Praktbotior yngel??????

#1 - 23 november 2007 07:48
Hej!

När vi gjorde ett helt vattenbyte igårkväll så såg vi att vi hade fått nya yngel. De är smala, som små streck och är nästan helt svarta och ca 1 cm lång. I vårat akvarie så har vi 2 rubingurami, guppys, platys, 5 prakt botior och 1 anctriusmal.
Ynglerna ser inte ett dugg ut som våra andra platys och guppy yngel. Så de enda föräldrarna till dem kan vara malen, botiorna eller guramisarna. Men vi har inte sett något skumbo, så vi har nästan uteslutit guramisarna.
Vi hade 2 malar när vi gjorde förra vattenbytet (2 veckor sen) men nu hade vi bara 1. Vi kan inte fatta vart våran malpojke har tagit vägen nånstanns.

Vad tror ni att det är för yngel? Jag har försökt ta kort på dem, men utan resultat. De blir bara suddiga på bilderna....
#2 - 23 november 2007 09:50
Jag kan med 99,99% chans säga att det inte är botiorna, för då hade du varit en av de första i världen som lyckats med detta;).
Ett hett tips är nog ancistrusen, och var hannen är kan jag även där tipsa om en hålighet eller rot som den kan komma in i och han ligger kanske där och fläktar på ägg.
#3 - 23 november 2007 12:59
Men vi har bara tre ställen där ancistrusen kan gömma sig, och där var han inte... har kollat noga på alla ställen.. det enda j
ag kan tänka mig är att han har lyckats gräva ner sig i gruset, men det låter inte troligt det heller....
#4 - 23 november 2007 15:12
Om ynglena "kryper" runt tex på blad och rötter, så är det Ancistrus yngel, om dom är frisimmande under ytan så är det gurami-yngel!
Malhannen har kanske försvunnit in i nån rot där den vaktar ynglena tills dom blir ca 1 cm stora då dom börjar gå på upptäcks färd utanför "boet"!

Thaifighter
#5 - 23 november 2007 15:40
Säger som Ansjo, det mest troliga är att den ena malen, hanen, ligger och vaktar ägg någonstans. Skulle det vara botiorna är det en sensation. Alltid kul att få yngel dock, oavsett art!

Du kan inte ta bilder på ynglena?
#6 - 23 november 2007 20:58
Säger som Ansjo, det mest troliga är att den ena malen, hanen, ligger och vaktar ägg någonstans. Skulle det vara botiorna är det en sensation. Alltid kul att få yngel dock, oavsett art!

Du kan inte ta bilder på ynglena?

Jag har försökt, men jag har inte kunnat få en bra bild på dem tyvärr... Är dock helt säker på att det inte är några malyngel då vi såg såna idag på djuraffären. Våra yngel simmar runt och har inte platta huvuden. Så då återstår bara guramisarna och botiorna...
#7 - 23 november 2007 20:59
Om ynglena "kryper" runt tex på blad och rötter, så är det Ancistrus yngel, om dom är frisimmande under ytan så är det gurami-yngel!

Malhannen har kanske försvunnit in i nån rot där den vaktar ynglena tills dom blir ca 1 cm stora då dom börjar gå på upptäcks färd utanför "boet"!

Thaifighter

Du har ingen bild på några guramiyngel? De simmar under ytan, och de är väldigt aktiva.
#8 - 23 november 2007 22:10
Bilder bilder bilder! ;)

//C
#9 - 23 november 2007 22:23
Jag tror inte heller att det är Botior, men någon gång ska väl vara den första så jag håller tummarna i alla fall [:)] Tippar på Guramibäbisar jag!
#10 - 24 november 2007 10:11
Nu har jag äntligen lyckats få någorlunda bra bilder på de små liven :D

Det är de två ynglena längst upp som är de som vi inte har en aning om vad de är för några.. den suddiga längst ner är en guppy.

När man tittar på dem på nära håll så ser man att de ser ut som små mini botior, om man går på hur fenorna sitter.

På tal om botior. En av våra honor har varit väldigt tjock, men vi har märkt att hon inte är det nå längre... det är därför vi misstänker att det är botiorna som är föräldrarna.
#11 - 24 november 2007 10:19
jag tycker att det liknar vanliga platyyngel.
#12 - 24 november 2007 10:29
Det där ser ut som Platyyyngel samma kroppsform som mina platys har
#13 - 24 november 2007 13:01
gizmogirl skrev:

De ser då definitivt inte ut som våra platyyngel. De där är lika stora som våra platy yngel och de har en annan kroppsform, samt en annan färg än vad våra mystiska yngel har...
#14 - 24 november 2007 13:13
gizmogirl skrev:

Så här ser våran platy yngel ut. Ni kan jämföra dem med de mystiska ynglen på den andra bilden. De är lika långa, men som ni kan se så skiljer sig kroppsformen åt ordentligt.

Sen så simmar de svarta ynglen ute på "öppet vatten" hela tiden, medans platyynglen simmar inne i "skogen". Vi har haft platyynglen längre än de svarta ynglen, men de svarta ynglen är inte ett dugg försiktiga. Medans platy, och guppy ynglen är jätteförsiktiga.

Vi har börjat fundera på om det kan vara så att det är guppy yngel pojkar. Men vi är inte säker.. Kan man se det redan från födseln?
Guest
#15 - 24 november 2007 13:46
Ja någon form av ungfödande tandkarp är det. Både på hur de förhåller sig i vattnet och hur de ser ut. (korsning?)
Tyvärr ingen Praktbotia!
#16 - 24 november 2007 13:52
Anettejt skrev:
Ja någon form av ungfödande tandkarp är det. Både på hur de förhåller sig i vattnet och hur de ser ut. (korsning?)

Tyvärr ingen Praktbotia!

Vad tror du att det är för korsning? Hur länge brukar korsningsyngel leva?
#17 - 24 november 2007 18:43
Den lever tills du tar dör på dom. De lever inte kortare generellt bara för att det är en korsning. Grattis till korsningen. Nästan lika tufft som världens första hobbyist som fått yngel på praktbotia.
#18 - 25 november 2007 11:11
Definitivt inga botior, gurami eller malar!:rolleyes::D
Ser ut som guppy-yngel tycker jag!
Kanske du har nån svart slöjvariant, dom brukar färga ut lite tidigare än andra färger!?
Kan också vara nån korsning med platy?
Du får vänta och se tills dom blir stora!

Thaifighter
#19 - 25 november 2007 12:16
Om du hade Blck Molly i karet skulle jag sagt att det var sådana yngel, men ungfödare är det med stor säkerhet.
#20 - 25 november 2007 13:29
Ja som alla andra säger ungfödare är det med 100%
Praktbotian har inte sån mun som fiskarna på dina bildet har. dom har ju munnen neråt..

Skulle du mot all förmodan fått Botia ägg i akvariet skulle dom inte klara sig från att bli uppätna. Skulle äggen klara sig tror jag inte att dom skulle klara sig från svamp angrepp.

Dom som provat odla Prakt Botior har tillsatt hormoner för att trigga dom till lek. Och dom sägs leka när PH värdet är lågt detta skulle inte dina andra fiskar gilla. Nån har lyckats trigga dom till lek med hjälp av vatten byten men inte många ägg kläcktes, och dom som kläcktes klara sig inte många av. Mycket svåra att odla och få upp till vuxen....

Men ett hel vatten byte skulle dom inte klara av...
#21 - 25 november 2007 16:57
Det ser ut som det är platy eller svärdbärare i färgen berliner eller kanske en kombination wagtail/tuxedo. Jag har haft svärdbärare i berliner och de färgar ut väldigt tidigt. Ganska lika det du har på bild där. Det är ju defenitivt någon ungfödare som är förälder.
#22 - 25 november 2007 16:58
Helt omöjligt att få lek av praktbotia är det nog inte, har för mig att jag läste om nå´n som utan att göra nå´nting fick lek av dem, hur det gick se´n vet jag inte. Botiayngel håller förmodligen till nära botten.

Men säger som de andra, ungfödare är det helt klart. Färgerna på platyyngel kan nog variera en del, eftersom det inte går att veta vilka färgvarianter de har i släkten. Tycker å andra sidan att de ser lite för långa ut för att vara platyyngel. Det finns visserligen platy med lite längre kropp, men bilden på det andra ynglet tyder på att det är wagtailplaty ni har, och de är ganska små och knubbiga.
#23 - 25 november 2007 16:59
helt klart guppyyngel...
#24 - 25 november 2007 17:38
Som sagt så har vi bara dessa fiskar i akvariet: rubingurami, guppys, platys, 5 prakt botior och 1 anctriusmal, så nån av dem är det ju. Ja det är wagtailplaty som vi har. Nån svart slöjad guppy har vi inte haft, däremot så hade vi en blå hanguppy och en röd hanguppy förut. Det är de som är pappor till våra lite äldre guppyyngel.
#25 - 25 november 2007 18:11
Både guppy och platy kan ju lagra sperma. Så en hona kan föda kullar efter en hane hon gått ihop med för länge sedan, i djuraffären eller hos tidigare ägare.
Guest
#26 - 25 november 2007 19:25
Eurydike skrev:
Både guppy och platy kan ju lagra sperma. Så en hona kan föda kullar efter en hane hon gått ihop med för länge sedan, i djuraffären eller hos tidigare ägare.

Ja i upp till 5 kullar, men det är oftast den sista hanens lek som domineras ändå..

Annons