praktbotior som dör vid vattenbyte.

#1 - 13 juli 2005 09:07
Har 450l karet med discusar,samt corydoras å ett knippe praktbotior.
Nu är det bara en botia kvar.bytte hälften av vattnet då inte mitt ytterfilter är riktigt inkört för nitriten hade stigit.Efter bytet började botiorna simma efter botten samt skrapa sig i sanden,de simmade på sidan samt rollade runt i vattnet.En efter en simmade de upp till ytan kippade efter luft samt några simmade upp o slog i rampen.efter en halvtimma var fyra st döda.Har nu en kvar som är som vanligt.discusarna visade ingen symtom förutom att de mörknade lite efter vattenbytet men de åt som vanligt o simmade runt som inget hänt.Nu är det så att jag har egen borrad brunn som är 85m djup.Vattnet ganska hårt 14 tyska grader men med avhärdarfilter monterat.kh ligger på ca 7 samt ph på 7-7.5.MEN vi har svavelväte i vattnet.Det luktar som ruttna ägg ungefär.Jag brukar låta vattnet rinna nästan jämt lite grann i en trädgårdslang i avloppet nere i källaren,då blir det cirkulation på vattnet och det luktar ingenting när vi spolar ur kranarna.när jag bytte vattnet i karet hade det stått stilla så det luktade svavel,kan kanske tro att detta ev orsakade botiornas död.VET någon om botiorna är extra känsliga på vatten??
Isåfall är de mera nogräknade på vatten än discus??kan det stämma?
Någon som vet hur svavelväte är mot fiskar??hittar inget på nätet.Giftigt det vet jag att det är men hur giftigt??

lennart
#2 - 13 juli 2005 16:22
syrebrist

hej
tråkigt med dina botior.

kan det vara så att du har syrebrist i akvariet? botiorna är ju bottenlevande fiskar och just bottelevande fiskar, vad jag förstått, drabbas först av syrebrist.

hur är det med ytcirkulationen?

du har inte sett om de har vita-prick-sjukan då? De får tydligen denna sjukdom om vattnet är för kallt (typ om man häller i kallvatten för kompensera sommarvärmens temp i akvariet)
mvh
Lena Maria
#3 - 13 juli 2005 22:14
provat sera aquatan eller liknande vattenberedningsmedel ?
#4 - 13 juli 2005 22:27
Tror du inte det har med nitriten och det inte inkörda filtret att göra?
#5 - 15 juli 2005 10:25
Inte kul när sånt händer =(
Men iallafall..det har hänt mig också. Jag fattade ingenting när fiskarna bara dog, jag hade också praktbotsier men det var andra också som dog. Jag tror det berodde på att jag hade pumpen avstängd, jag vet inte varför den var av men så var det iallafall. Och då fisk firrarna i sig luftbubblor, och de satte sig även på fenona. Pumpen hjälper till att få bort dessa bubblor. Nu vet jag inte om det var orsaken, men nu, när jag ser till att pumpen är på, går bytena bra iallafall. Så se till att pumpen är på i fortsättningen!
lycka till
#6 - 16 juli 2005 17:20
[QUOTE=Sonja]Tror du inte det har med nitriten och det inte inkörda filtret att göra?[/QUOTE]
Möjligheten har slagit mej...
kanske de vart för häftig omställning till nitritfritt för botiorna.Rengjorde mitt innerfilter (juwel) i mitt 110l kar,kramade ur kuddarna i vatten från karet samt silade genom melittafilter,fick till ca 4l riktigt "mumma" vatten,Gisses så mycket nyttiga bakterier det skulle vara i detta vatten.Slog denna brygd i discusbaljan på 450l.Nu är nitriten 0.filtret har ¨ått 14 dagar nu.
RAVEN,jag använder vattenberedning,så det skall nog inte vara felet.

lennart
#7 - 16 juli 2005 18:45
Jag vet inte riktigt varför, men jag har hört/läs om flera som råkat ut för just praktbotior som dör vid nystart av akvarium men de andra fiskarna klarar sig. Det är något dom är extra känsliga för i den miljön.
#8 - 18 juli 2005 14:26
Hej. Trist med dina fiskar men bra att det händer fler än mig.Då kanske vi kan komma på vad som orsakar detta fenomen. Detta hände exakt mig för ett par veckor sedan. De började bete sig som om de har balansrubbningar står och gräver ner huvudet i sanden. Kastade sig i akvariet som galna ja kort sagt det var som du också beskriver det.Jag gör täta vattenbyten och relativt stora. Men vi är kopplade till Stockholms vattennät och vi har ju de värden som vattenverket uppger. Ändå händer detta. Tror inte på syrebrist då jag har ett akvarium där det formligen och då menar jag det formligen bubblar av syrebubblor. Men att det hela är kopplat till vattenbyten är nog riktigt men vad vet i sjutton. Mina är nu döda allihopa och det är trist då det annars är såväl en vacker som rolig fisk att titta på. Hör gärna av dig om du vill till [email]dante@minmail.net[/email] hej/Dante
#9 - 18 juli 2005 15:12
[QUOTE=danturion]Hej. Trist med dina fiskar men bra att det händer fler än mig.Då kanske vi kan komma på vad som orsakar detta fenomen. Detta hände exakt mig för ett par veckor sedan. De började bete sig som om de har balansrubbningar står och gräver ner huvudet i sanden. Kastade sig i akvariet som galna ja kort sagt det var som du också beskriver det.Jag gör täta vattenbyten och relativt stora. Men vi är kopplade till Stockholms vattennät och vi har ju de värden som vattenverket uppger. Ändå händer detta. Tror inte på syrebrist då jag har ett akvarium där det formligen och då menar jag det formligen bubblar av syrebubblor. Men att det hela är kopplat till vattenbyten är nog riktigt men vad vet i sjutton. Mina är nu döda allihopa och det är trist då det annars är såväl en vacker som rolig fisk att titta på. Hör gärna av dig om du vill till [email]dante@minmail.net[/email] hej/Dante[/QUOTE]
Hur länge har ditt kar varit igång och hur länge hade du haft botiorna där?

Annons