Hej!
Tänkte göra en projekttråd om mitt kommande 250L, som kommer nästa vecka på ons eller fre. Det ska bli ett hållnings och lekakvarium för främst Praktbotia men också Biotopakvarium.
Det ska innehålla Praktbotia men också andra Grönlingar och sedan 1-2stim av zebrafisk och någon rasbora. Karet är på 250L och har ett ytterfilter och så ska jag också ha några powerheads för extra ström.
här är en bild på hur jag ev ska inreda det
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2343223#
har försökt efter bästa förmåga att rita i paint.
ska inreda det med finssand en halvan väldigt strömt och ett stenras, den andra halvan lite lugnar och igenväxt. ska ev ha aquaterra slim bakgrund(röd) och så vanliga flata och runda stenar i samma färg som sanden och bakgrunden. växterna ska bli inhemskaväxter från syd/ost Asien.
vilka fiskar det exakt blir är inte helt klart, men där ska vara 5st Praktbotior.
sedan kommer det intresanta att nu få Praktbotiorna till att leka och ef få yngel. men först ska jag ge dom en stimulerad torkperiod med högre värme och sänka vattnet till 20-30cm. sedan ska jag fylla på vattnet mer och mer för varje dag och stimulera svalt regn med en trädgårdsvattenkanna. och då sänka tempen lite lite. därefter blir det ju då strömt när powerheadsen kommer igån. och då hoppas jag att dom sedan ska ''simma uppåt'' i floden i dett strömma vattnet, och det är därför jag har byggt upp högt med stenar som då ska stimulera en flod. när dom sedan kommer bakom stenröset så blir det mycket tät växtlighet och rätt så lungt vatten där jag hoppas dom sedan ska leka och lägga rom. så ni får önska mig lycka till!. det ÄR inte helt omöjligt bara VÄLDIGT ovanligt.
hoppas ni vill följa detta!.
har ni några input eller andra tips eller funderingar?
(vill helst slippa dumma kommentarer att det är omöjligt eller att jag är korkad av att försöka, skulle dom inte leka har jag gett dom ett väldigt bra hem och jag gråter inte om dom inte skulle leka men väldigt lycklig och glad om dom vill)