[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag kan inte med 100% säga att den har rom i sig. Men har försökt att få kontakt med mer kunnigt folk, som kan mer än vad jag kan. Var in till Söders Zoo i Gävle och de sa att den hade rom i sig. Sedan var jag i kontakt med en man i Fagerviken (Norra Uppland) som arbetat med fiskar sedan 60-talet (zoo och liknande), och han sade också att den var romfylld. Jag har haft mina i några år nu, och har väl med mina ögon kunna tyda att de lekt några gånger tidigare, då utan resultat. Nu gjorde jag rent mitt akvarium för ca 2 månader sedan, och då bytte jag allt. Har inte ändrat så mycket i mitt akvarium, utom en skillnad. Skaffade en grotta för ca 1 år sedan, som jag märkte att de fick en förkärlek för. Det enda problemet var att de inte fick vara själv därinne. Andra malar trivdes också där. Nu vid senaste rengöringen sänkte jag ner grottan mer i sanden, så att inga andra malar kommer in, utan praktbotian lade sig på sidan och simmade in. Jag har som sagt inte haft några planer på att försöka odla fiskar, utan bara för att de är vackra att se på, sedan har jag läst att de är i stort sätt omöjligt att få fram sådana i akvarium. Jag har flera olika fiskar i akvariumet. Jag har märkt att de varit betydligt mycket mera tid i grottan sedan den blev nedsänkt, så de fick vara själv i den. När honan väl tittade ut efter ett tag så var den rund och det var då jag blev intresserad,, eftersom den inte varit det tidigare. Nu har jag plockat ut alla andra fiskar så att botierna inte ska bli stressade. Sedan har jag också märkt att de numera (varken hona eller hane) vill lämna grottan på dagtid, men på nattetid är båda ute som vanligt. De är ihop hela tiden numera, tidigare har de kunnat simma ifrån varandra i akvariumet, men nu simmar de ihop. Om det nu blir något, det kommer ju bara tiden att utvisa. Jag har fotograferat dessa när de visat sig och det har blivit några bra bilder (enligt mig). Men det var därför jag ville lägga upp bilderna, så att fler kan se dessa. Jag håller er uppdaterad med vad som händer, om någon är intresserad. Ska försöka lägga in bilder på den andra sidan....så alla kan se, och kanske det finns fler som kan hjälpa mig göra bedömningen om det möjligtvis finns rom i...[/SIZE][/FONT]