Mister okänd som Azur länkade till var ju en riktigt ful fisk! :D
Jag tycker att det är bra att man skriver ut maximala storleken eftersom det är lätt i butiken att tror att det är små söta fiskar för alltid.
Vem skulle kunna föreställa sig att fisken i butiken skulle kunna bli som mister okänd?
Den bilden skulle sitta på akvarium runt om i alla butiker. Kanske praktbotierna skulle få lite bättre hem då?
Jag blir så ledsen när butikspersonal inte avråder familjer att exempelvis köpa med sig en pleco hem till sitt 54liters akvarium.
Exakt - för fiskarnas skull är det helt urbota sorgligt. Jag var in till en vanlig zoobbutik för omväxlingsskull (föredrar nols och tropakv.) och tittade på dessa söta praktbotior. Ska du ha några frågade hon -"nej, inte just nu sa jag och de blir ju så stoora om de får växa, sa jag"
-Nej men inte då - de blir bara 6-8 cm, sa kärringen till mig
Nej sa jag - de kan med rätt förutsättningar kan de bli 25-30 cm och iallafall 20 sa jag. Och hon blev så arg och visade etiketten på karet - där stod 6-8 MEN det var försäljningsstorleken påpekade jag.
-"Om du tittar här nere så stod det faktiskt 30 cm på maxlängd!!" Fasen vad sur hon blev - ja, jag hoppas du inte sålt såna till nån med ett litet kar.....sa jag och jag blev nästan utkastad :D men det var det värt :p