Powerline eller Aquaball

#1 - 13 november 2004 18:06

Funderar på nytt innerfilter. Bor i en etta och mycket tyst filter är topp-prioritet. Vad jag förstått här på sajten så rekommenderar de flesta då Eheims filter.

Två frågor om dem:
1. Vad är det för skillnad på Powerline och Aquaball? Vilket bör jag välja?
2. Vinner jag något på att överdimensionera filtret något (till ex köpa för 200-300 liter till mitt 116 lit)?
#2 - 13 november 2004 18:46
Visst gör du det. Ju större filter desto bättre;)

Mvh Malawi´n
#3 - 14 november 2004 06:54
Som svar på andra frågan först, det är beroende på vilken typ av akvarium du tänkt att hålla, sällskapsakvarium med relativt gott om växter eller fiskar som gillar kraftig cirkulation.
Aquaball-filtren och Fluval har fördelen av att vara reglerbara + att man kan rikta strålen vilket man inte kan på powerline (2048 & 2252 ?)
Eheim är bra, men det är Fluval också, i alla fall när det gäller innerfilter.
Om du hade tänkt ha ytterfilter skulle jag bara rekommenderat Eheim.
Jag anser att ALLA filter skall vara tysta, även de som är i obebodda lokaler. Om det vore något mekaniskr rassel skulle jag hela tiden misstänka att det skulle slitas mekaniskt på något vis som i sin tur skulle leda till ett tidigt haveri.
#4 - 14 november 2004 08:24
Jag kan varmt rekommendera aquaball som innerfilter, powerline vet jag inte så mycket om. Vi har själva skaffat aquaball till våra kar (5 st av dem). Jag tycker det är ett smidigt filter vad gäller att hålla rent och att reglera utflöde och fart på, tyst är det också. Vad gäller val av storlek så är det inte fel att överdimensionera lite, det är vår erfarenhet. I vårt 112-kar har vi 2212 som är avsett för större akvarier. Vi har vanlig sällskapsfisk i våra akvarier.
#5 - 14 november 2004 14:07
Jag har ett fluval 3 plus....700 l/h
knäpp tyst.....
#6 - 14 november 2004 18:12
Tack för råd! Mitt nuvarande filter slutar blanda luft i vattnet om jag sänker filtret mer än tre centimeter under vattenytan, även om luftinsuget har en längre snorkel än så. Gör alla filter så, eller är det mitt som inte är så bra?
#7 - 14 november 2004 21:26
Jag har ett Aquaclear 802 som suger, eller rättare sagt inte suger luft. Eftersom det inte gör särskillt mycket till eller från med luftinblandning och att jag upplever det som störande saknar jag det inte.
Vad har du för filter för närvarande ?
#8 - 15 november 2004 05:53
Jag har Sacem Ecomariner 500 som kom med akvariet. Det har ett utblås som alltid är riktat horisontellt (det går att vrida i sidled). Med ett utblås som går att rikta uppåt (mot ytan) skulle jag alltså med gott samvete kunna strunta i luftinblandning helt?
#9 - 15 november 2004 10:44
Du kan kanske sätta filtret så högt att det rör om i ytan (om inte filtret sitter fast monterat (känner inte till just den modellen).
#10 - 15 november 2004 11:30
Jodå, det har jag allt gjort. Man kan ju sätta det lite snett också. Det jag har emot mitt nuvarande filter ett påtagligt brum, och att det måste rengöras varje vecka för att inte korka igen helt.

Annons