Har 450l karet med discusar,samt corydoras å ett knippe praktbotior.
Nu är det bara en botia kvar.bytte hälften av vattnet då inte mitt ytterfilter är riktigt inkört för nitriten hade stigit.Efter bytet började botiorna simma efter botten samt skrapa sig i sanden,de simmade på sidan samt rollade runt i vattnet.En efter en simmade de upp till ytan kippade efter luft samt några simmade upp o slog i rampen.efter en halvtimma var fyra st döda.Har nu en kvar som är som vanligt.discusarna visade ingen symtom förutom att de mörknade lite efter vattenbytet men de åt som vanligt o simmade runt som inget hänt.Nu är det så att jag har egen borrad brunn som är 85m djup.Vattnet ganska hårt 14 tyska grader men med avhärdarfilter monterat.kh ligger på ca 7 samt ph på 7-7.5.MEN vi har svavelväte i vattnet.Det luktar som ruttna ägg ungefär.Jag brukar låta vattnet rinna nästan jämt lite grann i en trädgårdslang i avloppet nere i källaren,då blir det cirkulation på vattnet och det luktar ingenting när vi spolar ur kranarna.när jag bytte vattnet i karet hade det stått stilla så det luktade svavel,kan kanske tro att detta ev orsakade botiornas död.VET någon om botiorna är extra känsliga på vatten??
Isåfall är de mera nogräknade på vatten än discus??kan det stämma?
Någon som vet hur svavelväte är mot fiskar??hittar inget på nätet.Giftigt det vet jag att det är men hur giftigt??
lennart