Praktbarber simmar nedåt

#1 - 24 oktober 2006 08:07
Hejsan!
Jag startade ett nytt, 225-liters akvarium, för ca 3 månader sen. Fiskarna från det gamla akvariumet flyttade över för ca 1 1/2 månad sen. Nu har 1) grönalger lagt sig som ett lager på vattenytan (vilket jag i alla fall tillfälligt miskat ner på genom 1/4 vattenbyte) och 2) mina två praktbarber börjat simma i nedåtgående riktning. Det ser ut som om de kämpar för att komma neråt. De har simmat på detta sätt i max tre dagar (jag var inte hemma under helgen, så jag vet inte exakt). Eftersom jag misstänker allmänt dåliga vattenförhållanden pga att det är så nytt (och grönalgtillväxten), har jag alltså gjort ett fjärdedels vattenbyte och tänkte göra det igen med en dags mellanrum.
Är det någon som har nå'n annan idé eller tips, vore jag tacksam!
MVH MM
#2 - 24 oktober 2006 11:35
Har varit med om att en tigerbarb simmade nedåt. Berodde enligt en zooägare på, att den åt för fort av maten från ytan. Fick luft i sej. Det gick över av sej själv. Nu släpper jag ner flingfodret under vattenytan så att det sjunker.
#3 - 24 oktober 2006 14:14
Bette skrev:
Har varit med om att en tigerbarb simmade nedåt. Berodde enligt en zooägare på, att den åt för fort av maten från ytan. Fick luft i sej. Det gick över av sej själv. Nu släpper jag ner flingfodret under vattenytan så att det sjunker.

Hmm, skumt. Men bra att det löste sig. Firrarna verkar faktiskt må bättre nu. Simmar nästan normalt. Kan nog bero på vattenbytet, tror jag. Men vågar dock inte ta ut något i förskott eftersom de ej är helt normala än.
#4 - 24 oktober 2006 15:37
På huvudet..

Jag har läst nånstans att tigerbarber kan simma "på huvudet" om nitrithalten är för hög. Värt att kolla upp kanske?
#5 - 24 oktober 2006 16:30
Japp, simma på huvudet är ett tecken hos flera fiskarter att nitrithalten är för hög. Stå-på-huvudet sjukan har jag hört nånn gång.
mvh Mattias
#6 - 24 oktober 2006 19:11
Tigerbarber e Bra på o visa nitrit spikar ... simmar presis så.

kan vara annan förgiftning i vattnet som kom med vattenbytet...

Själv hadde man ihjäl 40st Paletciklider pga komunen öste i kemikalier i vattnet pga en vattenläcka ...

men min gissning är nitrit
#7 - 24 oktober 2006 20:03
jag har 4 guldbarber som ofta simmar med huvudet neråt,speciellt när dom ätit,kanske nått särskilt drag över just barber:)
#8 - 25 oktober 2006 07:31
Nu verkar de helt normala igen. Men jag ska göra ett nitrittest för att vara säker! Tack för tipsen.
#9 - 26 oktober 2006 08:32
Tänkte bara meddela att nitriten inte är för hög och praktbarberna simmar på som vanligt. Ett vattenbyte kanske var det som behövdes. Ska dock göra ett till snart för att fortsätta hålla bra balans.

Annons