp så mycket skit som möjligt från botten och även göra rent filtret

Men vad jag har hört här på forumet så skall man absolut inte göra rent filtret och halter runt 1.0 kan vara dödligt.
Man blir ju helt förrvirrad i denna akvarievärld :-)
#20 - 26 september 2006 11:49
Ingen filter renjörning! De dödar bara goa bakterier! Fortsätt byta vatten och tillsätta nitrivec, 1,0 är fortfarande högt. Det skulle ge mig hicka:). Skit från botten (ovanför gruset) Kan du ta bort. Bajs och matrester ökar bara nitriten. Tro mer på zoopet än på akvarieaffären!:) Annars bra att det börjar ordna sig.
#21 - 26 september 2006 12:22
jonais skrev:
Enligt zoo affaären var det ingen fara med 1.0 så tyckte dom jag skulle göra mindre vatten byten och försöka suga upp så mycket skit som möjligt från botten och även göra rent filtret

Då är de helt inkompetenta :mad: Hur i hela världen skulle man kunna få ner nitriten genom att ta bort en del av de bakterierna som bryter ner nitrit???? Ungefär lika smart som att försöka släcka elden med bensin!!!

1,0 är fortfarande farligt högt. Så om du inte har tillgång till Toxivec är det vattenbyten som gäller. Och så får du fortsätta att tillsätta (överdosera) bakteriekultur.
#22 - 26 september 2006 18:14
Nu har jag gjort ett vatten byte till på ca 65% och tillsatt rikligt med nitrivec ..
Det nitritestet jag köpte är med två flaskor och en färg skala med 5 olika nyanser från gult till rött .

Gjorde ett test 2 timmar efter vattenbytet och då visade de skala 2 vilket innebär ca 0.9 om jag fattat de rätt

Men ska inte nitriten gå ner mer när jag bytt så mycket vatten och tillsatt massor med nitivec.
Enligt sera testet så skall 0.9 inte vara skadligt för fiskarna men kan jag inte låte de vara så här och byta vatten varje dag och ha koll på nitriten så det inte ökar bara
Men jag kanske skall göra som du sa batski och dunka i toxivec eller vad tycker du ?

Har en annan fundering oxå har nämligen en liten damm utanför min lägenhet som jag planterade in mörtar i tidigt i våras och dom mår kanon bra
Jag kan inte dra nytta av det vattnet för att få balans i mitt kar
Det finns ingen filterpump i dammen bara en liten pump som sprutar upp vattnet som en liten fontän typ

Jätte snällt att ni hjälper mig utan er skulle alla mina fiskar antagligen vara döda nu .
Dom i zoo affären verkar ju inte kunna mer än vad jag lärt mig på typ 2 dar
#23 - 26 september 2006 18:55
jonais skrev:
Men ska inte nitriten gå ner mer när jag bytt så mycket vatten och tillsatt massor med nitivec.

Problemet är att nitriten går upp igen så länge det inte finns en etablerad bakterieflora i filtret. Nitrivec verkar som sagt mer i längden. Toxivec däremot ska vara snabbverkande.

jonais skrev:
Enligt sera testet så skall 0.9 inte vara skadligt för fiskarna men kan jag inte låte de vara så här och byta vatten varje dag och ha koll på nitriten så det inte ökar bara

Men jag kanske skall göra som du sa batski och dunka i toxivec eller vad tycker du ?

Jag tycker 0.9 låter lite högt ändå. Det är säkert inte skadligt för alla fiskar, men det beror på hur känsliga de är. För en del arter kan 0.9 vara skadligt.

jonais skrev:
Har en annan fundering oxå har nämligen en liten damm utanför min lägenhet som jag planterade in mörtar i tidigt i våras och dom mår kanon bra

Jag kan inte dra nytta av det vattnet för att få balans i mitt kar

Det finns ingen filterpump i dammen bara en liten pump som sprutar upp vattnet som en liten fontän typ

Rent spontant så tycker jag inte du ska göra det. Det är bara en mycket liten del av bakterierna som finns fritt i vattnet, så det skulle nog inte hjälpa ändå. Plus att det kan följa med parasiter och bakterier som är vanliga i Sverige men som tropiska fiskar inte har något försvar mot.

jonais skrev:
Jätte snällt att ni hjälper mig utan er skulle alla mina fiskar antagligen vara döda nu .

Dom i zoo affären verkar ju inte kunna mer än vad jag lärt mig på typ 2 dar

Ja det är tur att zoopet finns och jag är glad om jag kan hjälpa rädda fiskarna.
#24 - 26 september 2006 19:15
Men om jag skall tillsätta toxivec ska jag göra det en gång då bara ..och sen fortsätta med nitrivec.
Ska jag fortsätta med vattenbyten och nitrivec i överdos :-) varje dag då tills nitriten är på noll
#25 - 26 september 2006 20:14
Nu får jag snart panik mina 3 praktbotier ligger bara stilla i min grotta och den ena ligger till och med på sidan men när jag knackar på glaset simmar dom till ..

Nu simmar dom ut och in i grottan lite då och då men dom verkar väldigt slöa och så håller dom ihop hela tiden

Hoppas bara inte dom dör det är mina favoritfiskar ( med gråten i ögat )

Dom kankse är hungriga och trötta
#26 - 26 september 2006 20:20
Jag tror att det räcker med Toxivec en gång. Förhoppningsvis kommer nitriten att sjunka så mycket att du inte behöver fortsätta med vattenbyten, utan behöver bara fortsätta mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur. Men du får kolla nitriten.

Praktbotior brukar lägga sig på sidan och vila ibland. Men det betyder iofs inte att de inte kan göra det när de mår dåligt. Om du inte har Toxivec hemma gör ett till vattenbyte. Det är jobbigt med nitrit.
#27 - 26 september 2006 20:31
Ok ska göra ett byte till och åker bums till zoo affären imon och köper toxivec ..sen fortsätter jag med nitrivec dagligen tills det är stabilt
#28 - 26 september 2006 20:42
Hoppas det går bra!
#29 - 27 september 2006 19:59
Var i zooaffären idag men dom hade inte toxivec :( Nitriten ligger forfarande runt 1.0 så jag gjorde ett stort vattenbyte ca 75% och puttsa i nitivec och aqutan ..ska kolla nitriten igen om en timma.

Hur mycket ska jag överdosera nitivecen enligt rekomendation ska man hälla i 5ml per 20lit jag tog typ det dubbla räcker de ?

Fiskarna börjar se hungriga ut me vart utan mat i tre dar nu.. när kan jag mata dom igen praktbotierna är slöa och börjar se magra ut ..stackars små liv
#30 - 27 september 2006 20:11
Häll i 20ml Nitrivec per 100 liter vatten. Tänk på att man ska vänta ca 2 timmar med att tillsätta Nitrivec efter det att man har tillsatt Aqutan.
#31 - 27 september 2006 20:22
Ok jag hällde i det typ samtidigt nu [:o] ..försämrar man resultatet då kanske

När kan jag börja mata dom igen ?
#32 - 28 september 2006 15:19
Nu är nitriten borta :D gjorde vattenbyte igår kväll och testade senast för 5 minuter sen fortfarande borta

Kan jag ge dom små liven lite mat nu kanske har inte matat dom sen i söndags och i så fall vad är bäst att mata med för att hålla nitriten nere ..har frysta röda mygglarver och flingfoder hemma
#33 - 28 september 2006 15:22
Ge dom lite sparsamt som förut i början. Gör inget om du matar varannan dag några dagar heller
#34 - 28 september 2006 21:53
Kör med flingmaten ett tag. Fryst foder brukar belasta vattnet mer.
#35 - 29 september 2006 10:52
jonais skrev:
Nu får jag snart panik mina 3 praktbotier ligger bara stilla i min grotta och den ena ligger till och med på sidan men när jag knackar på glaset simmar dom till ..

Nu simmar dom ut och in i grottan lite då och då men dom verkar väldigt slöa och så håller dom ihop hela tiden

Hoppas bara inte dom dör det är mina favoritfiskar ( med gråten i ögat )

Dom kankse är hungriga och trötta

Vad har du för temp. på vattnet. Praktbotier vill ha ca 28 grader för att hålla sig friska. Iallafall över 25. Sedan blir praktisar stora mitt tips är om du ska behålla de (de är ju dina favouriter) så måste du snart skaffa större akvarium!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
#36 - 29 september 2006 14:38
Japp det är mina favoriter så dom stannar till varje pris :)
Självklart så ska dom få större akvarium lite längre fram när dom blivit lite större men just nu är dom pyttesmå.

Har för tillfället 3st men hur många måste man ha för att dom ska känna sig som ett stim ..har 27 grader nu så det blir nog ganska lagom
#37 - 30 september 2006 08:43
5-6 kanske.
#38 - 30 september 2006 17:17
Har haft nitrit fritt kar i 3 dar nu man ser hur mycket bättre fiskarna mår :) ..tack för hjälpen
#39 - 1 oktober 2006 08:11
Skönt :) Det var så lite så :p

Annons