PowerLED-ramp - belysningskunniga i panelen...ge ert omdöme och råd

#1 - 26 oktober 2012 09:05
Har lite funderingar på att uppgradera/bygga ny LED-ramp, och hittade en Cree-diod:

http://dx.com/p/xm-lt6-885lm-led-emitter-6000k-white-light-bulb-3-0-3-5v-50599

Vad säger ni "ljus"-huvuden om den här LED-dioden? Ska den serie-eller parallellkopplas?
Vad för don krävs för exempelvis 5 sådana i ett bygge?

Fem styck lär ge runt 4000LM, och det känns som en rejäl ljusmängd fokuserad på växterna i tanken.
#2 - 26 oktober 2012 09:14
mina elkunskaper sträcker sig till att jag vet att ur det där gristrynet
som sitter på väggen, så kommer det ström.....oftast....

men jag kan säga så mycket att 4000 LM är ungefär lika med 55W normalt akvarierör i ljusstyrka

om det räcker eller inte kan bara du avgöra.

.
#3 - 26 oktober 2012 11:51
mina elkunskaper sträcker sig till att jag vet att ur det där gristrynet

som sitter på väggen, så kommer det ström.....oftast....

men jag kan säga så mycket att 4000 LM är ungefär lika med 55W normalt akvarierör i ljusstyrka

om det räcker eller inte kan bara du avgöra.

.

- Ja, jag tror det räcker. Så mycket har jag inte idag ens. Skillnaden jämfört med lysrör är att ett lysrör sprider sin effekt över mycket större yta, medan en diod skickar hela sin energi mot en ganska begränsad yta. I mitt fall direkt mot växterna alltså. Vill inte ha mer ljus än nödvändigt där det inte behövs.

Men åter till frågorna:

Vad säger ni "ljus"-huvuden om den här LED-dioden? Ska den serie-eller parallellkopplas?
Vad för don krävs för exempelvis 5 sådana i ett bygge?
#4 - 26 oktober 2012 16:07
XM-L dioderna är kanon, men jag tycker de där är lite för vaga i sin information om vad det är för modell på dioden till exempel. Härifrån har jag köpt, det har fungerat bra: http://www.ledgroupbuy.com/cree-xm-l-white/ De är ju billigare med men har inte fri frakt.

Om dioderna ska parallell eller seriekopplas beror helt på vad du ska driva den med. Men då det är XM-L dioder så skulle jag rekommendera seriekoppling så du slipper ha ett så kraftigt nätagg att driva de med.

Du kommer behöva ett drivdon anpassat för LED till dessa. Jag skulle rekommendera att du inte kör de på högre ström är 1750 mA, då blir de mindre varma och verkningsgraden är fortfarande ganska så bra. Vill du bara ha fem dioder så drar de nog runt 3.3 V var, då behöver du något som kan spotta ut 16.5 V. Vilket är ganska lågt.

Men en Meanwell LPC-60-1750 skulle fungera, denna kan ej dimras men det kanske inte gör dig så mycket? Tänk på att montera dioderna på en bra kylfläns, de här blir lätt varma och brinner nog upp ganska lätt om de inte får ordentlig kylning.
#5 - 31 oktober 2012 13:10
Tackar för svar.

Vad har du betalat i frakt när du beställt därifrån?
#6 - 31 oktober 2012 20:02
Kolla upp det precis, det blev ungefär 58 dollar för försäkrad frakt. Fast då köpte jag ett ganska stort paket med två ganska tunga diod drivare med. Det blev en dyr affär i slutändan... Men jag är riktigt nöjd! Det är ett otroligt ljus i det.

Annons