Prakt botia

#1 - 24 maj 2006 19:31
hej! hur ser man om en prakt botia är med barn? någon som har en sådan som kan skicka bild? för jag tror min är med barn men inte riktigt säker:confused:
#2 - 24 maj 2006 20:30
De ser gravida ut om de äter för mycket....som hängbukssvin! Praktbotia sägs det att den inte går att odla, tyvärr
#3 - 24 maj 2006 21:30
Här är en intresant artikel om prakt botia
skriven av vår eminenta Ola Åhlander från Bollmora Akvarieklubb
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm
#4 - 25 maj 2006 17:18
ok synd :(
#5 - 25 maj 2006 19:41
[quote=JanneN]Här är en intresant artikel om prakt botia
skriven av vår eminenta Ola Åhlander från Bollmora Akvarieklubb
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/praktbotia/praktbotia.htm[/quote]

ursäkta om jag snor tråden lite...men det var en J*vligt intressant artikel om praktbotian...jag blev skit mycket impad av denna artikel.....sry om jag tog lite off topic

MVH Macke_fisk
#6 - 30 maj 2006 21:56
Måste också säga att artikeln var kanon! Blev så intresserad av Praktbotian så jag åkte ner idag och köpte 3 stycken.
Har haft dom i några timmar bara och är redan förälskad i dom. Vilka små charmtroll
#7 - 31 maj 2006 06:32
De är verkligen charmiga. Jag fick med en sådan jätte när jag köpte mitt 350 hörnakvarie. Mina 3 av de var stora men denna är mycket större....skulle försöka få en bild på den men de har ordnat ett bo under pumpen längst inne i akvariet.
#8 - 11 juni 2006 18:26
Är det nån som vet om han har lyckats få dom att leka?
Artikeln var väldigt intressant och jag önskar att jag hade fler praktbotior än dom två jag har. Min största är nästan 20 cm och den andre ett par cm mindre... ca 8 år gamla och som jag kan se det, en hona och en hane.
Tror ni dom skulle acceptera fler praktbotior? Det har ju bara varit dom två så gott som hela tiden (förutom andra fiskarter). Jag har fått för mig att dom skulle jaga livet ur "nykomlingar"...

Jag har bilder (inte dom bästa men...) som jag vill visa upp här... och det har jag tänkt länge, så nu har jag precis fyllt i ansökan om att bli "Gold Member"... så jag återkommer med bilder senare!
#9 - 11 juni 2006 19:05
hmm de är ju stimfiskar så jag tycker du gott kan köpa fler. själv har jag 6 st.
#10 - 12 juni 2006 02:18
Hur är praktbotior mot andra fiskar som stora?
Är dom som skalarer som äter allt, inkl torsk (nästan ;)) eller kan man ha dom i sällskapsakvarier även som fullvuxna? Ja, och då med fiskar som guppys och sånt smått
#11 - 12 juni 2006 17:29
Mina Botior gräver gropar.
Har tre stycken ungar, de är typ 5-6cm långa i ett 250Liters och ibland kan de hålla på i timmar med att gräva kan detta vara något parnings/därktighetstecken eller något sådant eller varför dom det, vet inte om de kanske kan finnas mat där under för de andra fiskarna samlas runt botiorna men botiorna bara jagar bort dem
.
Blir de fortare större om man har dem i större akvarier.
Funderar på när man måste flytta dem till större?
och om man föder upp dem i större från början blir de fortare större då.
#12 - 12 juni 2006 17:51
[quote=ribby_girl]Mina Botior gräver gropar.
Har tre stycken ungar, de är typ 5-6cm långa i ett 250Liters och ibland kan de hålla på i timmar med att gräva kan detta vara något parnings/därktighetstecken eller något sådant eller varför dom det, vet inte om de kanske kan finnas mat där under för de andra fiskarna samlas runt botiorna men botiorna bara jagar bort dem
[/quote]
För att sammanfatta praktbotior med fyra bokstäver: ADHD!;)

Dom kan, som du säkert vet, planlöst fara fram och tillbaka kors och tvärs i en halvtimme för att sedan ligga på varann och sova i någon timme..
Dom är med andra ord omöjliga att förstå sig på!:D
#13 - 12 juni 2006 19:19
Ja precis så håller mina på, ibland ligger de på gruset ser ut precis som de är dåliga eller döda.
Min bror har ADHD, han är lite mer aktiv än mina botior, men ja de har några liknande drag faktiskt nu när du säger det.
#14 - 12 juni 2006 20:45
Mina botior rör inte dom andra fiskarna... dom blir bara fler och fler!
Jag börjar tycka att 200 l är för lite för mina botior, men jag har inte plats till större...eller det är egentligen tyngden jag är mest tveksam till!
#15 - 12 juni 2006 20:48
[quote=TinaW]eller det är egentligen tyngden jag är mest tveksam till![/quote]

bor du i ett någorlunda modernt hus brukar tyngden inte va några problem.
#16 - 12 juni 2006 21:43
Huset är byggt 1919, så man kan väl inte direkt kalla det modernt... även om vi bytte bjälkarna i golvet -91, så väger väl ett 400 l en hel del. Är det nån som vet hur mycket, (på ett ungefär!)??
#17 - 12 juni 2006 23:53
600kg kanske beror lite på.

bor själv i ett hus byggt 40talet nångång och golvet är sen dess och det klarar utan tvekan ett större akvarie, räknat ut att de akvariet ja ska starta upp kommer landa på runt 500kg, är ett 375liters och det på en yta av 150x50cm
skulle jag använda en vanlig aluställning så skulle ja belasta golvet med 83kg per fot och det är 50cm mellan fötterna.
inte ens ett 540 liters blir direkt mycke 114kg per fot.
sen går det ju alltid att lägga en bräda/skiva undertill för att ytterligare sprida vikten.

du kan ju alltid bjuda hem lite folk och se om golvet håller för er ;)
#18 - 13 juni 2006 21:27
Jag håller på att bygga till huset med 100 kvm, och där är gjutet golv så i nödfall får det stå i den "nya" delen... även om det betyder att det hamnar lite "off".
Golvet, där jag har det nuvarande akvariet, gungar lite när man går förbi så det känns inte helt säkert att belasta det ännu mer!
#19 - 15 juni 2006 16:40
Här är en bild på mina praktbotior... (kanske inte den bästa, men man ser i alla fall vad det är!)
#20 - 15 juni 2006 23:46
har två likadana, och två bebisar! har nån haft erfarenhet av att botior dödar och äter upp andra fiskar som slöjstjärtar??? tror att det har hänt mig. har inga andra misstänkta. sjuka har de inte heller varit... 3 slöjstjärtar har försvunnit under natten. två på en o samma natt!
#21 - 18 juni 2006 23:06
Jag har en fråga... Saken är den att jag blivit helförälskad i mina botior. Jag tycker dom är favvisarna bland mina fiskar. Nu är ju saken den att jag börjat inse att dom blir STORA och jag börjar redan bli orolig för hur detta kommer fungera. Jag har 3 stycken botior nu och tänkte skaffa några till för 3 verkar vara lite för lite om jag förstått saken rätt. Så vad tycker ni jag ska göra? Det känns som att ett 240 liters kar blir för litet när dom växer upp och de verkar dessutom växa snabbt.
Har lite dåligt samvete just nu för jag inser att jag läst på för lite om dessa fiskar, och sånt blir jag arg på själv. Vill inte låta dom bli gamla och sen bli less för att jag inte har plats för dom.
Ska jag låta dom leva bland mina guppis eller kommer det sluta med att det blir mer fisk än vatten i karet så att säga.
#22 - 21 juni 2006 06:28
Försvunna fiskar!!!

[quote=Madguppy]har två likadana, och två bebisar! har nån haft erfarenhet av att botior dödar och äter upp andra fiskar som slöjstjärtar??? tror att det har hänt mig. har inga andra misstänkta. sjuka har de inte heller varit... 3 slöjstjärtar har försvunnit under natten. två på en o samma natt![/quote]

-Jo visst, äter de upp en fisk då och då!
Jag har 4 st Yasuhikotakia modesta (och 2 st zebrabotia)
de är ena "hungriga" rackare!
Jag räknar in mina fiskar för att ha koll på om det "försvunnit" några,
gör det då och då under veckans gång!
En gammal fisk blir uppäten på några få timmar, när de kommer igång,
beroende på storleken förståss.
Men jag har aldrig sett att de går in för att döda några för maten skull.
Ibland är den största så tjock om magen att den ser ut att spricka,
säkert har den rom i magen också,
är ca: 13 cm lång och ca: 3 cm runt magen (kulan).
smilet :)
#23 - 13 juli 2006 06:40
Fundersam!!

Har två praktbotior i mitt akvarium på 375 liter tänkte skaffa två till när jag köper fiskar nästa gång! Igår märkte jag ett annorlunda beteende på botiorna det verkade nästan som lek(parning)!:confused: Värderna i akvariet bra och en temp på 26 grader.

De simmade över och under varandra och runt varandra och detta höll på ett par minuter sedan verkade det nästan som de tröttnade på varann för sedan avslutade de med att simma på varandra och sist körde de in huven mot varann innan de simmade iväg på varsitt håll. :confused:

Imorse var de som vanligt igen simmar inärheten av varandra och inget spår efter gårdagen! Funderar om det är något på g och hoppas iallafall! "ler":D

Vad tror ni?????:confused: :confused: :confused:
#24 - 13 juli 2006 07:44
Hej! Jag har oxå 2 praktbotier i mitt 375-liters kar. :) Dock misstänker jag att mina är 2 hannar (någon som har ett bra råd om hur man könsbestämmer en praktbotia?) Mina är i alla fall ca 1 år, och har sedan några månader varit mera "buffliga" emot varandra, simmar över och under varandra, kör racerlopp och är närgågna. Känns mer som kraftmätning två hanar emellan än lek!

Men i ditt fall låter det som en inledning till lek, hur gamla är dina? Är de könsmogna? Isåfall är det nog bara att gratulera och hoppas på det bästa! :)
Men kanske ska någon expert få svara på det istället, som vet lite mer.
Vore intressant för mej med att få veta!

MVH: Scalara
#25 - 13 juli 2006 18:42
haha, jag måste berätta!...

Jag var i stan och så ringer min sambo och är mer eller mindre hysterisk..
"Akvariet är på väg att spricka", får jag höra, "Det knakar och det låter som det ska spricka när som helst!"
Först blir jag livrädd innan det slår mig att det är mina praktbotior som är extra pratglada. Min sambo kände inte till att de låter och ibland väldigt högt så jag har nu retat sambon hela kvällen :)
#26 - 13 juli 2006 20:31
"skrattar" Ja du kan tänka mig att hon inte var så glad men visst pratar dom!! Tack det var kul du berättade!1
#27 - 13 juli 2006 21:04
[quote=Scalara] :) Dock misstänker jag att mina är 2 hannar (någon som har ett bra råd om hur man könsbestämmer en praktbotia?)

MVH: Scalara[/quote]

Rätta mig gärna om jag har fel...
Men man ska kunna se skillnad på stjärtfenan... syrran har en bra bok med bilder på dom olika "modellerna" ;) ! Ingen jättetydlig skillnad dock och om man inte har av båda sorterna är det nog ännu svårare att se... Som jag kan se det så är mina två en av var...
#28 - 13 juli 2006 21:53
"Alla" fiskar är potentiella slöjstjärtsavlivare.

Med allra största sannolikhet odlas alla botior på samma sätt; plötslig temperatursänkning, rejäl, flera arter är redan "knäckta", det finns dom som kan ta en kull på befallning. Naturligtvis måste honan/honorna ha ägg, men det har välmatade välmmående honor för det mesta. Det är bara en tidsfråga innan rapporterna och artiklarna om hobby-odling av praktbotia kommer att poppa upp som svampar på alla akvarie-forum. Man bör vara kunnig innan man provar, jag tar inget ansvar för era fiskar, dom kan bli rätt livliga, och man får inte sänka tempen för mycket, och för lite räcker inte.
#29 - 23 juli 2006 18:30
[quote=TinaW]Rätta mig gärna om jag har fel...
Men man ska kunna se skillnad på stjärtfenan... syrran har en bra bok med bilder på dom olika "modellerna" ;) ! Ingen jättetydlig skillnad dock och om man inte har av båda sorterna är det nog ännu svårare att se... Som jag kan se det så är mina två en av var...[/quote]

Tack för tipset! Ska kolla in mina "busisar" på en gång! :)

MVH: Scalara
#30 - 1 november 2006 22:16
Hej på er alla Praktbotie älskare(inklusive mej själv)jag har 3 stycken en av dom e lite större han har en egen grotta som han bor i men han släpper bara in dom andra 2 botierna kommer det in ngn av dom anda invånarna i grottan så kommer dom ut lika fort betyder detta att han har ett slags revir?skulle gärna vara tacksam för svart!
#31 - 8 november 2006 18:46
Appropå botior som potentiella slöjstjärtspredatorer: I mitt akvarium umgås slöjstjärtar och praktbotiorna som syskon, simmar i gemensamt stim, letar mat ihop etc. De har dock olika vanor för när och hur de vilar.

Annons