nu har jag haft mitt aquarie i gång 1 månad och har fisk som lever och mår bra.
fick en smart ide att utöka lite i detta jätte akvarie med lite flera arter som kan vara fina att titta på och då skaffa jag bla praktbotia 3st då det är en stim fisk..
dom fick ligga i tero påse på vägen hem från zoo butiken och jag stoppa ner dom som man gör med all fisk så efter en timme så klippte jag upp påsen och släppte dom lösa i vattnet..
genast var dom fulla av energi och jagade gyppy bebisnara
senare fram mot kvällen så börjar en av dom vara utan för gänget med praktbotior och utan för det större stimmet
och jag tänkte att stackaren var mobbad
så på morgonen så sätter jag mig vid akvariet och njuter av att se fiskarna simma runt men känner att något saknas och då räknar jag över mina barn och saknar en praktbotia instektivt letar jag först ( endast med blicken) runt hela akvariet mellan vexter och stenar och rötter..
och tänker det värsta och tittar upp mot vatten ytan hitta inte den någonstans men det visa sig att den låg död på botten liggandes på sidan (svår hittat då)
senare börja fundera vad jag gjort för fel och i fall jag gjort det någon som vet ?
och värre blev det sitvationen senare samma dag då en till börjar bete sig enstörigt och inte vill vara med dom andra fiskarna och i morse så låg även den död på botten
och nu har jag bara en stackare kvar
vad har jag gjort för fel
hur ska jag und vika att den sista dör
är det bara jag som vart med om det här
tack för alla svar
[FONT=function(){return this.length}][/FONT]
Edit
frågor som kom upp :
(är oerfaren.. så ta inte illa upp [:o] )
Koppade du in fisken? - vad betyder detta ?
Vattenbyte? - har inte brövat att byta vatten då alla alla växter och fiskar trivs
Pump och storlek på karet? - 250 L
Vattentemp? - 27C
Nitrit? - ingen aning men ska lämna in vatten prov fort
sen klart 3st är inget stim avaktar tills sitvationen är mer stabil i vatten lådan så ska min ensamme stakare få sig ett par vänner så dom blir enligt rekomenderat.
min i släpps prosedur funkar på följade:
kommer hem med fisken i termo påse öppnar termo påsen lägger ner plast påsen med fisk i akvariet låter den ligga minst 1 timme sen klipper jag försiktigt upp den 5 min senare så är påsen öppnad och fiskarna är i akvariet.
____
vill tacka för alla svar samt den enklare förklaringen/ förtydligen dettta var verkligen nödvändigt tackar alla talare i tråden.