Praktbotia - fiskgaranti ?!

#1 - 16 januari 2006 22:00
Köpte mig 4 st praktbotior för 5 dagar sedan. 1 av dem var lite udda. Var mycket mindre, magrare, var inte med dem andra utan bara var för sig själv och nu så hittade jag den död.
Uppenbart så var det ngt fel på fisken innan den kom till butiken så nu undrar jag om det är möjligt att gå till butiken och berätta vad som har hänt och man kan få en ny!??!
Är det möjligt?

Mvh
#2 - 16 januari 2006 22:01
Det borde det förståss vara eftersom den var sån från början!
#3 - 16 januari 2006 22:47
[QUOTE=Birgitta W]Det borde det förståss vara eftersom den var sån från början![/QUOTE]

Men om den såg konstig ut redan i butiken, varför köpte du den då??? :confused:
#4 - 16 januari 2006 23:00
[quote=Torstensson]Men om den såg konstig ut redan i butiken, varför köpte du den då??? :confused:[/quote]

Tänkte först bara att den kanske var mindre, hade kanske inte växt lika mycket som de andra. Men det som blev mera konstigt var uppträdandet. Vill inte vara med de andra 3. Drog sig undan . ..

Mvh
#5 - 17 januari 2006 03:58
det är samma regler som gäller vid köp av fisk som vid köp av en tv.
#6 - 17 januari 2006 07:29
.....
#7 - 17 januari 2006 15:09
[quote=Raven]det är samma regler som gäller vid köp av fisk som vid köp av en tv.[/quote]

Och det innbär ?!

Mvh
#8 - 17 januari 2006 15:42
Anser att det är så fruktansvärt löjligt att säga en sån grej.. För jag skulle tippa att de inte finns så mycket som EN enda person i hela världen som köpt en fisk, för att 11mån senare lämnat in den på garanti typ, för de e va du kan göra med en tv... Sen skiter jag allt i va konsumentköpslag innebär.. Välkommen till verkligheten

Men fråga affären som sagt.. Så kanske dom är sjyssta att ge dej en ny.. Dock dumt av dej att köpa en fisk som inte beteer sej normalt ihopp om att den ska bli bra..
#9 - 17 januari 2006 16:01
[quote=sacha]Anser att det är så fruktansvärt löjligt att säga en sån grej.. För jag skulle tippa att de inte finns så mycket som EN enda person i hela världen som köpt en fisk, för att 11mån senare lämnat in den på garanti typ, för de e va du kan göra med en tv... Sen skiter jag allt i va konsumentköpslag innebär.. Välkommen till verkligheten[/quote]

Är det inte dags att du kommer till verkligheten då?
Efter som i "verkligenheten" finns det ngt som heter Konsumentköpslagen!!

Men fråga affären som sagt.. Så kanske dom är sjyssta att ge dej en ny.. Dock dumt av dej att köpa en fisk som inte beteer sej normalt ihopp om att den ska bli bra..

Dumt att köpa en finns som inte beter sig normalt?

1. Praktbotia beter väl sig inte som en "normal"fisk!?!?
2. Ska man välja ut fiskar i ett akvarium där det finns väldigt mpnga så är det lite svårt att bestämma vilken av dem som är normal efter som de är inte normala fiskar, tycker jag!
3. Att en fisk beter sig lite underligt när man har släppt i den i ett akvarium är väl normalt efter som att är nytt för den!?!?
4. Att jag insåg att nog var fel med just den fisken var väl när ett par dagar har gått och de andra börjar få ett mer "normalt" beteende i karet men där emot så fortsatte den konstiga fisken att uppföra sig konstigt!!

Mvh
#10 - 17 januari 2006 17:40
hahah.. Men gå å byt fisken då.. å sej att du har 2års reklamationsrätt.. Dom kommer skratta åt dej. Praktbotia beter sej väl som en sådan ska göra..!? el?..

Faan e så trött på alla som handlar å handlar å vill att affärer ska köpa tillbaka, ge ny, upplysa om allt bla bla bla ...
#11 - 17 januari 2006 21:31
[quote=Sharkbait]Och det innbär ?![/quote]

det innebär att om fisken va sjuk eller på annat sätt dålig när du köpte den har du rätt att kräva en ny och eventuellt även kunna kräva ersättning för eventuella merkostnader.

Sacha du har visst inte fattat nånting med de ja skriver.
går folk å klagar kommer dom oseriösa säljarna att förhoppningsvis fatta att det inte lönar sej att bete sej svinaktigt åt.

sen verkar du inte veta vilka regler som gäller för själva garantin för det är 3år och itne 2år till exempel.l
#12 - 17 januari 2006 21:33
[quote=sacha]hahah.. Men gå å byt fisken då.. å sej att du har 2års reklamationsrätt.. Dom kommer skratta åt dej. Praktbotia beter sej väl som en sådan ska göra..!? el?..[/quote]

Har inte sagt ngt om att byta fisken. Vill ha info om hur andra har gjort och hur de har blivit bemöta eller om det är bara att köpa en ny!

Faan e så trött på alla som handlar å handlar å vill att affärer ska köpa tillbaka, ge ny, upplysa om allt bla bla bla ...

Du kanske inte är medveten om att butiker har vissa skyldigheter mot kunden just för att "skydda" kunden mot vissa saker!
Bara att läsa [B]
Produktsäkerhetslagen, Produktansvarslagen, Distansavtalslagen, Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen, Konsumentkreditlagen, Konkurrenslagen
och Köplagen.

Annars kan väl du fortsätta o sura om att den "verkliga" världen är jobbig!

Mvh
[/B]
#13 - 17 januari 2006 21:36
[quote=Raven]det innebär att om fisken va sjuk eller på annat sätt dålig när du köpte den har du rätt att kräva en ny och eventuellt även kunna kräva ersättning för eventuella merkostnader.[/quote]

Erbjudandet jag fick av butiken var 50% på en ny.
Det ska jag säga nej till för jag har rätt till en ny!?

Mvh
#14 - 17 januari 2006 21:44
[quote=Sharkbait]Erbjudandet jag fick av butiken var 50% på en ny.
Det ska jag säga nej till för jag har rätt till en ny!?[/quote]

spontant skulle jag säga att du har rätt till en ny men då det är levande djur blir det hela krångligt.
men du kan alltid ringa din lokala konsumentrådgivare också.
telefonummer hittar du på www.konsumentverket.se
#15 - 17 januari 2006 21:46
[quote=Raven]spontant skulle jag säga att du har rätt till en ny men då det är levande djur blir det hela krångligt.
men du kan alltid ringa din lokala konsumentrådgivare också.
telefonummer hittar du på www.konsumentverket.se[/quote]

Javisst blir det krångligt när det är levand djur. . .

Den adressen kan jag. . :D

Mvh
#16 - 17 januari 2006 23:08
Jag sejer ju bara som de e... Men gå å kräv en ny fisk nu då istället..
#17 - 18 januari 2006 09:35
Jag hoppas natuligtvis att du kan få en ny fisk av din butik... Men måste också fråga hur dyr den va..:confused: Efter som denna garanti fråga kom upp.. Min butik hade nog gjort som din butik, fast jag hoppas du lyckas.:)
#18 - 18 januari 2006 11:33
´Sharkbait´, jag tycker du provocerar fram en diskussion om detta med konsumentköplagen lite titt som tätt här i forumet. Förstår inte riktigt vad du är ute efter mer än att just provocera ?

I detta fallet tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter om att du bör få en ny fisk av affären. Under vissa förutsättningar. Du ska ta med dig liket till affären annars kan det lätt misstolkas som att du vill öka på ditt bestånd av Praktbotior på affärens bekostnad. Har hört talas om att kunder försökt sig på detta.
En seriös affär tror jag inte protesterar utan ger dig nog en ny Praktbotia utan att protestera nämnvärt. Om inte, köp dina fiskar på annat håll i fortsättningen.
#19 - 18 januari 2006 19:34
[quote=56ovwal]´Sharkbait´, jag tycker du provocerar fram en diskussion om detta med konsumentköplagen lite titt som tätt här i forumet. Förstår inte riktigt vad du är ute efter mer än att just provocera ?

I detta fallet tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter om att du bör få en ny fisk av affären. Under vissa förutsättningar. Du ska ta med dig liket till affären annars kan det lätt misstolkas som att du vill öka på ditt bestånd av Praktbotior på affärens bekostnad. Har hört talas om att kunder försökt sig på detta.
En seriös affär tror jag inte protesterar utan ger dig nog en ny Praktbotia utan att protestera nämnvärt. Om inte, köp dina fiskar på annat håll i fortsättningen.[/quote]

Provocerar när jag undra om det finns ngn garanti när fisken är konstig och sedan dör straxt efter inköp?!?!
Utöka bestånde Praktbotior på butkens bekonstnad?
Hade väl varit mer troligt om alla dog om man vill göra så men nu så dog bara 1.
Tyvär så var det inte en seriös butik så jag kommer köpa fisk från annat håll!

Mvh
#20 - 19 januari 2006 08:25
min erfarenhet..

Jag köpte en ny dyr mal som dog ganska snart efter jag installerade den. Fisken levererades i en väldigt liten påse men lite vatten och nästan ingen luft/syrgas, den kom direkt från en grossist.
Eftersom jag inte ansåg att jag gjorde något direkt fel vid installationen och att fisken var dyr så kontaktade jag affären. Men det är inte lätt att övertyga om att man gjort allt rätt och att fisken var dålig från början. Grossisten ansåg sig inte heller skyldig. Det slutade med att jag kunde få lite rabatt på andra prylar i affären men jag avstod och handlar nu i en annan affär.

från verkligheten...
#21 - 19 januari 2006 09:22
fiskar kan alltid lämnas tillbaka men tänka på att utan kvitto är affären inte skyldig att lämna ut garanti.hur många sparar det vid inköp av fisk.ett vattenprov bör tas med så att affären har en rimlig chans att se vad som gått fel plus den döda fisken.
#22 - 19 januari 2006 09:31
jag känner att jag måste lägga in några synpunkter från den andra sidan dvs affärens.om alla visste hur många konstiga och fräcka garantier man får in.saker som är köpta i andra affärer.döda fiskar med vattenprov som är helt åt fanders.de flesta är något aggresiva ochså speciellt de som har orimliga krav.affärer generellt är nog inte emot en rimlig garanti men kan utgå med skepsis pga alla andra orimliga garantier.så jag tror nog att det finns rötägg både bland kunder och affärer.men vi kan väl försöka se hela bildenutan arga undertoner och ha en bra diskussion.ps praktbotior sa aldrig köpas magra från affären då det oftast är väldigt känsliga vid flytt och stress vid nytt akvarium. lycka till
#23 - 19 januari 2006 09:52
[quote=Sharkbait]Provocerar när jag undra om det finns ngn garanti när fisken är konstig och sedan dör straxt efter inköp?!?!
Utöka bestånde Praktbotior på butkens bekonstnad?
Hade väl varit mer troligt om alla dog om man vill göra så men nu så dog bara 1.
Tyvär så var det inte en seriös butik så jag kommer köpa fisk från annat håll!

Mvh[/quote]

Med tanke på dina tidigare inlägg här på Zoopet i diverse trådar "undrar" du inte om du har någon garanti på död fisk. Det vet du mycket väl att du har rent lagligen. Du/vi har konstaterat detta flera gånger. Just därför tycker jag din frågeställning är provocerande. Hade någon annan Zoopetare ( som inte vid ett flertal tillfällen här i forumet "hävdat sin rätt" med hänvisning till Konsumentköplagen ) undrat hade det inte varit provocerande.
´Raven´ tipsar dig ovan om att numret till din lokala konsumentrådgivare finns att finna på Konsumentverkets hemsida. Ditt svar lär inte förvåna någon:
"Den adressen kan jag. . :D "

Sen får jag be om ursäkt om du nu tolkade mitt tips om att ta med den döda Praktbotian till butiken för att undvika misstankar om "att utöka DITT fiskbestånd". Jag menade inte att DU försökte dig på ett sånt trick. Jag menade i största allmänhet.
Såhär i efterhand kan jag tycka det är en självklarhet att ta med den döda fisken. Precis som att man tar med sin nyinköpta TV till butiken om den är trasig/"död" för att bevisa att den är just trasig/"död". Inte tusan skulle Siba/OnOff/El-Giganten/m.fl. ge dig en ny TV för att du PÅSTOD att den du köpte var trasig/"död" [:D]
Och för att undvika ytterligare missförstånd menar jag i största allmänhet i exemplet ovan om TV:n och inte dig personligen.

M.v.h. Rickard Nilsson ´56ovwal´
#24 - 19 januari 2006 10:06
[quote=scooby]så jag tror nog att det finns rötägg både bland kunder och affärer.[/quote]

de har du rätt i.
många diskussioner tenderar till att bli mycket enkelsidiga då majoriteten är köpare här inne och inte säljare.

men det bästa om man får problem med en fisk är nog att åka till butiken och ta upp det i lugn och ro å inte ställa sej å gapa som jag hört vissa har gjort.
man kan komma mycket längre med silkesvantar en basebollträ ;)
#25 - 19 januari 2006 10:56
[quote=Yrrah]Jag köpte en ny dyr mal som dog ganska snart efter jag installerade den. Fisken levererades i en väldigt liten påse men lite vatten och nästan ingen luft/syrgas, den kom direkt från en grossist.
Eftersom jag inte ansåg att jag gjorde något direkt fel vid installationen och att fisken var dyr så kontaktade jag affären. Men det är inte lätt att övertyga om att man gjort allt rätt och att fisken var dålig från början. Grossisten ansåg sig inte heller skyldig. Det slutade med att jag kunde få lite rabatt på andra prylar i affären men jag avstod och handlar nu i en annan affär.

från verkligheten...[/quote]

Exakt..
Då om man tar kontakt med butiken och är trevlig mot dem för att man har misst en fisk och för att man vill ha en ny pga att man har rätt till det om man nu inte har "misshandlat" fisken.
Svaret man får av butiken är: Du kan få lite rabatt...

Tråkigt att det ska vara så få seriösa butiker. . .
Tex skulle man komma med fisken, vatten prover och restrande fiskar lever i karet. Då försöker man väl inte blåsa butiken. ..

Mvh
#26 - 19 januari 2006 16:05
Jag tror att i praktiken är det svårt att få en fiskgaranti, då det är alldeles för många saker som kan gå fel både från köparen och säljaren sida.
Jag är inte speciellt bitter över dom förlorade hundralapparna (synd för fisken dock). Vad man lär sig är att det finns bra och dåliga affärer, man får skaffa sig en favorit helt enkelt. Har man ingen som kan berätta för en så kan erfarenheten bli något dyrköpt men så är det ibland.

I min stad finns det tre zooaffärer, två st har gjort bort sig så nu handlar jag bara av den tredje. Låt konsumentkraften råda, så oseriösa affärer sollas bort!
#27 - 19 januari 2006 16:12
[quote=Yrrah]Jag tror att i praktiken är det svårt att få en fiskgaranti, då det är alldeles för många saker som kan gå fel både från köparen och säljaren sida.
Jag är inte speciellt bitter över dom förlorade hundralapparna (synd för fisken dock). Vad man lär sig är att det finns bra och dåliga affärer, man får skaffa sig en favorit helt enkelt. Har man ingen som kan berätta för en så kan erfarenheten bli något dyrköpt men så är det ibland.

I min stad finns det tre zooaffärer, två st har gjort bort sig så nu handlar jag bara av den tredje. Låt konsumentkraften råda, så oseriösa affärer sollas bort![/quote]

Det är ungefär det jag menar också att det är svårt.. kanske är jag dock inte lika diplomatisk i mina svar som du .. No hard till dej Raven men förstår inte varför du jämt ska hävda att det är precis samma som när man köper en tv.. Eftersom de faktiskt inte funkar så ...
#28 - 21 januari 2006 18:52
Hörde i "min" djuraffär att en kunds nyinköpta krabba dog efter fyra dagar, dom kom dit beredda på att köpa en ny, men fick den. Jättebra!!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 januari 2006 18:58
No hard till dej Raven men förstår inte varför du jämt ska hävda att det är precis samma som när man köper en tv.. Eftersom de faktiskt inte funkar så ...

Håller helt med om att jag också tycker att helt andra regler borde gälla för levande överhuvudtaget.
Men för att försvara Ravemn så har han faktiskt rätt i att det rent juridiskt inte görs någon skillnad mellan en TV och en fisk - sedan att det är en usel lag är en annan sak
#30 - 22 januari 2006 18:51
Ja, fy sjutton! För mig har det aldrig varit något problem att få en ny fisk. En butik här i stan har däremot krav på att man ska ta med vattenprov om fisken dött inom en vecka... fast just där har jag aldrig köpt någon. Jag har fått nya firrar utan vidare frågor och även rabatt på nya om det gått ett tag och någon dött. Dessutom har det inte varit problem att byta ut fiskar som inte funkat med dom andra. Jag handlar ofta och gärna hos sådana zoobutiker =)
#31 - 23 januari 2006 01:19
[quote=Inka]En butik här i stan har däremot krav på att man ska ta med vattenprov om fisken dött inom en vecka... [/quote]

är väl helt rätt egentligen sen om det är juridiskt rätt eller inte är skitsamma.
#32 - 25 januari 2006 11:05
Jo, jag menar... om man har dyngigt vatten i akvariet och fiskarna dör på grund av vattnets kvalitet ska man väl inte kunna gå tillbaka och hämta fisk efter fisk. Fast jag tror att de flesta butiksägarna skulle bli misstänksamma efter några gånger.
Bilagor:
#33 - 25 januari 2006 12:33
om man har pissvatten bör rimligtvis fler av de nya dö. är det bara en så ska affären ge dej en ny firre. "goodwill" gör att kunden kommer tillbaka med ett leende. halva priset på en ny är ju skit samma igentligen, då går jag hellre till ett annat ställe och betalar fullpris
#34 - 25 januari 2006 19:29
jag köpte 2 botior förra veckan, när vi öppnade påsen så va en ovanligt stilla, men dom kan ju va så, när vi släppte ut dom i akvariet så simmade den rakt ner och la sig mitt på botten, dagen efter va han död, vi tog med liten till affären och sa att han förmodligen blivit klämd när han jaga dom med hoven. (tog 20 minuter att fånga rackarna) OJ OJ OJ då sa butiksägaren, gud va hemskt så vi fick en ny firre utan problem eftersom han va krasslig innan han ens kom i akvariet =) ibland har man tur, ingen större summa att bråka om heller så hade vi inte fått en hade vi köpt en ny =) ( 30kr )
#35 - 31 januari 2006 23:58
[quote=anna7607]jag köpte 2 botior förra veckan, när vi öppnade påsen så va en ovanligt stilla, men dom kan ju va så, när vi släppte ut dom i akvariet så simmade den rakt ner och la sig mitt på botten, dagen efter va han död, vi tog med liten till affären och sa att han förmodligen blivit klämd när han jaga dom med hoven. (tog 20 minuter att fånga rackarna) OJ OJ OJ då sa butiksägaren, gud va hemskt så vi fick en ny firre utan problem eftersom han va krasslig innan han ens kom i akvariet =) ibland har man tur, ingen större summa att bråka om heller så hade vi inte fått en hade vi köpt en ny =) ( 30kr )[/quote]

Med ett sådant bemötande så fortsätter man att handla hos den butiken . ..

Mvh

Annons