Praktbotiaprojekt

#1 - 14 maj 2008 10:40
Till hörsten startar projektarbetet i skolan, och det är helt valfritt vad man vill jobba med. Eftersom allt jag kan, är intresserad av och gör nåt med är akvarium ska det såklart handla om detta.

Det jag är helt inne på nu, kollar fakta, utrsustning mm är att försöka få lek på praktbotior. För att detta ska ske tänkte jag försöka få kontakt med Ola Åhlander som har skrivit detta http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
som jag tycker ger en ganska bra uppfattning om vad praktbotian är för en fisk och vilka eventuella steg jag skulle kunna ta. Iom att jag tycker att denna fisk är überläcker så kan jag nästan tänka mej att ha ett stim på 8-10 individer bara för att dom är snygga...

Det jag hittills har tänkt kolla på är:
Ett akvarium som inte är lika högt som dom stora har en tendens att vara, men vilka bottenmått jag ska ha är inte klart än (kanske nån annan har ett bra tips :D)
En riktigt stark cirkulationspump, även pump med ett större filter.
Vilka affärer runt mej som skulle kunna ta hem botior på 10+, om det ens går. Annars tänkte jag annonsera här kanske och även på andra sidor i förhoppning om att det ska gå.
Ljuset tänkte jag fixa med 2-3 hängande halogenlampor eller nån mindre lysramp som ger ett dämpat ljus.
Sen tidigare erfarenhet vet jag att det finns några växter som gärna smakas på i hörnen. Vad finns det för växter som kan klara sej från fiskarna men även den relativt starka strömmen som kan bli åt slutet? Funderar på anubias eller javaombunke, kanske nån sumpväxt som bara har rötterna i vattnet och klarar sej ändå...

Nu vill jag bara ha lite tips på hur ni tycker jag skulle kunna göra och vad ni tycker om iden.
Kanske nån vet hur det gick för Ola, om han lyckades med leken?

PS: jag förväntar mej ingen lek men jag vill ändå prova för skojs skull ;)
#2 - 14 maj 2008 11:01
Lycka till;):)!
#3 - 14 maj 2008 11:07
Det finns väl fortfarande inte någon som lyckats få yngel på Pract Botia i akvarium?
#4 - 14 maj 2008 14:15
Jag har tyvärr inga tips men det skall bli väldigt intressant att följa. Livliga fiskar det där. :)
#5 - 14 maj 2008 14:27
Söker du stora praktbotier så kan du kolla min annons: http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=2915&cat=500

Har fått lek på dem en gång. Jag såg dem leka i samband med att de fick gå i ett nytt och mycket större kar än de tidigare levt i. Miljöbytet triggade till lek och praktbotierna typ dansade tillsammans i en hel vecka. UTAN att käka mat, de åt inget foder alls.

Blev riktigt irriterad på detta betende då de hela tiden var framför rutan och simmade blixtsnabbt fram och tillbaka, upp och ner osv osv. De gjorde en del totalt symetriska rörelser också, typ som tränade delfiner gör. Senare då jag såg den gravida honan så började jag förstå att det jag sett några veckor innan var lek :)

En av honorna blev gravid, magen var riktigt stor i flera veckor. Idag är magen dock mindre stor. Kan inte släppa tanken om "tänk om den födde och ynglena blev käkade av mina rovfiskar" Inte så smart att ha en gravid hona i ett rovfisksakvarium direkt. Men men.

Enligt min uppfattning så är miljöbytet vad som triggar dem till lek. De kan annars leka bara sådär också. Men jag anser att jag fått tillräckligt med underlag för det här med miljöbyte. Jag köpte tex ny inredning nån vecka sedan. Det fick praktbotierna att börja dansa och hålla på igen. Deras dans höll dock bara på i ca 1 dag och inte 1 vecka som förra gången.

Vet en annan person som fått 2-3 praktbotia honor att bli romstin/gravida. Hans honor har en efter en dött av märkliga skäl. Min hona har inte dött under graviditetens gång. Tänk om hon födde :S
#6 - 14 maj 2008 18:26
Amaro skrev:
Söker du stora praktbotier så kan du kolla min annons: http://www.zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=2915&cat=500

Har fått lek på dem en gång. Jag såg dem leka i samband med att de fick gå i ett nytt och mycket större kar än de tidigare levt i. Miljöbytet triggade till lek och praktbotierna typ dansade tillsammans i en hel vecka. UTAN att käka mat, de åt inget foder alls.

Blev riktigt irriterad på detta betende då de hela tiden var framför rutan och simmade blixtsnabbt fram och tillbaka, upp och ner osv osv. De gjorde en del totalt symetriska rörelser också, typ som tränade delfiner gör. Senare då jag såg den gravida honan så började jag förstå att det jag sett några veckor innan var lek :)

En av honorna blev gravid, magen var riktigt stor i flera veckor. Idag är magen dock mindre stor. Kan inte släppa tanken om "tänk om den födde och ynglena blev käkade av mina rovfiskar" Inte så smart att ha en gravid hona i ett rovfisksakvarium direkt. Men men.

Enligt min uppfattning så är miljöbytet vad som triggar dem till lek. De kan annars leka bara sådär också. Men jag anser att jag fått tillräckligt med underlag för det här med miljöbyte. Jag köpte tex ny inredning nån vecka sedan. Det fick praktbotierna att börja dansa och hålla på igen. Deras dans höll dock bara på i ca 1 dag och inte 1 vecka som förra gången.

Vet en annan person som fått 2-3 praktbotia honor att bli romstin/gravida. Hans honor har en efter en dött av märkliga skäl. Min hona har inte dött under graviditetens gång. Tänk om hon födde :S

Vet du ungefär vad du hade för vattenvärden / vattenförhållanden innan och efter det hände första gången?

Detta ska jag ju tyvärr inte dra igång förrän under sensommarn hösten så finns dom kvar då får du jättegärna höra av dej :D
#7 - 14 maj 2008 18:57
Amaro skrev:

Såg du några ägg?
Det låter mer som om du triggade deras vandringsbeteende än som att du triggade lek. Stora honor lägger tydlige enorma mängder ägg, så det är nog svårt att missa om de faktiskt leker.
#8 - 14 maj 2008 20:03
sen är cromobotia macracanthus inte en elit valör utan guldmärkt så någon har tydligen lyckats nån gång men vem och hur vore kul att veta..
#9 - 14 maj 2008 21:59
Asså azur lägg av. Seriöst säger jag att den vart romstin så har den vart det. Jag såg det hela med mina egna ögon.

Kan du vara så god och 1, förklara för mig vad vandringsbetende är för något påhittat begrepp och 2, hur detta sk vandringsbetende fått en av mina praktbotiehonor att få en enorm mage i flera veckor. Detta utan nå dumma påståenden som att det kan ha vart sjukdom, eller den kanske käkar mer än dem andra fiskarna etc etc.

Och jag hoppas du inte kallar dem första 1-2 timmarna då praktisarna simmar runt och utforskar sin nya miljö för vandringsbetende. Stor skillnad mellan 1-2 timmar och 1 hel vecka utan foder va ;)

För övrigt så ser man inte rommen då den är i fiskens mage, man ser bara denna svullnad. Antagligen så ser man rommen då fisken släpper ner det någonstans. Kanske lite svårt då man har massor med rovfiskar i karet va ;)
#10 - 14 maj 2008 22:03
Platy, nepp har inge koll på vattenvärden och sånt, pillar inte med såntdär :)

ja du, finns annonsen kvar så finns fiskarna kvar. Bara o kolla sen när det är dags.
#11 - 14 maj 2008 22:36
platy, kontakta per haninge här på zoopet. Han har under flera år testat med att odla praktbotier
#12 - 15 maj 2008 01:40
Amaro skrev:
Asså azur lägg av.

Du har alltså inte sett äggläggning. Då köper inte jag att du haft lek.

Kan du vara så god och 1, förklara för mig vad vandringsbetende är för något påhittat begrepp och 2, hur detta sk vandringsbetende fått en av mina praktbotiehonor att få en enorm mage i flera veckor.
Botior vandrar, som lax. De blir oroliga, honorna blir fulla med ägg, och de lägger sen äggen i forsande vatten.
Det är mycket möjligt att din hona var äggstinn, det har folk lyckats med då och då, men att faktiskt få lek känner jag bara till att två fått (utan hormoninjektioner), och bara den ena är hyfsat väldokumenterad:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/item.php?news=1429
http://www.fishforum.com/viewtopic.php?p=85200

pH't i hans kar är löjligt lågt - mycket få fiskarter klarar att leka vid så lågt pH, och min gissning är att anledningen till att så få ägg var befruktade var att det extremt låga pH't dödade spermierna.
#13 - 15 maj 2008 18:10
Tack för annonserna!! Vill läsa och förstå så mkt som möjligt innan jag startar, men jag kommer aldrig kunna hålla så lågt pH! För att sänka det har jag hört att man kan använda rötter och torv, men bara till runt 6 pH(?) Vet inte ens om det skulle gå att hålla på det om jag gör vattenbyte ofta...
#14 - 16 maj 2008 19:25
Men vad tror ni om måtten? Dom behöver ju inte så högt som andra fiskr om jag har förstått rätt?
Guest
#15 - 16 maj 2008 20:18
PlatyYngel skrev:
Tack för annonserna!! Vill läsa och förstå så mkt som möjligt innan jag startar, men jag kommer aldrig kunna hålla så lågt pH! För att sänka det har jag hört att man kan använda rötter och torv, men bara till runt 6 pH(?) Vet inte ens om det skulle gå att hålla på det om jag gör vattenbyte ofta...

Jag använder torv och när du fått torvet inkört så höjs inte pH:t så där jättemycket vid vattenbyte och efter en stund så är pH:t i stort sätt nere på samma värde som det var innan vattenbytet.

Hur stort skall akvariet vara?
#16 - 17 maj 2008 17:11
Jo, det är just det... Hur stort ska det vara? Vad tror du är bra?
#17 - 20 maj 2008 09:59
Tror det blir svårt att få naturlig lek på Praktbotia, men tufft om det lyckas och kan standardiseras.
Jag kommer själv att försöka odla praktbotia, men då blir det med hormoninjektioner.
#18 - 21 maj 2008 20:49
Wunder skrev:
Tror det blir svårt att få naturlig lek på Praktbotia, men tufft om det lyckas och kan standardiseras.

Jag kommer själv att försöka odla praktbotia, men då blir det med hormoninjektioner.

Men hur trist är inte det då? Lyckas man skulle väl det kännas som fusk?
Men som jag även skrev i början så förväntar jag mej ingenting av detta men vill ändå prova liksom ;)
#19 - 23 maj 2008 11:16
Redan igår fick jag första lilla gruppen med inte lika små praktbotior. 3 st varav 2 st på 12 cm och en bamse på 15.
Så nu ska jag flytta om lite i karen så dom inte behöver trängas alltför mkt med övriga invånare... :D
#20 - 24 maj 2008 13:38
PlatyYngel skrev:
Men hur trist är inte det då? Lyckas man skulle väl det kännas som fusk?
För mej känns det inte som fusk.
#21 - 24 maj 2008 14:32
Men det är det;).
#22 - 25 maj 2008 22:45

sen är cromobotia macracanthus inte en elit valör utan guldmärkt så någon har tydligen lyckats nån gång men vem och hur vore kul att veta..

I SARF:s Odlingskampanj har den fortfarande värdet Elit...

...och där godkänns heller inte hormonbehandling - med ett undantag. Man får ta akvarievatten från ett akvarium med lekande fiskar och hälla det i ett annat för att försöka få fiskarna där att triggas till lek.

Annons