Vad trist att höra! Men vad är det som gör att just dom med rom dör? Eller har det varit ett allmänt vitaprick-utbrott?
Finns det förresten något sätt att avgöra att de bär på rom, och inte bara är allmänt välmatade?
Det är ett allmänt utbrott.
Det är inte bara dom med rom som dör utan det är både hanar och honor, alla utom två har dött för mig.
Jag har försökt odla dessa under många år nu och kan med relativt stor säkerhet skilja på hane/hona.
Att dom har burit rom har konstaterats genom att skära upp den döda fisken och allt har dokumenterats, en hona ligger på Naturhistoriska och dom andra två ligger i frysen i avvaktan på besked om dom också ska dit.
Så det är inget som jag inbillar mig ;)
B.la genom detta så har jag lärt mig känna igen tecken för när man kan misstänka att den är rombärande.
Om man inte känner sin grupp så väl så kan man låta bli att mata några dagar och kvarstår "hullet" så kan man misstänka att det kan vara en rombärare.
Jag har lagt ner hundratals timmar i att studera min grupp och att säga något generellt är svårt.
Jag har varken resurser eller kunnande för att säga att det är si eller så, det finns det andra som är bättre på.