Till hörsten startar projektarbetet i skolan, och det är helt valfritt vad man vill jobba med. Eftersom allt jag kan, är intresserad av och gör nåt med är akvarium ska det såklart handla om detta.
Det jag är helt inne på nu, kollar fakta, utrsustning mm är att försöka få lek på praktbotior. För att detta ska ske tänkte jag försöka få kontakt med Ola Åhlander som har skrivit detta http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
som jag tycker ger en ganska bra uppfattning om vad praktbotian är för en fisk och vilka eventuella steg jag skulle kunna ta. Iom att jag tycker att denna fisk är überläcker så kan jag nästan tänka mej att ha ett stim på 8-10 individer bara för att dom är snygga...
Det jag hittills har tänkt kolla på är:
Ett akvarium som inte är lika högt som dom stora har en tendens att vara, men vilka bottenmått jag ska ha är inte klart än (kanske nån annan har ett bra tips :D)
En riktigt stark cirkulationspump, även pump med ett större filter.
Vilka affärer runt mej som skulle kunna ta hem botior på 10+, om det ens går. Annars tänkte jag annonsera här kanske och även på andra sidor i förhoppning om att det ska gå.
Ljuset tänkte jag fixa med 2-3 hängande halogenlampor eller nån mindre lysramp som ger ett dämpat ljus.
Sen tidigare erfarenhet vet jag att det finns några växter som gärna smakas på i hörnen. Vad finns det för växter som kan klara sej från fiskarna men även den relativt starka strömmen som kan bli åt slutet? Funderar på anubias eller javaombunke, kanske nån sumpväxt som bara har rötterna i vattnet och klarar sej ändå...
Nu vill jag bara ha lite tips på hur ni tycker jag skulle kunna göra och vad ni tycker om iden.
Kanske nån vet hur det gick för Ola, om han lyckades med leken?
PS: jag förväntar mej ingen lek men jag vill ändå prova för skojs skull ;)