Praktbotian?

#1 - 20 augusti 2008 07:00
Nu blev jag, efter lite basal grundläsning, nyfiken på Praktbotian.

Kan man få lite tips av er erfarna vad gäller akvariestorlek, inredning, passande fiskar osv. Jag läste att akvariet bör vara minst 250 liter....behövs det verkligen om man tänker sig en grupp på fem stycken?

Kan de trivas med mindre fisk som Molly o Platy utan att äta upp eller skrämma ihjäl dem?

Funkar de med någon typ av växter?
#2 - 20 augusti 2008 07:01
Ja absolut, de behövs nog t.o.m större eftersom praktbotior kan bli 30cm!
#3 - 20 augusti 2008 07:07
Jag har läst ett antal kommentarer o även foruminlägg på andra sidor, och ingen har någonsin lyckats få sin Praktbotia att bli 30 cm som det står att de KAN bli som störst. Mellan 15-20 cm verkar vara vad de blir som störst hemma hos medelSvensson. Stort nog iof, men det skulle alltså inte kunna räcka med 200 liter o gott om simyta däri?

Någon Praktbotiahusse/matte som har koll på läget?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 20 augusti 2008 08:40
Jag har åtskilliga gånger sett praktbotior i storlek på 25-30 cm.
I länder som t.ex. Tyskland så finns det t.o.m. lag på att de inte får hållas i mindre akvarier än sådana som är minst 150 cm långa.
Att man inte så ofta ser dem nå full storlek i Sverige beror i så fall på att de hålls under dåliga förhållanden som inte ger dem möjlighet att växa på ett naturligt sätt.
#5 - 20 augusti 2008 08:44
Precis som Kjell säger så är de så att de inte får sträcka ut sig ordentligt i de kar de hålls i, och det hämmar deras växt och de dör i förtid.

Har visat den här filmen många gånger, men vill visa den igen:
http://s88.photobucket.com/albums/k183/Emma_Turner/?action=view&current=DSCN1258.flv&refPage=&imgAnch=imgAnch1

Titta hur snabba de är, och stora, det borde förklara för dig att de behöver minst 150cm långt kar vid den här storleken. Jag tänkte först ha praktbotior till mitt 350L kar, men bestämde mig för att det är för litet.

Om du vill ha en botia med liknande beteende till praktbotian så har du alltid pakistanbotian ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=844 ). Ser inte så rolig ut på bilden, men den är ack så läcker i verkligheten, och en skitrolig fisk! Tänk på att göra många gömställen åt den, då är den inte lika skygg. Rekommenderas varmt :)
#6 - 20 augusti 2008 10:14
Ja tack för tipset om Pakistanbotian, men verkar den inte en aning väl skygg för att bli en rolig kompis?

Generell fråga med anledning av utrymme o livsbetingelser....hur stora fiskar kan man egentligen ha i ett 200-liters kar utan att de får det för trångt?
Individstorleken är en sak o antalet en annan, men om vi ser då Praktbotian som behöver minst 250 liter för ett litet stim på typ 5-6 stycken och då rimligen behöver minst 50l/individ.
#7 - 20 augusti 2008 10:48
Tycker inte det är rätt att det står att den behöver 250L, praktbotian behöver betydligt mer.

Och svar på din fråga: NEJ, pakistanbotian är inte skygg bara du har den i ett stim på minst 5-6 individer. Min kommer fram till rutan när jag knackar på den :) Dock har jag väldigt mycket gömmor i akvariumet, så den känner väl sig trygg.
#8 - 20 augusti 2008 20:31
Jag har mina praktbotior (7 st)i ett 200L akvarium, men dom är fortfarande små.
Dom ska så småningom få flytta till mitt 450L istället och jag tror som ovanstående att 250L är för litet tyvärr.
Kan tipsa om en annan skoj botia som heter botia kubotai: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1031 en mycket vacker och trevlig stimfisk som har ett liknande beteende som praktbotian...
Annars kan du ju alltid köpa ett större akvarium så småningom :)

Annons