Praktbotior

#1 - 19 februari 2007 16:48
nu har jag haft mitt aquarie i gång 1 månad och har fisk som lever och mår bra.
fick en smart ide att utöka lite i detta jätte akvarie med lite flera arter som kan vara fina att titta på och då skaffa jag bla praktbotia 3st då det är en stim fisk..
dom fick ligga i tero påse på vägen hem från zoo butiken och jag stoppa ner dom som man gör med all fisk så efter en timme så klippte jag upp påsen och släppte dom lösa i vattnet..

genast var dom fulla av energi och jagade gyppy bebisnara
senare fram mot kvällen så börjar en av dom vara utan för gänget med praktbotior och utan för det större stimmet
och jag tänkte att stackaren var mobbad

så på morgonen så sätter jag mig vid akvariet och njuter av att se fiskarna simma runt men känner att något saknas och då räknar jag över mina barn och saknar en praktbotia instektivt letar jag först ( endast med blicken) runt hela akvariet mellan vexter och stenar och rötter..
och tänker det värsta och tittar upp mot vatten ytan hitta inte den någonstans men det visa sig att den låg död på botten liggandes på sidan (svår hittat då)

senare börja fundera vad jag gjort för fel och i fall jag gjort det någon som vet ?

och värre blev det sitvationen senare samma dag då en till börjar bete sig enstörigt och inte vill vara med dom andra fiskarna och i morse så låg även den död på botten

och nu har jag bara en stackare kvar

vad har jag gjort för fel
hur ska jag und vika att den sista dör
är det bara jag som vart med om det här

tack för alla svar
[FONT=function(){return this.length}][/FONT]

Edit
frågor som kom upp :
(är oerfaren.. så ta inte illa upp [:o] )

Koppade du in fisken? - vad betyder detta ?
Vattenbyte? - har inte brövat att byta vatten då alla alla växter och fiskar trivs
Pump och storlek på karet? - 250 L
Vattentemp? - 27C
Nitrit? - ingen aning men ska lämna in vatten prov fort

sen klart 3st är inget stim avaktar tills sitvationen är mer stabil i vatten lådan så ska min ensamme stakare få sig ett par vänner så dom blir enligt rekomenderat.

min i släpps prosedur funkar på följade:
kommer hem med fisken i termo påse öppnar termo påsen lägger ner plast påsen med fisk i akvariet låter den ligga minst 1 timme sen klipper jag försiktigt upp den 5 min senare så är påsen öppnad och fiskarna är i akvariet.
____

vill tacka för alla svar samt den enklare förklaringen/ förtydligen dettta var verkligen nödvändigt tackar alla talare i tråden.
#2 - 19 februari 2007 17:13
Koppade du in fisken?
Vattenbyte?
Pump och storlek på karet?
Vattentemp?
Nitrit?
#3 - 19 februari 2007 17:24
ditt kar är endast 1 månad och inte i balans ännu och praktbotior är väldigt känsliga för vattenkvaliten, särskilt första tiden! vänta lite innan du stopar i fler botior i ditt kar och koppa då in dem ett par timmar... och så är väl inte 3 ett stimm;)
#4 - 19 februari 2007 17:40
Min erfarenhet är att Praktbotior minst ska va en 7-8 stycken, helst över 10!
Nästa är att ha fisken liggandes i påsen i akvariet stressar den värre än om du släpper i den direk, utan inkoppning alltså. Ska du nu koppa in en fisk, töm påsen i en tom hink och tillsätt lite av ditt akvarievatten efterhand..
#5 - 19 februari 2007 17:56
Håller inte riktigt med där... tycker inte det verkar stressa dem mer är att stoppa dem i en hink och sen jaga dem med håven... Ligger dem i påsen så får dem en chans att bekanta sig lite med sin nya omgivning och andra fiskar får stilla sin nyfikenhet utan att kunna skada dem MEN vilken metod man än tillämpar så är det just viktigt med att långsamt vänja dem vid det nya vattnet!
#6 - 19 februari 2007 18:00
Jag håller med ovanstående talare, jag tror du släppte i dem alldeles för fort. Mina botiior får alltid ett par timmar på sig, där de dels får rätt temperatur på vattnet, dels får känna av vattnet i lagom takt.

Om jag vore du skulle jag vänta tills ditt kar är lite äldre och mognare, och ta det lugnt med inkoppningen när det väl är dags.
#7 - 19 februari 2007 18:47
Hej, Fagge!
Tråkigt med dina praktbotior. Tänkte bara förtydliga inläggen från talarna här före mig, säkert helt i onödan -men ändå..

När du stoppat påsen i vattnet så klipp upp den efter den stund och slå i en kaffekopp med vatten från akvariet i påsen. Slå sedan på en kopp en gång i kvarten, var tjugonde minut eller så. Efter en timme eller längre om du anser att det gäller känsliga fiskar, så kan du släppa ut fiskarna i vattnet. Fiskarna har då fått en stund att vänja sig med inte bara den nya vattentemperaturen, utan även själva vattnet.

Jag brukar håva upp fiskarna ur påsen, vill ha så små mängder som möjligt av affärens vatten i mitt akvarium.

Åheim har en mycket viktig poäng i att du kanske ska vänta lite med nya botior tills du vet att ditt vatten blivit helt fritt från nitrit efter uppstarten. Mina praktbotior var väldigt hängiga ett tag efter att de introducerats till mitt nya akvarium där det fortfarande fanns lite nitrit i vattnet, men tur som var så klarade de sig.

Lycka till!
#8 - 21 februari 2007 06:13
Edit bump
#9 - 21 februari 2007 07:29
Fagge skrev:

Edit

frågor som kom upp :

(är oerfaren.. så ta inte illa upp [:o] )

Koppade du in fisken? - vad betyder detta ?

Vattenbyte? - har inte brövat att byta vatten då alla alla växter och fiskar trivs

Pump och storlek på karet? - 250 L

Vattentemp? - 27C

Nitrit? - ingen aning men ska lämna in vatten prov fort

sen klart 3st är inget stim avaktar tills sitvationen är mer stabil i vatten lådan så ska min ensamme stakare få sig ett par vänner så dom blir enligt rekomenderat.

min i släpps prosedur funkar på följade:

kommer hem med fisken i termo påse öppnar termo påsen lägger ner plast påsen med fisk i akvariet låter den ligga minst 1 timme sen klipper jag försiktigt upp den 5 min senare så är påsen öppnad och fiskarna är i akvariet.

____

vill tacka för alla svar samt den enklare förklaringen/ förtydligen dettta var verkligen nödvändigt tackar alla talare i tråden.

"Koppning" har jag beskrivit i inlägget ovan.

Detta med (del)vattenbyte finns det olika teorier om. Jag skulle om jag var du skulle jag byta ca. 40% av vattnet och sedan byta mellan 20-30% varje eller varannan vecka. Många byter 40% varje vecka, i synnerhet de som göder sina växter med PMDD. Det är dock i första hand för att ha ordning på hur mycket näring växterna får. Men matar du inte mer än vad fiskarna äter upp och rent allmänt håller ett vakande öga på hälsotillståndet i karet så behöver inte vattnet bytas särskilt ofta.
#10 - 21 februari 2007 12:25
åheim skrev:
Håller inte riktigt med där... tycker inte det verkar stressa dem mer är att stoppa dem i en hink och sen jaga dem med håven... Ligger dem i påsen så får dem en chans att bekanta sig lite med sin nya omgivning och andra fiskar får stilla sin nyfikenhet utan att kunna skada dem MEN vilken metod man än tillämpar så är det just viktigt med att långsamt vänja dem vid det nya vattnet!

Jaga dem med håven?? det behöver man inte göra... det är bara och vända upp och ner på hinken lite försiktigt så poff så är alla fiskarna ute. lättare än så är det inte
#11 - 21 februari 2007 13:41
Jag tycker att de är mer lättfångade med håven om de får vara kvar i påsen. Tobbe, poängen med att håva dem är att slippa hälla akvarieaffärens vatten i sitt eget akvarium.
#12 - 21 februari 2007 13:44
Håller med Tomas!men vet ju inte va dom har i deras vatten m.m
#13 - 22 februari 2007 20:17
angående vatten byte är det bra att byta vattenet så ofta samt så tidigt innan allt kommit i gång ?

ytligare en dum fråga brukar det vara fel på zoots vatten ? är inte dom till räkligt duktiga så att det ska vara sjyssta grejjer dom har att göra med :confused:

kan passa på att säga att den sista prakt botien har "hittat sin plats" och trivs nu jätte bra och stimmar med dom övriga fiskarna
20 st neon tetror
20 st guppys
10 av okänd sort
:D

ska verkligen ta och se till så jag kan allt om mitt aquarie och passa på och fråga er alla när det dycker upp något ni har vart till jätte hjälp upp skattar er jätte mycket stort tack

Annons