Praktbotior käkar växt ?

#1 - 23 december 2003 04:30
Mina 5 praktbotior har många gömställen, bra vatten, och får lagom/varierande med mat & vitamin... Idag slängde alla sig över min vackraste planta och tuggade och slet såg bladen yrde. Alla nya fina skott är nu helt borta osv. Är det vanligt att dom käkar/tuggar växter? Någon som varit med om nåt liknande?
#2 - 23 december 2003 17:08
Låter mysko!!! Är de stora eller små??? Funderar på om det kunde vara lekbeteende kanske... Har fyra st som är mååånga år gamla och jag har aldrig sett dem käka växter... de spottar t o m ut algtabletter... däremot äter de Zuccini, så är det bara gott nog så...
#3 - 23 december 2003 18:24
Dom är ca 8cm... Plantan har vuxit mycket senaste 4 veckor och det är precis som att dom har ansat av den till enligt dom lagom storlek, för idag har dom lämnat den ifred (trädgårdsmästare)!?
Nästan så man börjar fundera om det har med att jag har mycket växter, och dom känner att dom tar för mycket plats ?
#4 - 24 december 2003 00:44
Att jag funderade på lekbeteende var för att man inte vet hur det går till, eftersom de inte är odlade i akvarium vad jag vet. Men om jag tänker efter så kan det väl knappast vara möjligt att dom samlar växter som skydd, som vissa fiskar gör, eftersom dom lever i strömmande vatten... så glöm den tanken, det har jag gjort :-)
Det kanske bara är så att det är en extra god planta du skaffat... eller som du säger, att dom försöker fixa lite space... men det låter också långsökt...
#5 - 27 december 2003 16:14
Förmodligen tyckte dom den smakade gott, för nu har dom käkat upp del helt... Vet inte vad plantan heter, men den påminner om en mindre grästuva med extremt ljusgröna smala blad som pekar kors & tvärs och är väldigt vacker. Jaja, jag har ju hellre mina Praktbotior än denna växt i mitt akvarium :)
#6 - 31 december 2003 14:51
är det inte praktbotior som gillar sniglar, kanske satt några på och sentog de resten av plantan till dessert?

=)
#7 - 4 januari 2004 11:32
Hej !
Jag har oxå praktbotior, som är till åldern kommna,men jag har heller aldrig sett dem gå på några växter. Däremot är de som galna i Hikari pellets...ett tips...Mvh Jan
#8 - 5 januari 2004 01:15
Ja dom gillar Hikaris wafers.!!:)
Men mina är runt 10cm o e glada för den enda plantan jag har i karet Anubias.!
Dom har varit på den ett antal gånger.!
Trodde jag gav för lite grönt men även med ökad dos grönt foder så är dom på den ändå.!
Men inget jag störs av så dom får väl fortsätta ansa den .!
Gott nytt år på er alla.!

Annons